Ta inte kullar!
Jag ber er, sluta ta kullar på kaniner. Det finns redan för många kaniner som letar hem, så alla uppfödare och hobby uppfödare och slakt uppfödare, sluta!
Ja de finns många djur som behöver hem, men varför ska någon inte ta kull för att de finns idioter ute som avlar hur de vill? Det är väll ändå upp till en att avla eller ej och jag skiter fullständigt i att det finns en miljon hemlösa kaniner. Det är mitt val att avla och det är mitt val att se till att dessa kommer till bra långvariga hem!! Vad andra gör skiter jag fullständigt i o de borde ni oxå göra. Man kan inte förbjuda ngn att avla. Vi lever i en värld där det är omöjligt att ändra något, speciellt inom Avel. Hundar, katter, kaniner m.m kommer de alltid finnas överflöd av. men det ska inte hindra folk att avla heller. Jag har tagit en kull innan mina kaniner dog. Hanen blev 12 år, hermelin och honan blev tagen av räv eller annat rovdjur när hon var 9 år. Nu är detta ett par år sedan men har fortfarande kontakt med de som köpte kaninungarna! Och vissa tog det 1 år att sälja för jag plocka bort såå många köpare, de dög inte. 2 ungar har dött men resterande lever i samma hem.
Överflödet kommer alltid finnas så om något ska ändras så borde alla sluta avla.
De som föder upp med bra avelsmål kan gott fortsätta, men de som tar en massa kullar för att deras kaniner är söta kan lägga ner.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Och sånna här diskussioner brukar ju inte alls spåra ur… 😂
Jag förstod inte riktigt ditt budskap..? Vill du man ska avla eller inte?
Jag avlar med klara avelsmål. Men tycker det är tråkigt att många tar kullar för att dom t.ex. tycker ungarna är söta, utan att ens ha något avelsmål eller ens en tanke på att behålla någon av ungarna. Så jag håller med Martina.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Om alla slutar blir det ju inga kaniner. ;) Och på vilket sätt menar du att det är ett problem att föda upp slaktkaniner? Vi imposterar majoriteten av allt kaninkött i sverige, om vi var fler som hade köttkaniner skulle vi importera mindre och köttet skulle komma från djur som fötts upp i skydd av sveriges djurskyddslagar. Och om vi inte avlar på våra genbankskaniner, kommer de svenska lantraser vi lyckats rädda att gå förlorade. De hemsökande kaniner som ligger på bloket är i majoritet kelkaniner som någon tröttnat på. Mao är det inte uppfödarna som är problemet utan köparna. Ta ansvar för dina djur vore ett bättre budskap. Köpare som uppfödare. Och slakta överflöd och servera till middagen så har vi gjort naturen och djuren en tjänst också.
Bara jag som inte förstod TS budskap?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig Att ta en kull på min hona för att spara den/de ungar jag själv vill ha, eventuellt leta efter exceptionellt bra hem till resterande och får de inte bra hem, så tar man bort dom.
Svårare än så borde det inte vara. Man MÅSTE inte spara på alla ungar och sitta i åratal o leta hem, det finns som sagt gott om kaniner på marknaden redan, att ta bort de som inte hittar ett hem är ingen dödssynd.
Kaninen har det bättre i himlen iaf än att sitta halvt bortglömd på en balkong nånstans.
Samma gäller med katter hundar o alla andra djur, avliva på humana sätt de djur som ej har hem, herregud så svårt är det inte att fixa till det.
Att avkräva istället att folk ska sluta avla eller ta ansvar, det kommer aldrig hända, folk i allmänhet är inte direkt smarta och kommer aldrig ta ansvar det är ju bara o se på hur mänskligheten hittills gjort genom tiderna.
Nej det enklaste vore att massavliva djur som ej "behövs" och i de fall man kan ta rätt på köttet så är det väl superbra.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
….What?
Nu hängde jag inte alls med…😐
Vart ville du(TS) komma med detta inlägget?
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
What?😂
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
Ja det är lite tvetydigt…… 🤔
Linnea Adler
Okej, Vart vill du komma TS?
