Vaccination?
Vart kan man vaccinera sin kanin? Kostar de pengar?:)
Hos veterinären. beror på om vad du vill vaccinera mot. På Roslagstulls djurklinik i Sthlm kostar en spruta mot en av sakerna 380 och vill man ha en dubbelspruta mot både kaninpest och gulsot kostar det 600 kr.
Man kan vaccinera sin kanin hos veterinären och ja det kostar. Tror att det kostade 395 :- för min kanin och då var det dubbelvaccin :)
Man vaccinerar sin kanin hos en veterinär. Det kostar pengar. Jag betalar 300 per kanin och år, men det kan variera mellan olika veterinärer.
Snart är det massvaccinering på ett ställe i mellanskåne: http://www.amuletten.eu/Vaccination.html Sista anmälningsdag 26/3.
Det är lite billigare och därför bra för den som har många kaniner.
Hos min veterinär (distrikt) blev det 300kr för dubbel spruta och ville man ha de skillda så kosta det 150kr st :)
För evigt med Gaia
Det är väl främst kaniner som bor ute eller som åker på utställningar/tävlingar som behöver vaccineras vad jag har förstått. Stämmer det?
Pretty wise //
Nej det stämmer inte, man kan få med sig sjukdomen med skorna in I huset samma sak med katt Osv. Man ska alltid vaccinera.
#6 Finns inget "ska". Upp till var och en.
Jag har aldrig vaccinerat mina kaniner. Känner inget behov av det heller. Samt att det är svindyrt till flertalet kaniner, speciellt eftersom alla måste vaccineras samtidigt. Och tänker inte stressa kaninerna i onödan (vet att vissa av mina skulle bli stressade hos veterinär).
Så upp till var och en. Säger inget om ens kaninägarskap.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Förstår hur du tänker, men samtidigt är det ju sådana kostnader som man får räkna med om man skaffar många kaniner. Jag tycker inte att man ska riskera att kaninerna blir sjuka bara för att man tycker det är för dyrt att vaccinera alla.. Men som sagt, jag förstår hur du menar. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
#8 Fast det är inget som behövs om man inte vill heller. Upp till var och en som sagt. Jag har inte sagt att det är pga det, då har du tytt det hela fel i så fall.
Jag tänker inte stressa mina kaniner i onödan i alla fall och för mig är det inget måste att vaccinera sina kaniner om man inte vill. Det gör inte en till en sämre kaninägare. Eftersom det ska ske en gång/år, känner jag att det bara blir onödig stress för dem, och mina kaniner är bara hemma, så jag ser det som en väldigt liten risk att de blir sjuka. Vaccineringen är dessutom inte 100%ig heller, de kan bli sjuka även med vaccineringen.
Jag gör det jag anser är bäst för mina kaniner i alla fall 🙂
#8, Jag har aldrig haft mina kaniner vaccinerade, och det handlar inte om kostnaden (för den har jag inga problem med), eller att jag tycker att det är värt att riskera dem.
Vill man vaccinera så fine, gör det! Men låt bli att ge de som inte vill onda ögat 😉
Edit: Jag kan flika in med att jag inte springer och vaccinerar mig själv mot alla grejer som dykt upp det senaste heller. Haha.
Jo man ska nog ha med sig i åtanke att har man typ 10 kaniner handlar det om en kostnad på 3000 om året, eller 6000 om man ska vaccinera mot allt.
Liiiiite väl mycket för en hel del personer tror jag :)
Jag har då inte vaccinerat och kommer heller inte göra. Men jag åker inte på utställningar o så heller.
Jag är lite grann emot vaccination överlag, det hjälper till att få fram resistenta bakterier som ingen vaccination biter på.
Som hysterin bland människor att man på nåt sätt "ska" vaccinera sig vartenda år mot diverse influensor? Jag menar, herregud, sjukt onödigt. Är man inte 80 år eller lider av hjärtfel o liknande så är en vanlig flunsa inget farligt.
Så nej, jag vaccinerar inte och förespråkar det heller inte!
Dessutom finns det de som menar på att exempelvis årligen vaccinera katter är helt onödigt och sliter på djurets kropp, det råder viss "övervaccinering" av djur för att veterinärer inte vet bättre och vill tjäna pengar.
Det finns mycket intressant att läsa på internet från olika forskare som menar på att vaccination i mångt och mycket görs i alldeles för stor utsträckning. :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Har man förlorat flerar kaniner i RVHD så finns det inget som helst tvivel för att man ska vaccinera sina kaniner. Sedan så är det ju lite olika på var i landet man bor. I södra Sverige så finns ju dessa sjukdomar mer frekvent än i norra Sverige.
