Vilken är ovanligast?
Hej! Till nästa år vill jag köpa en liten rackare till! Men jag vill ha en lite ovanligare ras och färg- så vet nån någon så säg till också om någon vet ngn uppfödare här eller i Danmark eller ni själva som säljer dem ;) Vill att de ska ha stamtavla då jag är intresserad av utställningar :) Jag undrar också om White blå är ovanlig på dvv? :S
För evigt med Gaia
Californian White, en köttkaninras är mycket sällsynt här i Sverige. Jag kunde i alla fall inte hitta någon uppfödare. De är vackra tycker jag: vit med svarta öron, nos, tassar och svans
#1 Okej, tack för svar- ja jag får väl leta runt och räckna med att köra en bit om det blir en sån! ;)
För evigt med Gaia
Ja tyvärr ska du räckna med längre resetid, men tror att det kan vara värt det också. Spännande!
Jo white blå är inte de vanligaste på dvärgvädur. Finns en del färger som ingen avlar på där samt några färger som är väldigt få av.
finns även Dileear(vet inte hur de stavas) som det finns väldigt få utav samt hotot. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#3 Ja det hade det nog! :) #4 Jaså? Min kanin bär nämneligen på den färgen :D Dileear har jag aldrig hört talas om- där lärde jag mig precis ngt nytt! ;) Tack för svar! :D
För evigt med Gaia
#5: Hittade rätta stavningen: Deilenaar :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jaha okej :)
För evigt med Gaia
Hj jag har kommit fram till att välja mellan två kanin raser, den första är örestad- många säger att den är utrotad och inte längre finns kvar men jag har hittat en uppfödare i Finland som har dem och jag skulle gärna sätta mig i bilen från Skåne dit för ett par såna kaniner så jag kunde hjälpt till att bevara rasen, men är de utrotade? Eller kan rasen ha klarat sig i Finland? Den andra är melleruds kanin men bara om örestad är utrotad ich här har jag hittat en uppfödare i Göteborg. Så för att välja måste jag få svar på frågorna om örestad, tack på förhand!;)
För evigt med Gaia
#8 Mellerudskanin har jag här hemma, väldigt trevlig ras :) Har 3 fina hanar om du är intresserad ;)
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Hej det hade varit kul men jag ska köpa hona.. ;)
För evigt med Gaia
Som jag förstår är Örestad utrotad, men det finns uppfödare med projekt Örestad, vilket betyder att de jobbar med att avla fram rasen på nytt.
Örestad är utrotad men det finns som sagt de som avlat fram rasen på nytt. Dock har jag aldrig sett någon ställa ut någon ännu.
Melleruds kanin är ingen erkänd ras i Nordisk kaninstandard, så om du vill ställa ut bör du välja en annan ras.
Men så det skulle kunna vara värt att dra till Finland? Alltså finns det chans på att rasen blir godkänd igen?
För evigt med Gaia
#13, Örestad är godkänd, det har "bara" inte funnits några kaniner att ställa. 🙂
#14 Jaha nu hänger jag med bättre ;) Har för mig att det stod att kaninerna hade genbank, men är inte säker, men om jag köper kaninerna så kan jag ställa ut? Kan man inte det iaf eller kan man inte det med genbank? Är lite förvirrad för jag har ont i huvet ;D
För evigt med Gaia
Genbank och utställningar har inget med varandra att göra. Och jag kan inte säga att du kan ställa ut de Örestads kaninerna de har i Finland, fråga om de ställt ut dom och vad de fått för poäng (de har samma standard som oss).
Jag har ställt ut djur av rasen örestad senast förra året (bla för en svensk domare). Det är inga problem att ställa dom i övriga nordiska länder heller.
Orannge är väl inte heller den vanligaste rasen och en svensk ras som är väl värd att bevara. Vet att det finns ett par uppfödare i landet som kämpar. Tror de mycket väl skulle uppskatta att få lite hjälp med den rasen ;)
#16 okej #17 okej bra o veta! :) #18 är inte örestad svensk? :O Annars ska jag kolla uppfödare av de också ;)
För evigt med Gaia
Örestad är också en svensk ras :)
Jaha okej missuppfattade dig i förra inlägget ;)
För evigt med Gaia