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
#6 Så du menar alltså att det är bättre att avliva kaniner än att försöka hitta ett hem?🤔 Jag har själv "adopterat" två kaniner, jag ser ingen bra andledning varför förra ägaren medvetet skulle låtit deras liv sluta när hon inte kunde ha dem kvar.
#2 😂 ja det har du verkligen rätt i🤪
Jag fattar noll just nu 😂
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
"Jag ber er, sluta ta kullar på kaniner. "
"Det är väll ändå upp till en att avla eller ej och jag skiter fullständigt i att det finns en miljon hemlösa kaniner." "Vad andra gör skiter jag fullständigt i o de borde ni oxå göra. Man kan inte förbjuda ngn att avla."
Det kan lätt uppfattas som ganska motsägelsefullt…🤔
Vad vill du få fram med din trådstart, mer än att säga emot dig själv?
Jag tror att ts menar att ge svar på en del argument man kan när man väljer att ta kull trots att det finns kaniner som behöver hem redan. Därav den röriga "konversationen".
Slakt uppfödare föder ju upp för att slakta för köttet, de ska väl inte behöva sluta? Jag menar många här inne på Kif har uppfödningar av slakt kaniner för att SJÄLVA ha kaninen och slakta, vad är det för fel med det? (Även om jag aldrig skulle klara av att ära eller slakta en kanin;() Och som mänga sagt så har man klara avels mål så brukar det gå bra- man ska ju inte ta kull om man inte är bered på att ha kvar alla om intresse inte finnes… Lät lite som im du försöker få andra att sluta men vill själv fortsätta? ;S
För evigt med Gaia
På ett stadie håller jag med TS(det är FÖR mycket avlande här inne, kullar tas hit & dit utan anledning annat än att dem är söta & ska säljas. Usch!😟De som läst "min" tråd vet vad jag menar😎)
Men samtidigt så tänker jag som att det är inte okej att försöka prockla på någon annan sitt tankesätt eller sina ideer, sådanna här trådar slutar sällan bra.
Jag är emot dålig Avel.
Dålig: "uppfödare" tar kullar kors och tvärs utan anledning, "det är kul att avla", jag ska sälja", "dem är söta", "jag vill avla fram snälla & friska sällskapskaniner", "jag vill para min blandraskanin från djuraffären med en annan blandras från djuraffären", "jag vet inte vad min kanin har bakom sig, men h*n är frisk så det e ju bara att avla". Fuck you.
MEN jag är för BRA Avel!
De riktiga uppfödare här inne, ja det finns ett par stycken.
Bra: De som driver en seriös & regelrätt Avel, de flesta inom SKAF(notera: de flesta, jag vet både ett och annat rötägg, vissa även här på Kif, ni vet vilka ni är😉)som jobbar för att stärka en ras, hoppare med riktiga hoppkaniner som har klara mål, slaktuppfödare som föder upp för köttets skull, genbankare som bevarar en ras. Hurra för er!🥳
Cotast ❤️
Jag blir lite matt av alla "seriösa" uppfödare som tror att de har nån slags suverän rätt till att föda upp kull efter kull bara för att de "har ett bra mål", "vill förbättra sin ras", "vill vara självförsörjande på kött" eller "vill föda upp duktiga hoppkaniner" och ser ner på dem som tar kull på sina friska och fina men icke rasrena eller uppklassade kelkaniner, oavsett hur noga dem är med att hitta bra köpare och para ihop rätt kaniner.
Alla som sätter kaniner till världen är minst lika skyldiga till att det finns fler kaniner än marknaden kan mätta.
Visst är det hemskt med små söta blandraskaniner som sitter bortglömda på en bakgård nånstans, men helt ärligt finns det gott om avels- och utställningskaniner som inte får särskilt mycket Motion, social samvaro eller aktivering dem heller. Kaniner som sitter i sina burar med just godkända mått hela livet och på sin höjd åker iväg på utställning (där burarna är ännu mindre!) eller flyttar till någon annan uppfödare när det är dags att byta avelsdjur. Men då är det helt okej för att ägaren ju "förbättrar sin ras".
Som om kaninerna får ut någonting av att uppfylla standardens krav!