Jo jag har förstått också att södra Sverige typ skåne är väldigt drabbat av det! =/
Linnea Adler
#11 Reagerade lite på det du skrev angående vaccination och resistenta bakterier. Du skrev så här: "det hjälper till att få fram resistenta bakterier som ingen vaccination biter på."
Det jag undrar är på vilket sätt vaccinationer ger upphov till resistenta bakterier. I regel är det ju för det mesta virus (dvs en helt annan typ av mikroorganism) man vaccinerar emot (undantaget exempelvis tuberkulos) och de har ju ingenting med resistenta bakterier att göra. Kan det vara så att du blandar ihop vaccination med överanvändning av antibiotika, för det är det man i regel syftar på när man talar om orsaker till bakteriers resistens.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#14 Nej jag menar det jag skrev, kanske fel att bara skriva bakterier, gäller ju även virus.
Att vaccinera är en kortsiktig lösning, virus/bakterier "ger inte upp" bara för att man vaccinerar utan i det långa loppet så utvecklas mer och mer resistenta/annorlunda stammar där man antingen inte kan vaccinera eller det blir svårt.
Vaccinering leder till att sjukdomar utvecklas och förändras på sätt som vi idag inte kan veta hur och när de blir så pass förändrade att de är farliga och omöjliga att skydda sig ifrån.
Överanvändning av antibiotika är såklart också dåligt.
Linnea Adler
#15 Då förstår jag hur du menar. 🙂
(sorry TS för OT!)
Har man många kaniner så har man kanske inte alltid tillgång till att vaccinera. För mig skulle det kosta 1400kr för att vaccinera alla mina, och det har jag helt enkelt inte råd med. Och jag tvivlar på att mina föräldrar hostar upp 1400kr utan problem. Jag bor i södra Svergie
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Jag kan väl tillägga att kaninerna är försäkrade istället för vaccinerade. Det går högre risk att dom skulle skada sig.
#11 Jag har 11 kaniner & det har aldrig varit något problem med att vaccinera allihop.
Jag är varken rik eller har en förmögen familj, men det går sällan äver 1000 kr för allihop😎
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#19 Då måste du ha en mycket billig veterinär. Här tar de 600 kr per kanin och dubbelvaccination.
#20 Nja, sist betalade jag per flaska(varav 1 innehöll 10 doser), har för mig det va ca 700 för dubbelvaccin på 1 flaska. Hade bara 10 kaniner med mig då så det landade på ca 700 för alla 10👍
#20 det är för fem kaniner.
#22 Va? Vad är för fem kaniner?
Har inte vaccinerat mina kaniner.
Bor i södra Sverige, Halland. Kungsbacka närmare bestämt.
Har inte hört nåt om att man bör vaccinera kaniner här.
Mina kaniner håller sig hemma, och åker aldrig på utställningar eller sånt.
#23 du svarade på #19 och tyckte det var billigt, jag tycker dock inte att 1400kr är billig för 5 kaniner :p
#25, Hon svarade på #19, dina inlägg är nr #17 & #18 😉
Verkar som om det är dyrast runtom Stockholm :/
Säg att man ska vaccinera sin kanin, för att det ska vara effektivt måste man göra det ganska ofta vad jag förstår?
Pretty wise //
#28 En gång per år vaccinerar man i så fall.
# Vissa står det årligt efter man gett dem två stycken som barn och på andra står det var 9e månad.
Pretty wise //
#30 vaccinet håller i 9 månader men sjukdomarna är inte aktiva under vintermånaderna, så vaccinerar du på våren så klara du dig till nästa vår :)
Nobivac dubbelvaccin ska ges en gång per år. Förut fick man ge Myxo separat och det vaccinet varande 6-9 månader, RVHD-vaccinet 1 år.
Jag vaccinerar för att jag ser vildkaniner med myxo varje år både på våren och hösten, och det är en sorglig sjukdom. Den är vanlig här där jag bor (Helsingborg).
Vad beträffar resistens är har inte myxomatosviruset blivit resistent mot vaccinet, utan det är vildkaninerna som numera har en högre resistens mot sjukdomen pga vaccinet. Det var därför man släppte ut RVHD-viruset i en del länder, tillräckligt många vildkaniner dog inte av myxomatos längre. Det är förbjudet att vaccinera tamkaniner mot myxomatos i Australien eftersom man vill att vildkaninerna ska dö i sjukdomen där. De är till skada för jordbruket och tillhör inte den inhemska faunan. I en delstat är det t o m förbjudet att äga en tamkanin!
Jag förstår t ex Frida (som ju ger sina kaniner underbara liv) som inte bor där myxomatos är vanligt. Men för mig känns det som ett måste.