Bra aktivering i bur
Lill-killen gnager galler som få och jag börjar oroa mig för att grannarna snart ska få nog. I en vecka har han bott hos mig, jag bor mitt mellan två lägenheter så han hörs in till de närmsta grannarna. Jag belönar inte beteendet genom att gå ut och skälla på honom eller ge mat för att han ska bli tyst utan jag sitter här inne och bara väntar på att grannarna ska plinga på dörren. Speciellt på kvällarna gnager han galler. Jag har ute honom på dagarna efter och innan jobbet men han är sällskapssjuk ;) Dagarna är kanske inte så farliga då det är andra ljud runt omkring också så han inte hörs lika mycket. Men kvällarna.. Jag ser till att slänga ut lite mat och annat då han inte gnager för att han inte ska förknippa sitt beteende med mat. Men maten tar ju slut och när den är slut så börjar han. Jag har en aktiveringsboll men den leker han klart med på bara några minuter och att fylla på den skulle bara omvandla honom till boll. Gör jag hålet i bollen mindre kommer inte maten ut och då tröttnar han.
Så har ni några bra tips? på aktivering i buren? Någonting han kan hålla på med länge och sedan bli "trött" av. Annars, hur lång tid tror ni det tar innan han ger upp och inser att jag inte kommer komma ut till honom när han håller på? Nu har det bara gått sedan i söndags, kanske för tidigt än?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Har han ordentligt med hö? :)
Hur stor är buren? Har han plats att röra sig ordentligt?
Har du prövat att aktivera mentalt/fysiskt utanför buren?
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Hö, grenar, tunnlar, en kompis? Testa lite olika saker så kommer han nog gilla något tillslut ;)
Vad har du för underlag i buren? Mina kaniner har halm, vilket de tycker om att gnaga på och bädda med. Det håller dem sysselsatta:)
Min kanin har gnagt på gallret i buren från första dagen i mitt hem. Jag har försökt allt, det verkar till och med att ju mer jag aktiverar honom, desto mer gnager han. Han blir snart 3 år.
Oftast försöker jag vara tyst när han gnager, för han gör ju det för att få uppmärksamhet. Ibland tröttnat jag och säger NEJ på ett speciellt sätt, och när jag sagt det några gånger brukar han sluta.
Han gnager bara på två sidor av buren, och jag tänker sätta upp en genomskinlig plastskiva där, för att se om det fungerar. Risken är väl att han börjar gnaga på andra delen av buren iofs..
Några konkreta tips? har jag inte förutom de som skrivits här ovanför. Som sagt, tror inte alltid det handlar om hur mycket man aktiverar dem, iallafall verkar det inte vara så i mitt fall. Är kanske mer en vanesak för kaninen?
Har du övervägt att släppa ut honom ur buren mer/oftare? Han gnager ju inte på gallret för att jävlas, han försöker antagligen säga dig något. Som att han är uttråkad till exempel. För mig är bästa lösningen på gallergnagning att helt enkelt inte stänga in kaninen bakom galler. Man kan ganska enkelt kaninsäkra ett hem och de blir snabbt rumsrena. Och så får man en mycket gladare kanin och en trevligare relation med sin kanin :)
Oho för att satsa det sista på mirakel!
#1 Hö har han gott om hela tiden. Buren är 120cm, inte världens största, försöker få pappa att bygga en större :P Jag har provat med hoppning men han finner inte detta kul. Annars så är han mest ute i hagen och springer, även inne. Kanske kan prova att lära honom lite trix :)
#2 Jag har redan 4 kaniner och känner att det är vad jag har tid för. Funderar dock på att kastrera honom och sätta ihop honom med mamman igen, måste bara få fram en större bur i sådana fall. Grenar är bara kul några minuter sedan ligger de bara och skräpar i buren.
#3 Han har både spån och halm, halmet samlar han ihop och har där han sover.
#4 Lite sådär känner jag med ibland. Har hans brorsa inomhus och han är likadan och då är han ändå med hela tiden. Om man bara hade haft större plats så att de kunde fått ha en egen box eller liknande. Hade gärna haft dem lösgående ifall det inte varit för att jag har en hona och två katter också.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Risken om det inte hanteras i tid är att det blir ett stereotypt beteende och beroendeframkallande. Vilket innebär att det inte söutar ens om orsaken till det avhjälps. Tyvärr har jag inga direkta råd annat än att hindra beteendet (som är farligt för kaninen då den kan skada sina tänder och ge sig själv bettfel bl.a.) med exempelvis plastskivor, men fortsätta jobba på att hitta och avhjälpa roten till beteendet.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.