Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 887 ggr
[thildaaaa]
0

Bur/hage

http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/sommarburar--hagar/coconut-sommarbur-triangel-152-cm-1002.html 

Räcker det att ha denna triangelhage under sommaren till en dvärgkanin? Det finns ju en bodel som jag kan ha halm och mys i… Eller är den inte tillräckligt säker för att man ska våga låta honom vara i den även under nätterna?

Mickis1994
1

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[thildaaaa]
0

http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/utomhus/tvavaningsbur-disney-och-utegard-i-tra-375.html 

denna har jag funderat på, men undrar om det är nödvändigt, eller om det räcker med endast Hage som innehåller nån typ av hus eller bodel :)

[thildaaaa]
0

Är dina kaniner i hagen 24/7? med nått hus?

Mickis1994
0

Nej det är dom inte. Använder den enbart som hade då vi har räv här vill jag inte lämna dom ute på natten. 🙂

Mvh Michaela Glansk.

Fridaaaa
0

#0 Rekommenderar inte triangelbur. Hellre något sånt som #1 länkade till i så fall.

#2 Dålig kvalité i regel på dem, inte värt pengarna.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[thildaaaa]
0

är den andra länken jag la in bättre? då man köper både utebur, som har två våningar, och Hage så kan man ju koppla av hagen på natten? :)

Fridaaaa
0

#6 Har skrivit i #5 ang andra länken.

NinaS
0

Tror både #0 och #1 är för små (olagliga) för kaniner. #2 Kanske är ok, men de flesta "köpeuteburar" jag kollat på har varit för små på minst ett håll. Tänk på att burmåtten ska mätas inne i buren där kaninen är, oftast är måtten som anges yttermåtten.

Mickis1994
0

#8 är inte för små för kaniner. Finns inga regler/lagar på hur stora en rasthage ska vara. Däremot har man kaninen i hagen jag länkade dygnet runt (alltså som bur) så är höjden för liten. Annars inga problem!

Mvh Michaela Glansk.

[thildaaaa]
1

den jag länkade i #2 är nog den jag kommer köpa i slutändan, ganska dyr men den verkar stabil osv och den går att fälla ihop vilket är praktiskt när den ska ut till landet 👍

Fridaaaa
0

#10 Jag avråder dig. De är inte värda pengarna och är inte så bra kvalité. Du gör självklart som du vill, men avråder i alla fall.

NinaS
0

#9 Jag var på föreläsning med en djurskyddsinspektör, och enligt henne ska alla betesburar och tillfälliga rasthagar ha godkända mått. Så jag skulle personligen inte använda mindre.

Mickis1994
3

#12 Inget som står i lagen när man läster om det i alla fall, och står det inte där så vågar jag påstå att det inte finns mått för rasthagar. Hur som helst så har jag hellre en säker och bra Hage med någon cm "för lågt" i tak än en Hage av kompostgaller och riskera att räven tar kaninen som är i hagen.

Mvh Michaela Glansk.

NinaS
0

Nej, det står inget om rasthagar specifikt, men det står (kopierat från L80).

Utrymmen

9 §

Kaniner och gnagare ska minst ha de

utrymmen som framgår av bilagorna

1:3 respektive 1:4.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1242046835238/DFS_2005-08.pdf

Bilaga 1:3 är för kaniner, 1:4 för gnagare.

Det står utrymme, inte bur. Så jag tolkar det som det utrymmet där kaninen är, antingen det är en innebur, betesbur, box eller annat och oavsett om den är där 2 eller 24 h/dygn.

Angående säkerhet, så förstår jag ju hur du menar :) men berättar bara vad jag lärt mig. Jag personligen skulle inte lägga massa pengar på bur/rasthage som inte håller måtten.

Mickis1994
1

Kan nog vara en tolkningfråga på den, och man lär få olika svar från vem man frågar. Om jag får gissa. :)

Jag skulle personligen också vilja ha större såklart men har man inte möjligheten eller kunskapen att bygga själv så får man tyvärr välja efter vad som finns på marknaden. Och i detta fall väljer jag hellre den här hagen med lägre tak än kompostgaller.

Mvh Michaela Glansk.