Kanin iFokus

Kanin

Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 5592 ggr
selma_duchess
0

Kaninpassning

Hej! Jag undrar om det är någon som har förslag på kanin pensionat i Västra Götaland eller om någon kan passa 2 kaniner (en hane och en hona) i slutet av juni i ungefär 1-2 veckor. Jag bor i borås. Alla förslag är välkomna:)

Mvh Selma, Eva och kaninerna:)

MVH/ Kaninerna och ÄgarnaHjärta

Facie
0

Teddytassen i Nol, ca 20 min från Göteborg har kaninpensionat. Köpte min kanin därifrån och har sett burarna/pratat med personalen och skulle inte tveka en sekund att lämna ansvaret till dem :)

Du kan kolla deras hemsida, där står det mer!

Pretty wise //

[Wildfires]
0

#1 Jaså? Har en kompis som köpte kanin därifrån (dock var det ett tag sedan) och när hon var där tyckte hon burarna (iallafall för hennes egna kaniner) var alldeles för små. Men hon kanske har uppdaterat burarna nu?

Facie
0

#2 Inneburarna är ju kanske inte jättestora men alla deras burar är godkända enligt jorbruksverkets regler. Uteburarna är dock två våningar. De burarna som "pensionatkaninerna" blir erbjudna är 186cm (eller om man vill ta sin egen då) plus daglig utevistelse. Tycker det är ganska fair och framförallt är alla burarna väldigt rena!

Pretty wise //

selma_duchess
0

#1 och #2 Tack så mycket,uppskrivet nu:) Några fler förslag?

Delilah81
0

Humleboet.   Ligger i  Floda, på gränsen till Hindås, har jag för mig. 

Bra priser, 35 kr/dygn.    

http://humleboet.se/kaniner.html

Cotast
4

Jag har haft mina på teddytassen EN gång. 

Första och SISTA!
Alla 3 kom tillbaka med diarré(dem fick deras "nyttiga" gnagarblandning istället för örterna jag skickat med😡), samt att mina 2 grabbar placerats med andra honor(dem är båda kastrerade) än min Smulan som dem är vana vid & hade bitmärken efter honorna dem satt med. Smulan som inte har gått själv på 3 år fick sitta själv i 2 veckor i en 100x50 bur när jag specifikt bad dem sätta henne i en 170 bur, då hon är frigående hemma & van vid mycket utrymme. 
Hon är för övrigt lejon-blandis och hade diarré i pälsen längs hela magen när jag hämtade henne. 

Morr!

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

LovePoppy
0

Har precis haft Putte på Teddytassen och inget att rekommendera. Sa att han hade mjällkvalster, men nu när jag läst på går det inte att se dem med blotta ögat, så kan omöjligt vara det… kostade veterinär som satte diagnos tom… Putte har alltid vart känslig i magen och de sa att deras pellets var jättebra och kaniner med dålig mage har blivit bra efter att ha fått deras… Putte som jag redan haft svårt med att hitta bra till fick löst igen…

Jag vet inte nu, men kanske kan passa dem om det skulle behövas! Bor i Partille! :)

ninen DH
1

#6 Jag blir så arg när jag hör sånt😡 Djurplågeri är vad jag skulle vilja kalla det!

Delilah81
0

#7 Sa de på Teddytassen att din kanin hade mjällkvalster?  Man kan inte se själva kvalstren, men däremot mjällbildning och håravfall, kanske var det som de reagerade på i så fall?

Vad sa veterinären?

Ang foder som flera skrivit om, så är det ju absolut bäst att pensionatet fortsätter ge kaninen det foder den är van vid…  Att byta foder och riskera att kaninerna får diarré är ju inte önskvärt varken för kaninen, ägaren eller pensionatet. 

Mina kaniner äter bara pellets, så de skulle säkert inte må så jättebra av en "gnagarblandning" plötsligt.

LovePoppy
0

#9 Ja, det kryllade av kvalster som rörde sig… Vi hade kollat upp honom bara nån dag innan då han hade mjäll i säkerhetsskull då vi skulle lämna bort honom (även om jag inte trodde det då det försvann i perioder). Och då fann de inga kvalster men då de ringde och sa det fick de ju ta till veterinären som blev diagnostiserad med mjällkvalster. Teddytassen kände henne och veterinären brukade även be Teddytassen om råd. Hon på Teddytassen var väldigt bestämd av sig och ingen man direkt sa emot.

LovePoppy
1

Jag hade räknat näringsvärdet på fodret till Putte noggrant dåjag märkt att han inte kan ha för hög proteinhalt, så har tre sorter nu som jag ger. Svår kanin med mat! :P Men hon var sååå himla bestämd med att det var bra, så sa att de fick prova men byta tillbaka om det blev löst, men det gjorde de inte.