Kelkaniner med okänd härstamning kan leva precis lika bra liv som renrasiga kaniner, faktum är att de allra flesta har sina kaniner just till kel och inget annat. Jag ser verkligen inga problem med att föda upp kaniner till kel, för att kaninungar är söta och mysiga eller för att man vill ha en avkomma efter just sin egen älskling. Sålänge man ser till att kaninungarna hamnar i kärleksfulla och ansvarstagande hem.
Men det jag är mest trött på är just att utställnings- och hoppningsuppfödare tycker sig själva ha rätt att föda upp kaniner de inte har plats för när det i princip är dödssynd att ta kullar "utan syfte".
Jag bryr mig inte om vad folk gör med sina kaniner sålänge de ser till kaninernas bästa och tar hand om dem väl, oavsett vilka kaniner man har och vilka kaniner man sätter till livet. Jag tycker att folk borde sluta kolla så mycket på andra och rannsaka sig själva lite mer.
Vad gör egentligen min Avel så mycket bättre än alla andras?
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Men om man har 2 bra hopp kaniner. Kan man inte avla på dom så det blir fler bra hopp kaniner eller? Inte för att jag hade tänkt göra det för jag är nöjd med de jag har. Jag har fått en kull på 4 ungar. Men det var igentligen inte meningen att det skulle bli ungar. Men det blev det. dom var söta men jag kommer inte att avla på dem för att de är söta. Det är onödigt, och om man inte hittar någon ägare så man måste avliva dom. Nja jag skulle nog inte klara av att avliva en enda.
#17 håller med dig (som vanligt ) , bra skrivet !
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
varför ska man skapa kaniner om man ändå ska ha ihjäl dem som inte blir sålda?
Varför skapar man ett liv om det inte ska få leva?
Nu menar jag inte att ni som säljer upp till slakt ska sluta. För någon måste föda upp kaniner till slakt.
Men ni andra? ni (Inte alla) skapar kullar (Skapar liv) för att sälja några och ha ihjäl hälften, Och fortsätter att skapa kullar och döda. Varför inte skapa mindre kullar och se till att dom får bra hem än att skapa 5 kullar och döda hälften av alla ungar i varje kull.
Det var min åsikt om det hela.
#19 jag håller med dig fullständigt.
Det är inte bara "oseriösa sällskapskaninsuppfödare" som står för att det är så mycket kaniner "till övers" det är alla utställnings och hoppuppfödare precis lika mycket skyldiga till.
Tänk så här, ni tar en kull utställnings/hoppungar, och får 5 ungar i den kullen, på det viset har ju ni sett till att 5 andra kaninungar från en blandraskull kanske INTE hittar nya hem eftersom era kaniner tar de platserna.
ALLA ni som avlar OAVSETT vad, är lika ansvariga, att sitta o skälla o gnälla på dom som avlar enligt er "utan syfte" är inte ett dugg bättre än de som avlar på sina kelkaniner.
Om man nu ska se på det rent krasst, så är det väl ett bättre och vettigare alternativ att avla på kelkaniner än raskaniner?
För vad är viktigast hos ett husdjur?
Utseendet eller lynnet? Jo såklart lynnet. ;)
Till #12 Nej jag menar inte att det är BÄTTRE att avliva än att hitta nya hem, men varför i herrans namn ska man försöka prångla ut så mycket kaniner överallt. Ta kull, behåll den/dom ungar du ska ha, sälj de som är bra ras/hoppmässigt eller som har exceptionellt bra lynne, ta bort resten.
Varför? Jo för att det redan är en mättad marknad, varför spä på den, när man lika enkelt kan ta bort överskottet och så småningom få till en marknad som inte är lika proppfull.
Linnea Adler
Utöver det jag skrivit tycker jag bara en sak, att såna här trådar bara skapar osämja och trist atmosfär =/
Linnea Adler
Jag fattar och håller helt med! 😊
Det viktigaste är ju egentligen att: skaffa inte kaninungar om du inte med säkerhet vet att du kan sälja dem.
