Hopptävling
Hur långt innan start ungefär brukar ni ta ur kaniner från transportburen och börja gå med sele?
Första gången jag ska tävla och vill bara ha ett hum på ungefär. Så jag inte värmer upp kaninen i 3 timmar, hehe ;).
Det beror på vilket startnummer du är, är du tex 27 och dom börjar på start ett så är det kanske lite tidigt :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Jag brukar först plocka ut mina kaniner en liten stund innan tävlingens början (iaf om vi har lång resväg bakom oss) för att de ska känna in stället, lukten, underlaget. Sedan sätter jag in dem igen (om vi inte har tidigt startnummer) och plockar ut dem när det är mellan 5-10 starter kvar tills vår tur, beroende på kanin. :)
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Lite olika beroende på kanin, den ena tar jag fram när det är 7 starter kvar och den andra precis innan den ska hoppa… Sålänge man inte tar ut den förtidigt brukar det inte spela så stor roll när man tar ut den…
5 - 7 starter innan. Inte mer än så, blir trötta då 🙂
Som #2 skriver kan det vara värt att ta ut kaniner i 5 korta minuter innan tävlingen, speciellt de första tävlingarna eller annorlunda tävlingsplats tex när utomhus säsongen börjar.
Jag har startnummer 8 och 18 :). Det är lätt klass och för båda första gången dom tävlar, för mig också ;).
Så när jag kommer till tävlingen, så tar jag ut en i taget i kanske 10 min eller? Och låter dom känna av stället. Sen kan jag ju ta fram Stina som ska starta först typ när nr 2 startar, och den Bella när det är nummer 11 kanske. Hur lång tid brukar ett lopp ta ungefär? :D
Det är lite olika beroende på vilken kanin det gäller, men även vilken årstid och vad det är för temperatur/väder ute. Är man osäker så är det helt enkelt att testa sig fram vad som passar just kaninen, för ingen kanin är den andra lik.