Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 959 ggr
Ync
0

Går övertid,

Som det flesta här på KIF vet att  Emilo och Embla är tjuvparade. ( Emilo rymde och hoppade över. )

Den 16 var det exakt en månad sen han hoppade inte, jag vet inte om det tog det var själva kanske 3 timmar, vet inte riktigt var hon en kompis medans.

nu har det gått en tag och de får ju mellan 28 - 32 dagar så alltså skulle hon ha fått mellan den 14 - 18 på ett unge fär,

(det är den 20 nu ) Hur länge kan hon gå i övertid, hon har inte byggt bo eller slitit at päls,

Kaninträffen den 25 kan jag fara på den ? om hon inte fått ungar då villsäga. 

puss fanny

twinnie
0

Var de själva i 3 timmar? Jag hade för mig att du skrev att du ingrep direkt, eller?

Visar hon inga andra tecken? Har hon lagt på sig? Svullna spenar? Förändringar i beteendet.

Det framgår inte så mycket i ditt meddelande varför du fortfarande tror att hon är dräktig.

callo
0

det är normalt mellan 28-35 dagar! oftast komemr dem på den 31:a men det kan variera, beroende på hur många det är etc. Så det är möjligt dem kommer inatt/imorn/övermorgon, och då är det fortf normalt. Dra av sig pälsen gör dme ibland inte förräns några timmar innan.

Ync
0

läs min andra tråd,

hon har lagt på hullet men vi kände och vi kände inget sprattel.

jamen jag får till min kompis vid, tjaa.. kl 11 och kom tillbaka 2 så mellan de timmarna var de sälva, jag vet itne hur länge det var tillsammans med direkt då jag kom hem gick jag dit bak där burarna stog, och såg att emilo var i emblas bur, jag blev rädd och tog ut han direkt.

Maliceangel
0

Hur kom han in i hennes bur Förvånad

Tina-A
0

Det är fortfarande normalt så håll utkik lite till. Hon kan ju också vara skendräktig?.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

myriis
0

I din förra tråd stod det något om att din bror gett dm vatten, så de hade varit tilsammans max 2 timmar.

Iaf, du får helt enkelt hoppas att hon inte är dräktig. Vetrinären kan väl känna sådant? Ifall du vill åka in vill säga.

Jag skulle inte åka på kaninträffen med henne, sålänge jag inte fick höra från vet. att hon inte var dräktig. .

ciss
0

#4: Han hoppade över. Hon har en tvåfackare med en liten glipa i taket, och hon hade ställt ett hus där och han hade hoppat över. Det är inte hennes fel, alla gör misstag.

#6: Hon ska inte på träffen med henne och förmodligen är hon inte dräktig då det var var 1 månad sedan hon parades den 16:e, och idag är det den 24:e. 8 dagar ..

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

myriis
0

Iofs har ni ju inte känt några ungar, men det kan ju vara så att hon föder typ en död unge ca 10 dagar efter. Inte för att jag tror hon gör det, men så kan ju fallet vara..

SaraB
0

Eller så kanske inte parningen tog?

Maliceangel
0

#7 aldrig påstått att det är hennes fel..  Och hur du kan få det till ett misstag ifrån hennes sida förstår jag inte. Hon kan ju inte rå för att hanen rymde och hoppa in i honans bur liksom . …

ciss
0

#10: Jag menade självklart inte att det är hennes fel. Det kunde ha hänt vem som helst liksom :)

www.frihetenskaniner.se

twinnie
0

Har för mig att hon skrev att hon hade dem i samma rasthage samma dag? Och glipan mellan burarna tycker jag att man kan ordna! För den måste ju vara ganska bred för att en kanin ska kunna hoppa igenom. Och hur högt i tak är det? Tycker det hela låter lite konstigt, faktist. Speciellt när det handlar om en för und hona!

ciss
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser mitten av burarna ut.

www.frihetenskaniner.se

ciss
0

Emilo hoppade från sitt hus, genom glipan och in till Embla. Glipan är väldigt liten, Emilo är slankt byggd och tar sig igenom en sådan glipa. Fanny trodde inte att han skulle ta sig igenom glipan, hon hade aldrig ens tänkt tanken.

Fanny har ABSOLUT inte släppt ihop kaninerna och parat dem med mening. Hon älskar sina kaniner otroligt mycket. Jag träffar henne dagligen och det är något speciellt med henne och hennes kaniner. Dom har ett speciellt band till varandra, det märks att dom älskar varandra. Fanny skulle aldrig göra något för att skada dem, hon skulle hellre dö. Tro mig - jag känner henne, har känt henne hela livet och jag VET hur mycket hennes kaniner betyder för henne.

På bild: Fanny och Embla sitter på en äng.

www.frihetenskaniner.se

ciss
0

Hon skulle verkligen aldrig göra något för att skada hennes kaniner. Hon älskar dem, det gör hon verkligen.