LovePoppy
0

#6 När hade du dina där?

Cotast
0

#12 Vid nyår, låg inne på sjukhus då & ville inte prockla på min mamma 3 extra kaniner🤫

Facie
0

Herregud! Blir helt mörkrädd när jag läser om era upplevelser från Teddytassen. Jag köpte min kanin där och jag har alltid fått ett jättebra intyck från både gården och personalen!

Pretty wise //

Delilah81
0

#10  Ok..   När jag var där med en kaninunge för könsbestämning, sa de också att den hade en massa kvalster.  Vi hamnade också hos den veterinären.

Delilah81
0

#14  Ja, jag har också fått ett mycket bra intryck från dem!

Men har iofs inte haft kaniner på pensionatet.

Cotast
3

De enda Teddytassen gör är att lura en på pengar. 

Dem bryr sig då inte om djurens bästa, för dem är djuren bara ännu ett sätt för dem att tjäna pengar på!😡

LovePoppy
0

#15 Hade den kvalster eller var det bara mjäll?

Jag fick med ett bra intryck, men inte sen…

Delilah81
0

#18  Jo, hon och veterinären sa det, så det hade den säkert.   Fick utskrivet stronghold.

Pälskvalster kan man tydligen se, till skillnad mot mjällkvalster, så det kanske var pälskvalster de sett på din kanin?

Delilah81
0

#17  Tråkigt,  det intrycket fick inte jag..  Men jag har som sagt inte så stor erfarenhet som ni som lämnat på pensionatet har.  

Hur bor deras egna kaniner?  Jag såg aldrig några när jag var där.

selma_duchess
1

Tack för era tips? och synpunkter:) Jag kommer INTE att lämna dom till teddy tassen😕 Man blir så ledsen när man hör sånt här.. Hur kan man göra så..😡

Delilah81
0

#21  Humleboet som jag skrev om tidigare i tråden, ska vara bra!  Har själv ingen erfarenhet av dem, men en kompis har.

Boschkis
4

TS, hittar du inget bra ställe så ställer jag gärna upp och passar dem :) om du har egna burar då ja inte har några tomma nu. Bor på gamla boråsvägen, en mil utanför alingsås åt boråshållet så att säga.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

LovePoppy
0

#19. Men om det var pälskvalster de såg ska ju inte diagnosen bli mjällkvalster…

Delilah81
0

#24  Nej, det är iofs sant!

Moppie
2

Ts, Jag br i Västra götaland och kan ha dom om du inte hittar något

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

bustjejen
0

Det ska finnas ett stället på Hisingen som heter Nisse och Klaras kaningård. Vi planerar att prova det i sommar för våra kaniner, jag vet inte om det är bra eller inte. Förra sommaren hade vi kaninerna på Teddytassen. Tyvärr fick vi avliva ena kaninen en vecka efter hemkomst pga tarmstopp. Mitt tips? är att oavsett var du lämnar kaninen, så ta med eget foder som kaninen är van vid!

Delilah81
0

#27  Vad tråkigt! 😕  Vad hade kaninen fått för mat där?  

Det bästa är ju absolut om den får äta maten den är van vid, och att personalen på pensionatet ger det man själv vill att den ska äta.

Moppie
0

#27 Skojjar du? Var det teddytassens fel?

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

bustjejen
0

#28 Tror de gör något eget som de kallar "nyttigt blandfoder" eller liknande. Varningsklockor borde ju ringa redan vid ordet "bland".

#29. Kanske inte direkt, men troligtvis var det foderbytet som gjorde att magen pajade på kaninen. Det gick ju bra att byta till fodret de får där eftersom han mådde bra på Teddytassen, men stoppet blev när vi bytte till vårt vanliga foder igen.

Jag förbannar mest mig själv som inte skickade med eget foder när de skulle på pensionat. Jag nämnde till Teddytassen att jag tar med foder, och fick svaret att -det behöver du inte, vi har eget foder. Chansen hade kanske varit större att han levt idag om vi inte bytt foder. Eller så var det något annat fel som påverka stoppet, och det hade hänt ändå.

Kan säga att kaninerna hade det bra på Teddytassen, och fram till själva magproblemet så var vi nöjda.