Pretty wise //
Förstår inte riktigt.. Men enligt lag får man inte skaffa kullar med syftet att sälja. 🤔
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#27 Jaså? :o wooops då har vi nog alla här inne någon gång brutit mot lagen :D
Linnea Adler
#27 Jag har hört detta tidigare, och jag har faktiskt frågat länsstyrelsen om just detta, inte för att jag själv tar kullar, utan bara av nyfikenhet 🙂
Och de har svarat att det finns ingen lag som säger att man inte får avla för att sälja.
Okej men menar snarare att man inte ska sätta nya kaniner till världen om man själv inte kan ta hand om dem eller vet andra som kan det
Pretty wise //
#29: Enligt en lag jag hört om så krävs det tillstånd att föda upp djur för att sälja. Då detta räknas som en verksamhet.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#31 Det sa de inget om till mig, utan de sa att det är helt ok att ta kullar och sälja alla ungarna.. 🤔
Haha jag finner fan inga ord för idiotin i vissa inlägg i den här tråden.
#33 Jotack…
#31 Tjänar man pengar så räknas det som verksamhet. Annars är det bara hobbyuppfödning. Så fort man tjänar pengar så ska man ansöka om tillstånd. Jag sa att jag skulle ta te.x 6 kullar per år o hon sa att det krävs mer för att jag ska behöva ansöka om tillstånd.
#35 Fel. Om du inte har ett annat jobb som drar in pengar(t.ex. om du jobbar & föder upp kaniner brevid) så behöver du tillstånd då kaninuppfödningen är din huvudsakliga inkomst, sedan om det går runt eller inte har ingen betydelse.
Jag har inget emot folk som tar kullar för skojs skull så länge de har läst på, vet var de ska göra med alla ungar och så långe inte kaninernas stam är okänd. Tyvärr är det väl det många inte tänker på.. att en kanin kan få massvis med ungar och att en kanins stam kan innehålla defekter. Finns folk slm avlar för hoppning och Avel som även får överflöd av kaninungar men som ändå fortsätter producera samma mängd. Men dessa kan man ju knappast kalla seriösa..
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag tycker generellt att ska man kritisera någon annan för att vara oseriös och ta massor med kullar ska man rannsaka sig själv.
Det är inte alls mer okej för en rasuppfödare eller hoppkaninsuppfödare att sätta mer kaninungar till världen.
De har ingen suverän rätt till Avel. De är lika medskyldiga till överskottet.
Snarare är det väl nästan så, att ni som är så otroligt medvetna om att det råder överskott på kaniner, lägg av att avla då? Sitt inte hemma framför datorn o gnäll på andra människor när ni själva kan bara sluta med Avel, rakt upp och ner.
Lägg ner aveln, allihop som sitter o gnäller på andra, det är NI som har möjlighet att förändra saker o ting, inte allmänna folket.
Men det vill ni ju inte, eftersom "alla andra ska sluta" men inte en själv. ;)
Linnea Adler
En sak fattar jag inte… Varför skulle det vara mer okej Att ta en kull på kaniner när man har en uppfödning? Det finns MÅNGA fina kelkaniner (ej från uppfödning) som har bättre temprament än uppfödningskaniner, så vad är problemet att de tar kullen istället för uppfödaren? Är problemet att uppfödaren har mer erfarenhet? Ni som tycker att det är problemet kan tänka att någon gång har varit uppfödarens första gång Att ta en kull på kaniner. Och om den uppfödaren aldrig hade vågat ta den kullen för att alla sa imot, hade den uppfödningen aldrig funnits. Sluta säga att det finns för mycket kaniner och sluta säga att "vanliga" människor inte ska ta kullar. Folk som tar en kull för att man vill ha gener från sin tidigare kanin tycker jag gör rätt. ;)
Håller verkligen med #19. Kaninerna vinner inget på att vara rasrena. Ofta tror jag tom att blandraser kan ha bättre hälsa iom att det blir större genetisk variation. Så länge kaninerna får bra och kärleksfulla hem tycker jag att det är upp till var och en om man vill avla eller inte.
#23 Så du tycker det är bättre att man ska döda dm än att dom ska få ett lyckligt hem!