På bild: Fanny och Emilo.

www.frihetenskaniner.se

twinnie
0

Har inte heller sagt att hon skulle skada dem? Men varför var de i samma rasthage tillsammans?

Förstår inte alls!

Kan även tillägga att om ni tror att hon är dräktig ska ni åka till veterinär och se till så att inget har hänt med henne.

KvirrZ
0

#16 Det var väl ingen rasthage? De satt ju i uteburen som är 2-fackare och så var det en glipa emellan?

- Mvh Emma

ciss
0

#16: Nej, det har du inte sagt. Men det verkar som att du tror att hon VILL att de ska ha ungar och har släppt ihop dem.

Fanny har skrivit det i den andra tråden varför hon hade sina kaniner i samma rasthage. Hon satt med dem och hade Emilo på en sida av sig och Embla på den andra, så att båda skulle kunna springa av sig samtidigt. Hon höll självklart koll på dem och lät de inte komma nära varandra. 

Hon har inte låtit dem springa ihop igen utan istället byggt ihop två stora rasthagar åt dem (ca 13 galler var).

www.frihetenskaniner.se

ciss
0

#16: Det var inte i rasthagen de parades.

www.frihetenskaniner.se

twinnie
0

Hon skrev att de var i samma rasthage. Jag har ingen aning om vad som hände då, för det har jag inte sett att hon skrivit. Det är därför jag frågar!

Och nej, jag tror inte alls hon vill ha ungar! Varför säger du så? :S Tycker bara att det låter lite småkonstigt! Det är bara vad jag tycker helt enkelt! Och jag frågar ju för att få reda på mer?

ciss
0

#20: Exakt VAD tycker du låter "lite småkonstigt"?

www.frihetenskaniner.se

twinnie
0

Varför blir du sur? :S Är det dina kaniner? Nej. Varför kan inte Fanny svara på mina frågor? För det är bara frågor. Jag vill veta mer, så jag kan svara på om hon är dräktig eller inte! För det är väl det ni vill ha hjälp med, eller?

JAG (observera jag och ingen annan) tycker det låter småkonstigt helt enkelt. Ja, så enkelt är det. Har du något annat att säga om det kan du skriva privat till mig.

ciss
0

#22: Nej, det är inte mina kaniner. Men jag känner kaninerna väl & jag känner Fanny också. Varför jag svarar på frågorna? För jag vet precis lika mycket som Fanny vet angående parningen. Hon är inte online nu, hon låg och sov. Hon skulle ha svarat likadant som jag, eftersom att vi vet exakt lika mycket om parningen. Så varför kan inte jag svara på din frågor?

www.frihetenskaniner.se

Vemsan
0

#22: Tycker också att det här låter småkonstigt. Att kaninerna lämnades ensamma när det fanns en risk att Emilo kunde hoppa in till Embla, att Fanny sedan startade en tråd där hon frågade om hon kunde blivit parad, och sen påstod att hon var 100% säker och så.. Jag tycker att Allt ang. detta låter konstigt, och snurrig blir jag också av alla dessa trådar angående Emblas ungar..

Hälsningar Vemsan

Nicolina
0

twinnie: Men de har ju inte varit i samma rasthage, det var inte där den ev. parningen tog utan i buren det har de ju skrivit hela tiden!? Vart har du fått rasthage ifrån???

Kan även säga att jag passade en grannes kanin som fick smeknamnet "Monstret" pga. av sin storlek… vi som var vana vid vår lilla Bebis-dvärgvädur på knappa 1,5kg blev rätt förvånade när grannen kom med sin innekanin på 4-5kg!! Denna kanin skulle vi låta springa av sig i köket och ställe upp Buffis galler med det seglade ju hon över så då ställe de vi upp stolarna bredvid varandra med ryggarna in mot köket! MEN kaninen hoppade emellan stolsryggarna och upp på sätet!!! Det mellanrummet var på knappt 1dm så nog kan de ta sig igenom smala utrymmen vill jag lova!

ciss
0

#24: Vi trodde inte att Emilo skulle hoppa igenom en sådan liten, liten springa. Men han gjorde det, och gjort är gjort. Vi kan inte göra något åt det nu när det redan har hänt. Fanny trodde att Embla hade blivit parad då hon blev rundare om magen och förändrades litet i temperamentet nu på slutet. Men hon hade tydligen fel, eller? Vars är det du vill komma?

www.frihetenskaniner.se

twinnie
0

#25 Hon skrev i en annan tråd att de varit i samma rasthage, och det får mig att tvivla lite på om hon verkligen tagit ansvar för dem? Är det så konstigt att man tycker så?

