Valpen och kaninerna
Hej!
Jag har 2 kaniner och en finsk lapphundsvalp på 10 veckor. Jag har låtit dom nosa lite på varandra genom gallret och idag fick de träffas en kort stund. Det gick också bra men Hastur vill så gärna leka med kaninerna, viftar på svansen och när de ska springa så vill han ju följa efter. Så jag bröt så fort kaninerna började bli lite stressade. Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta, det känns viktigt att han får träffa dom nu när han fortfarande är så liten. Någon med erfarenheter?
Och självklart kommer de aldrig få vara tillsammans oövervakade, men jag vill att han ska förstå att dom också är familjemedlemmar. ;) Några tips??
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
När dom hällsar på varandra är de dom själva som ska gå fram dit för annars kan de bli en mer stressad situation men vet inte riktigt när du fick din hund men stressa inte på den en massa för då kan de ofta gå snett utan låt den undersöka alla rum eller ha kaninerna typ lösa o sen se till så din hund är lugn annars tar du ut den.
Träna passivitet. Bryt precis när valpen blir för på. Kanske ta ut valpen från rummet. Så körde jag på Roxy, vår valp, och det har fungerat ganska bra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
du kan böra t.ex. att göra så h*n sitter och sedan ifall h*n försöker hoppa fram eller något puttar du lite löst på halsen så h*n tappar ballansen o fattar att h*n gör fel och medan då kan du säga nej eller fy, men säg inte långa meningar för då visar du bara att du är osäker och då fortsätter ´h*n
Jag har också en valp, fast en chihuahua och ja började kolla på jätte mycket av cesar Millan program (mannen som talar med hundar) de hjälpte mig jättemycket och ja fick en massa tips? osv. sen en sak han sa i sin bok är att du måste vara säker på de du gör o visa att det inte är farligt eller att du inte är osäker
Jag personligen rekommenderar inte CM-metoder på valpen.
Inte heller att putta till hunden så att den trillar.
#1 Han har bott här i två veckor och verkar ha bott in sig. :) De interaktioner de har haft genom galler har gått väldigt bra och båda kaninerna kommer självmant fram för att hälsa. Problemet är ju att han gärna vill butta till dom med tassen och leka med dom. ;)
#2 Jo men så har jag gjort, så då är jag nog på rätt väg helt enkelt. :) Har ju inte introducerat en valp för kaniner sen jag bodde hemma och minns inte om vi gjorde nåt särskilt alls då. :s Funkade gjorde det iaf!
Och som #5 säger, jag vill inte butta till honom och sådär. :) Är han jobbig håller jag honom i famnen tills han är lugn men vill inte att han ska känna obehag vid mötet med kaninerna. De ska ju bli "kompisar" i den mån det går. Men lugn, det måste han ju var som sagt.
Tack för tipsen!
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
#6 Lycka till! 🙂