Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 722 ggr
Denise.E
2

Tips inför kull.

Nu vill jag inte ha massa kommentarer om att man ska ha syfte med kull osv utan vill bara berätta lite tips? jag använder till kullar som kommer hos mig (renrasig dvv med bra temperament & psyke , avlade för utställning) Iallafall så kommer tipsen nu:

1. Jag brukar inte vilja ha vattenskål ifall nån unge som svamlar utanför boet ramlar i.

2. Jag har två gallerdörrar till varje bur eftersom att den är ca 2m lång , varav en dörr är fylld med 3-5 vattebflaskor.

3. Min hona får alltid mellan 6-8 ungar per kull så att jag lägger pelletsen på en avlång bricka så att alla kan få plats att smaka.

4. Jag sätter upp 3 höhäckar på rad på en kortsida så att man slipper fylla flera gånger/dag.

5. Jag har en sitthylla som bara mamman kan hoppa upp till (undantag om nån kaninunge har superskutt ;) dvs. den är ganska högt upp och bara mammakanin klarar av att hoppa upp dit. Meningen med sithyllan är att mamman kan vara lite själv medans ungarna är ÖVERALLT.

6. Jag märker varje unge med ett nagellack (då alla ungar är viltgula och på pricken nästan lika) tex. Grönt nagellack - hane tingad av Johan Johansson.

7. Jag har gjort en betesbur 3x2 m som det är finmaskigt nät i botten , tak & runtom. Där i finns hus , vatten , leksaker osv så att ungarna kan utforska utomhus (om det är sommarkull)

Påpeka om jag har fel eller så med något.

Dela gärna med er av tips?!

Cotast
2

Läs på lite om avel…

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

Melao
6

#1 En väldigt onödig kommentar som bara kommer skapa dålig stämning. Har du synpunkter på eller tillägg till TS tips?, skriv dem på ett trevligt och respektfullt sätt. Så som du skrev kan varken TS eller någon annan veta vad du faktiskt tycker är fel/otillräckligt i tråden.

Nu sysslar inte jag med Avel, men jag kan inte se nånting i #0 som visar på att TS inte är påläst.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

[neptunens]
4

#2, "Dela gärna med er av tips" Skrev #0.
Och det är ett jäkla bra tips?, att läsa på om Avel innan man gör något.

Denise.E
9

#1 Jag skrev innan att jag inte ville ha massa onödigt. Har sett att du skapar otrevlig stämning i andra trådar. Varför ska jag läsa på för? Jag avlar MAX en kull per år på FINA kaniner. Spelar ingen roll om jag har 3 avelshonor hemma , jag väljer EN. De lämpar sig för utställning. Läs på lite du va? Här kommer man med förslag som jag tycker funkar och ber om att INTE få skit. Nä då kommer psykot & förstör.

Ursäkta språket , porta mig admin om du vill men jag får nog av såna som inte läser det man skriver.

Melao
5

#3 Kanske högg jag för snabbt, men jag uppfattade det som att kommentaren i #1 var direkt riktad till TS. Har jag fel ber jag om ursäkt, men jag tycker ändå att kommentaren var onödigt otrevligt (otydligt?) utformad.

Denise.E
1

#3 Vaddå så du tycker jag ska läsa på? Min mamma hade uppfödning länge och senast var för inte länge sen. Vi fick intresset igen och nu tar vi en kull per år MAX fast vi har tillgång till flera avelshonor.

Skärpning!

[neptunens]
2

#6, Wow tagga ner lite. Skrev jag någonstans att du skulle läsa på?
Jag citerade ett tips? som jag gissar var skrivet rent allmänt eftersom du bad om andra tips? inför kullar.

Skärpning på dig själv du.

Denise.E
1

#7 Fast det är ju inte speciellt schysst av dig att hålla med henne? Ja , jag bad om tips? inför kullar. Men inte fan vill jag ha kommentarer om att JAG borde läsa på? Jag har haft kanin hela mitt liv (13 år) Vad har en student som du gjort? Köpr djuraffärskanin och avlat fram eller?

