Hona+ungar+kastread hane?
Kan man ha en kaninhona med ungar i samma bur som en kastread hane? Skulle han kanske tro att det är hans ungar då? Eller skulle det finnas en risk att han ger sig på ungarna eftersom han inte är jätte glad att träffa nya kaniner.
Kan även säga att buren är ganska stor 2 gånger 3 meter ungefär tror jag
Även om buren är ganska stor så kan det ju bli lite trångt, det beror ju på hur många ungar det blir.
Det borde gå bra att ha dem bo tillsammans men det är väldigt individuellt från kanin till kanin hur de reagerar på att bo tillsammans. Jag planerar att ha min dräktiga hona ihop med min karterade hane i en hästbox. Om han är snäll mot andra kaniner och han och honan går bra ihop så vore det konstigt om han gick på ungarna. Jag tycker du kan prova.
Men om honan är dräktig just nu så är det kanske inte bästa tiden att vänja henne vid en ny rumskompis då de ju ofta är sura under dräktigheten, dessutom innebär det ju en stress för honan med en ny kompis att vänja sig vid.
Hoppas att det löser sig! :)
Jag har ingen aning om hur det normalt brukar fungera men för mig var det en solskenshistoria! :)
Hade haft min hona och kastrerade hane boende ihop i ungefär 3 månader och sedan fick hon 5 små bäbisar (tjuvparning då hon rymde in till en annan hane). Mina kaniner bodde då i en Hage på 4x4m med en tvåvåningsbur stående där i så de hade gott om utrymme. Hanen var aldrig i boet utan höll sig därifrån. De bråkade aldrig, honan visade inte ens någon tendens till att tycka att han var i vägen. När ungarna blev äldre så flyttade de (alla sju kaninerna) in i en hästbox. Den kastrerade hanen var deras extrapappa. Ibland låg de alla sju i en hög, ibland låg hanen ensam med några ungar. Den minsta och blygaste ungen hade han till och med en tendens att vakta lite, tog extra hand om henne och ville väl någon gång inte att vi människor skulle plocka upp henne.
Av egen erfarenhet så gick det alltså superbra!
Putt
De flesta hanar älskar små ungar, oavsett om de är kastrerade eller ej eller om ungarna är deras :)
Men man kan aldrig helt vara säker på hur de reagerar. Och även om han är kastrerad så kan han bli förälskad i honan när hon ''brunstar'' vid födseln och då kan han råka skada ungarna av oaktsamhet.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Har faktiskt också undrat detta, det känns ju som att kaninhanar, som många andra djur, borde vilja döda ungarna för att föra sina egna gener vidare i stället. Men iofs, kasterade hanar kanske betér sig annorlunda!
Pretty wise //