Båda ungarna döda..
Idag födde min hona (dag 31) och såg ungarna när jag kom hem från skolan. En var död och låg utanför bot och den andra levde. Tog bort den döda och hoppades att den andra skulle klara sig. Men nu ca 3 timmar efter hittar jag den andra ungen även den död, utanför bot.. :(
Någon som vet vad som kan ha hänt? Sedan har hon ju även mjölk, hur blir det med det och så?
Om det kallt- runt 0 frös de säkert ihjäl. Mjölken försvinner när ingen snuttar nåt..
# Har varit 10 + idag… :/
Hamnar de utanför boet dör de även om det är 20+.
Trist i vilket fall som helst, men så blir det ibland.
#3 Ja okej! :/
Visst är det trist, men har haft en sådan otur, speciellt med denna honan. Men får väl ta en utav de andra och para och sedan para denna hona senare igen.. Och hoppas på bättre! :)
Skrapkant till bolådan är att rekommendera, minimerar risken att ungarna hänger kvar i spenarna och hamnar utanför boet.
Har det men hon boar alltid utanför…
Har hon fått flera kullar som inte klarat sig?
Isåfall kanske hon helt enkelt inte är något vidare avelsmaterial😕
#7 Nej, utan skendräktig?.. Men de ungarna hon väl fått innan har varit superfina allihop, och alla har klarat sig..
#6 Då blev det genast besvärligare, vad tråkigt.
#8 Sånt kan hända, det e bara till att försöka igen❤️
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Kan finnas många anledningar till varför det går som det gått för dig. Den vanligaste som jag kan tänka på är nog att ungarna följer med mamman ut eller att hon inte byggt ett tillräckligt bra bo (om hon inte väljer bolådan).
Men det kan ju också vara så att mamma puttar ut bebisarna om de är något fel på ungarna.
Säger som #10 att det bara är att försöka igen :)
Däremot skulle det ske upprepade gånger att honan förlorar kullar skulle jag ta ur honan ur Avel. Finns tyvärr inget värre när man avlar än honor som inte tar hand om sina ungar om man frågar mig :/
#11 Detta har ju aldrig hänt förut utan hon har alltid tagit bra hand om sina ungar och fått friska och fina ungar. Men jag testar senare i sommar igen, om nu detta händer igen så får jag ju ta ur henne ur aveln helt enkelt :)
#12 - Det man också ska ha med i tankarna är att varje kull är individuell vilket innebär att även förlossningen kan skilja. Vet att det är jobbigt men du får i alla fall se det positiva i det hela, att du har kvar din hona :)