Är det bara ras och hoppkaniner som ska få leva?? Herregud, Blev väldigt upprörd över den kommentaren! Är inte 'vanliga' kaniner värda något menar du eller???
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
#42 Det är det väll ingen som sagt?
Men jag anser att det går lika bra att ha en raskanin som kelis som en avlad 'kelkanin', tycker inte du det?😎
#19 "Jag blir lite matt av alla "seriösa" uppfödare som tror att de har nån slags suverän rätt till att föda upp kull efter kull bara för att de "har ett bra mål", "vill förbättra sin ras", "vill vara självförsörjande på kött" eller "vill föda upp duktiga hoppkaniner" och ser ner på dem som tar kull på sina friska och fina men icke rasrena eller uppklassade kelkaniner, oavsett hur noga dem är med att hitta bra köpare och para ihop rätt kaniner.
Alla som sätter kaniner till världen är minst lika skyldiga till att det finns fler kaniner än marknaden kan mätta."
Menar du på att vi ska köpa de överblivna och oönskade kelkaninerna på blocket och slakta? För annars vet jag inte hur min uppfödning påverkar det antalet. Dessutom skulle jag inte våga äta sådant kött, då jag inte vet vad kaninen behandlats med för medikamenter.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vad har du att säga med det?.. Man ska kanske inte ta en kull bara för att dem är söta och gosiga men sånna som har syfte till det? "Jag" väntar min första kull. Syftet är kel och hoppkaniner. Mina kaniner är verkligen mitt allt!
Jag tycker att detta var ett onödigt inlägg.
MVH Lovisa och kaninerna.
TS verkar ha missat att det faktiskt finns utrotningshotade kaninraser
l'm back
Okej TS, jag ska genast sluta avla för att en person på kif skriver det………..
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
Jag tycker att alla djur ha lika värde, oavsett lynne/ ras. Om man tar en kull, bara för att behålla de som "passar" just ens egna önskemål och avlivar resten är man olämplig som djurägare enligt min åsikt. Det är direkt omoraliskt och oetiskt.
Det är en annan sak om djuren är väldigt aggressiva eller födda med missbildningar.
Vad har man för rätt att bestämma över ett djurs liv så? Om man föder upp dem är det ens eget, självklara ansvar att se till att de får det bra, om man inte tycker de är värda det för de inte hoppar tillräckligt bra eller liknande blir jag chockad!
Tja…
???
#48 jag hoppas du inte menar kaniner som går till slakt.
Om man äter kött är det bara vettigt enligt mig att se till att köttet haft det bra och det kan man göra genom att tex slakta "överblivna" kaninungar.
l'm back
tillägg: föder man upp djur för slakt och ser till att de har det bra under hela sitt liv ser jag inga problem med det, det är "utväljandet" av individer som har "mera" rätt att leva som jag är emot. Låt en ta en kull istället för två tar en och hälften hos båda blir dödade!
#43 Jo, Till #12 skrev hon.
Förstår och självklart!
meningslöst dödande av sällskapsdjur är det jag syftar på.
#53 vi föder främst upp för att sälja (för annars är det lite svårt att föra rasen vidare så missförstå mig inte nu) men dom som inte säljs slaktas så det är inte alltid så lätt att skilja mellan sällskapsdjur och slaktdjur, vi vet tex inte vilka som får vilket "öde" i början.
l'm back
Uppriktigt sagt tänkte jag inte alls på slaktdjur när jag skrev inlägget. Det var mitt misstag att inte skriva något som omfattade det. Att ta bort djur för att äta dem är i min mening ok, så länge de haft det bra.
Liknelse:
Ta bort ko och äta köttet= ok (enligt min mening)
Ta bort ko av vagt motiverad orsak, ( fel färg eller liknande), och sedan bara slänga det = fel (enligt min mening!)
Annan liknelse: skjuta ett vilt djur för att de är så många att ekosystemet rubbas och äta dem = ok
Döda vilt av personlig anledning, utan att ens ta vara på det= fel och även olagligt.
Denna tråd borde stängas helt klart. Helt meningslös och dum diskussion som uppstår.
Linnea Adler