Facie
0

#Jag skulle vilja säga att deras "blandfoder" består av ca 97% pellers (Cuni fit) och resten torkade, osötade frukter och lite blad.
Jag köpte nyligen min kanin därifrån och var helt emot blandfodret men eftersom han ätit det innan ville jag låta han äta de ett tag i sin nya biljö också. När jag öppnade förpackningen såg jag att det som tur var nästan är bara pellets i blandningen, något "godsak" då och då men verkligen inte så mycket som de ser ut att vara på bilden på hemsidan.
Sen äter inte min kanin "godsakerna" i pelletsen utan mest hö faktiskt, lite pellets då och då.

Pretty wise //

farvendal
0

#31 "Pellets, linfrö, vita & randiga solrosfrön, torkade persiljestjälkar, morotsskruvar, johannesbröd, torkade ananasbitar, torkade jordgubbar, äpplekuber, bananskivor, skogsbärsstänger, skalade och hela jordnötter, vetepuffar, pumpafrön, majsflakes, papayabitar, kiwi, coccos, ananasskivor m.m"

Alltså.. Jag tycker inte det låter nyttigt o.O Sedan oavsett hur nyttigt det är så gör man inte ett plötsligt foderbyte och framförallt inte utan att kunden bett om det (Syftar på inlägg #6)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Linda1977
1

Har inte heller någon positiv erfarenhet av Teddytassen, dock gällde det en faktura som jag betalade i samband med att jag löste ut paketet, hade kvitto och allt men hos dem var inte betalningen registrerad. Slutade med att jag vart tvungen att betala en total avgift på över 1300kr för att slippa hamna hos kronofogden, trots att jag redan betalat för mina varor men orkade inte bråka mer med dem. Så jag tänker aldrig någonsin handla av dem igen. //Linda

Facie
0

#32 Ja, jag vet och den innehåller allt det MEN det är i väldigt liten mängd. Som sagt, 97% ungefär är pellets och resten är annat.. så det är inte mycket de får i sig, sen är bitarna stora och lätta att plocka bort om man tycker det blir för mycket.

Pretty wise //

Svado
0

Lämnar man en kanin på ett pensionat, oavsett vart, så ska man ju se till att innan man lämnar kaninen där komma överrens om regler som ska följas.

Man bestämmer hur kaninen ska bo, vad den ska äta, och när den ska äta.

Nu kanske jag missuppfattat en del av er som skriver om era erfarenheter ang just teddytassen, men det låter som att ni mer eller mindre låtit er bli övertalade att inte ta med eget foder, att de gjort som de ville med era kaniner och att ni inte kunde göra något?

Ber om ursäkt om jag missförstår er här! Jag vill inte skapa bråk utan bara frågar.

Men hade det varit jag, så hade jag sett mycket noga till att det jag önskar framgår till ägaren av pensionatet, att jag kontrollerar buren den ska bo i samt tar med eget foder och "propsar på" att det ska användas.

Jag vet inte hur det var för er men det låter som att många av er bara "lät personalen på stället göra som de ville" och ni mer som sa bara "ja" och lät det ske.

Inte bra för varken kaniner eller personalen som får dåligt rykte kanske pga att ni som ägare till djur inte står upp för era djurs och era egna åsikter?

Rätta mig gärna om jag har fel, jag bara reflekterar över vad jag läser :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

LovePoppy
0

#35 Jag var extrmt noga då Putte går på hjärtmedicin så hade skrivit en hel dataskrven A4 på vad som var viktigt att tänka på! Det sköte de riktigt bra! :D Men attiyden från hon på Teddytassen var inte trevlig alls. "Bo kan inget om kaniner" "Jag ha mycket erfarenhet och de som lämnat kaniner med lösbajs har blivit riktiugt fina av vårat foder som är det bästa" "Byt du tillbaka till ditt foder om du vill atthan ska vara dåliug annrs ortsätter du ed vårt" En attityd av att hon kan och vet allt. :(

[annloo]
0

alltid trist när människor har en dålig inställning! Men håller med om att såvida ni inte var helt tydliga med att era djur endast skulle ha sin medtagna mat, så borde ni nog inte skuldbelägga teddytassen allt för mycket :) men sen är det såklart väldigt märkligt att människor som driver ett kaninpensionat saknar kunskap om hur känsliga kaniners magar är:)

Delilah81
0

#31  Då är det ju mycket bättre (och billigare!) att enbart ge pelletsen :)   

#36 Hängde inte riktigt med där, vem är Bo? 🤔

LovePoppy
0

Bo Runsten på Blåstjärnan! :) Skrev bara några exempel på den attityd hon hade.

Facie
0

# Jo det är det ju egentligen :)

Pretty wise //

Delilah81
0

#39 Ok, då är jag med!  :)

[Hallons]
0

#6 men usch! Låter verkligen inte kul!!