Cilia.Teddytöserna
8

#8 dock så föder hon upp en ovanlig färg till utställning. Så djuraffärs kanin kan du nog inte kalla det. Tror inte du som 13 årig ska sitta och va spydig mot äldre och mer erfarna. Svär inte det är emot sidans regler.

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

[neptunens]
8

#8, Jag uppfattade din tråd som att du ville att folk skulle samla allmänna tips? till folk som vill ta kullar, inte tips? till dig som person, och i den aspekten håller jag med cotast, alla dagar i veckan.

Haha men lilla vän. Jag är varken student eller äger en djuraffärskanin. Vad nu det har med saken att göra?

Cotast
0

Det eskalerade fort🤔

Det enda jag sa var läs på lite om Avel, inget otrevligt. Jag är helt neutral i mitt skrivande så länge ingen retat upp mig, vilket du är på god väg att göra vill jag tillägga. 
När du ber om tips? & sedan bara radar upp en massa om inredning får det en att börja fundera. Att sedan hoppa på mig & kalla mig för "ditt invalida psykfall" gör inte saken bättre heller ska du veta, sådant kan få dig avstängd från kif(vilket jag redan varit ifall jag hoppat på folk som du så färgglatt beskriver).

Du är 13 år, du är väldigt ung & i mångas ögon är det väldigt svårt att ta en 13 åring allvarligt när det gäller Avel & kullar, så du behöver inte vara spydig eller aggresiv så fort någon vågar öppna munnen och säga något. 

Du behöver inte klanka ner på varken mig eller andra, vi har inte gjort dig något så hela påhoppet & ditt trevliga PM till mig var totalt onödigt.

Att avla på en djuraffärskanin är korkat, ja, men jag kan lova dig att neptunens Avel har inte ett smack att göra med djuraffärer.

Svado
3

Lägg ner nu allihop. 

Och den som började svära var inte TS utan Neptunens, så ska administratörer blanda sig i och hacka på någon så hacka på folk i rätt ordning.

Nästa gång Denise.E så fråga först "Hur menar du nu?" istället för att direkt anta att någon hoppat på dig.

Jag har också sett cotast komma in i trådar och sabotera stämningen tillsammans med neptunens och andra, men det får man väl ta ibland. Tyvärr är folk inte bättre än så. Hur som helst, i just detta fall tror jag du skulle tjäna på att fråga Cotast först HUR hon menade.

Om hon menade något i stil med "jag tycker att du kan lägga till detta tips? till nybörjare som ska avla: läs på mer om Avel innan du sätter ihop två kaniner"

Eller om hon menade det riktat till dig, i stil med "ta o läs på lite mer om Avel innan du ska tipsa andra om hur dom ska göra".

Utifrån svaret du får kan du sen reagera :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Cotast
0

#12 Nja, det var TS som började med de vackra orden i #4 där hon kallade mig för "psykot som förstör"😉
TS högg tillbaka med näbbar & klor direkt när jag & bl.a. neptunens skrev i tråden. 
Men tack för att du har den uppfattningen om att "jag har också sett cotast komma in i trådar och sabotera stämningen tillsammans med neptunens och andra" Sånt värmer verkligen😟

Jag skrev i #11 hur jag menade & det var som sagt inget elakt eller något personligt emot TS. 
Alla kan bara ta & tagga ner & lägga ner alla påhopp jag och "dem andra" får ta, det är inte speciellt trevligt för varken mig eller andra att se en massa färggranna kommentarer & PM så fort man loggar in.

[Guldvingens]
5

En del personer är alldeles för unga för att sitta & skriva på offentliga forum. Kanske borde införas någon form av åldersgräns? 15 års ålder för att få skriva inlägg?

Sen Svado, visst, du kommer alltid och "försvarar" den motsatta sidan. Men när du sen SJÄLV skriver att vissa personer (inkluderat namn) saboterar trådar, det är också ett påhopp. Självklart ska alla sidor belysas, men hjälper det att klanka ner på ett speciellt antal personer? 

Jag tyckte Cotasts råd var det absolut bästa, läs på innan du avlar, för det är det som det handlar om. Läser man på först, så har man en grund att stå på. Att bli påhoppad och kallad psyko för att man inte skriver en hel historia eller använder smileys, det är väldigt obehagligt. Ska det verkligen vara så?

