Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 433 ggr
Delilah81
0

Zobel

Läste att zobel inte är en önskvärd färg, varför?

dermot
0

Den är inte önskad i någon annan färg än i just zobelleden pga att det är svårt att se skillnad på ex viltzobel och chinchilla. En mörk zobel brun kan se ut som en svart och förstöra på det vise också. Så om man vill avla på zobel så håll dig till zobelfärgerna och ev. vitrödögt.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

RebeccaG
1

Jag som avlar japan vill absolut inte ha in zobel i blandning, det är inte godkänt med zobel japaner😂
Men det beror ju såklart på vad man avlar😉

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Delilah81
0

Då är jag med, tror jag..   Zobel i sig är inte oönskvärd då?

Om man parar en zobel med en annan zobel, vad kan man förvänta sig för färger då?   En bekant till oss har en hona som är zobel siames blå, och hon vill para henne, men vet inte med vad?  Jag har ingen aning, sysslar inte med Avel.

Men om man parar en zobel siames blå (med anlag för vit rödögd), med en annan zobel, vad kan man då förvänta sig för färger?

[neptunens]
1

#3, Nej precis, det är zobel i kombination med andra färger som inte är önskvärt. Zobel ska man hålla för sig.🙂

Delilah81
0

Ok, tack!  

Har noll koll i princip på färger och Avel.

Men om de nu skulle para henne med en annan zobel (eller zobelbärare), skulle det funka bra?

Delilah81
0

Ja, just det ja..  Hon säger att ingen av föräldrarna till hennes hona är zobel, de är japantecknad respektive viltfärgad(?)

En av syskonen till zobelhonan var vit rödögd. 

Vad är bäst att para med då?   Hon har frågat mig om råd, men jag har tyvärr noll koll på detta med Avel och färger…