#26 Så hon är inte dräktig? :S Gud, man blir verkligen snurrig ..

ciss
0

#27: Hon skulle ha fött mellan 14-18 ungefär, och nu är det 6 dagar sedan. Så förmodligen tog parningen inte, som tur är. Förstår du nu? :)

www.frihetenskaniner.se

Vemsan
0

#28: På er har det låtit som att ni är bombsäkra på att parningen tog, tkr jag i alla fall xP

Hälsningar Vemsan

twinnie
0

Håler med Vemsan ^^

ciss
0

#29: Vi var inte bombsäkra och det har vi inte heller skrivit någonstans. Vi TRODDE att parningen tog eftersom att hon blev tydligt rundare om magen & dyl. Men tydligen var det inte så.

www.frihetenskaniner.se

Vemsan
0

#31: Nej, ni har inte skrivit det någon stanns till pungt och pricka att ni har varit bombsäkra, men det har kommit upp så många diskutioner om Embla och Emilo, så det har verkat som om ni har vetat exakt att "jaa, Embla är dräktig".

Hälsningar Vemsan

twinnie
0

#32 Precis så tänkte jag ^^

Men om hon nu inte är dräktig, kan vi väl avsluta den här diskussionen.

Ync
0

Men herre gud,
Fattar ni ingenting!? Fattar ni inte vad Ciss säger?
Nä, tydligen inte! Vi trodde att emla var dräktig för att hon blev rundare och tempramentet ändrades lite.

Jag hade det i samma rast Hage EN GÅNG och jag satt där och kollade på dem HELA tiden, Det gjorde ingenting för utom att slicka på varandras öron, inget mer!

Det finns en liten glipa, som Ciss visade, Den är kanske 3-5 cm hög som max och jag trodde inte att han skulle få sig över, Det är lag på att man ska ha hus eller sitthylla så jag ställde dit ett hus. Han hoppade över och vi trodde att det tog.
Men nu har hon gått över så mycket så hon kommar nog inte att få!

Twinni; Det ser ut som om du menar att du inte alls tycker att jag tar han om mina kaniner, Att jag lät de para sig, att jag inte bryr mig om dem, Det tycker då jag. Men du ska veta att det gör jag visst!

Tina-A
0

Jag tycker vi lugnar ner oss lite i den här disskusionen och försöker att inte bli arga på varandra. Vill ni absolut fortsätta disskutera (även om det kanske inte leder någonstans) så var snäll och gör det i god ton.

Mvh Tina, Sajtvärd

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

myriis
0

Vill bara påpeka att många kaniner kommer igenom en glipa på ca 4 cm. Både Sera och Candy kommer igenom det, och jag gissar att Emilo är mindre än dem eller iallafall inte större. Har aldrig dem i kompostgallerhage obevakat för där kommer dem lätt igenom.

Tänkte det oxå, kommer Emilo igenom kompostgaller också? För det tror jag han kan göra..

Ellen95
0

Men ni skrev väl att ni var 100% säkra?

lill-jarven
0

Sluta bråka nu, det blev som det blev och nu verkar det som att Embla inte är dräktig. Ciss och Ync. skriver här på KiF för att få råd och hjälp inte för att bråka..

ciss
0

#37: Det står ju här i tråden att vi TRODDE att hon var dräktig, vi har inte skrivit att vi var 100% säkra. Har du missat det?

www.frihetenskaniner.se

Ync
0

#37,
Läs innan du påpekar något!

#38 Tack! :)

Ync
0

#36 Emilo har aldrig tagit sig ut ur hagen men han har försökt att komma över till embla när hon var i en brevid. Men han lyckades inte. ^^

Sotis
0

Till mig igår på msn sa du att hon inte var me ungar.

myriis
0

#41: Okej, se bara upp så att han inet gör det ;P Min Candy började med att sträcka igenom huvudet för att sedan sträcka igenom en tass, osv. tills hon var ute ^^ Tog typ ett år för henne att komma på det x)

johanna_loveAnimals93
0

Leder verkligen den här diskussionen någonvart? Man blir ju alldeles snurrig..

Sotis
0

#44 håller me:S

SaraB
0

#44, håller med dig…

Ellen95
0

#44 håller med dig oxå

Theresze
0

varför bråkar/tjafsar  ni om detta?

Dt va ett misstag & sånt händer.

twinnie
0

Jag försöker ju ge råd? Och ville bara veta hur han kom in. Visste inte att han tog sats från huset, därför tyckte jag det lät konstigt att han lyckades hoppa typ 50 cm och samtidigt slinka in genom en 3 cm springa.

Fanny: Jag tror inte alls att du tar dålig hand om dina kaniner. Och det har jag heller inte skrivit. Jag ville bara veta hur han kom in helt enkelt, för somsagt tyckte jag att det lät osannolikt.

Ync
0

Ellen; Jag sa till dig på msn att hon inte var med ungar för att hon är INTE det.

Kan någon låsa tråden?

Ellen95
0

Fanny: jag har aldrig skrivit nåt sånt till dig! det var ju kajsa!

Inlägget är låst för nya kommentarer