Och TS, vad är det för personliga påhopp du sysslar med? Du kanske ska lära dig lite netikett innan du skriver på forum. Aggressiva inlägg som de du skrivit i denna tråden ger dig ingenting. Det får folk bara att uppfatta dig som omogen. Jag vet att du bara är 13, men vid den åldern visste jag hur man uppförde sig. Och speciellt gentemot vuxna… Aldrig att jag tagit den tonen emot en vuxen. Men dagens ungdomar har en helt annan frihet också (usch vad gammal jag känner mig…).

Jills
2

Jag tycker du har bra tips?! När jag avlade brukade jag också ha en sitthylla för honan så hon kunde få lite eget utrymme.

Två saker jag brukade tänka på:

1. Oavsett varför du avlar, se till att umgås med kaninerna. Kela med ungarna, gör dem vana vid att bli hanterade av olika människor. Oavsett om kaninen ska användas till utställning, hoppning eller kel så vill en köpare ha en trevlig och tam kanin.

2. Aktivera ungarna. På alla möjliga vis. Jag brukade göra gångar av olika saker, tex. plaströr, pappkartonger osv. Ett tag hade vi en gigantisk jordhög i vår trädgård och där grävde jag massvis med gångar till kaninerna, de hade så roligt! 

TS, det där med nagellack, har aldrig hört talas om det förut. Är det lätt att tvätta bort? Vad händer om kaninungen skulle få för sig att tvätta sig där nagellacket sitter? 

En sista förmaning: hoppas alla kan skärpa sig så tråden inte behöver låsas, för det här är ett kul och viktigt ämne att prata om.

Svado
1

#14 Jag försvarar inte folk, jag påpekar bara det som är uppenbart för alla. Långt ifrån samma sak ;)

Det finns dom som metodiskt går in o saboterar den ena efter den andra tråden på detta forum. 

Så fort någon stackare skrivit något om Avel eller en fråga som handlar om Avel så är det i 9 fall av 10 någon som ska förstöra tråden direkt.

Det ledsnar man på. 

Det har ju gått så långt att när någon skriver en tråd liknande dennes, eller när någon dristar sig till att fråga något om Avel så tänker jag direkt "Åh nej nu börjar cirkusen" och mycket riktigt så sätter sig vissa i denna tråd och andra likadana personer och kastar ur sig otrevliga fördömande kommentarer.

Varför? Ja du, jag har ingen aning. De vet inte bättre helt enkelt.

Usch och fy. Sluta o va så otrevliga mot folk, lär er någon gång att det

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[Guldvingens]
3

#16 Men du kastar ju bränsle på elden genom dina inlägg tillbaka, du är ju inte bättre själv i det läget. Så med andra ord vet du inte heller bättre? 

Du var ju lagom otrevlig när du sa att två specifika personer går in och medvetet saboterar trådar, är det så tycker du? För de kan nog säga detsamma om dig. Att du medvetet går in och saboterar trådar.

I detta sammanhang så gav Cotast ett tips?, TS blev fly förbannad och började kasta en massa skit - Neptunens fick höra att hon avlade på zookaniner, helt ogrundat. Och du tycker detta är okej? Att TS ger sig på dessa två personer för att de i dina ögon medvetet saboterar trådar?

På denna tråden är det 90% småbarn som inte vet något. Som bara tar kull utan att förstå konsekvenserna, utan att förstå att det faktiskt är LIV de sätter till världen. Att mer kunniga och ÄLDRE personer säger ifrån är faktiskt inte fel. Barn ska inte ta fram liv, bättre om de läser på och tar en kull när de har åldern inne.

[neptunens]
3

#16, Eftersom du så fint nämner mig som en av "människorna som saboterar stämningen på forumet", Hur har jag gjort det här förutom att jag klantade mig och använde "jäklar" i en mening?

Och dessutom, om jag nu verkligen förstör stämningen och är så otrevlig som du påpekar, varför anmäler du inte mina inlägg och hör av dig till medarbetarna och sajtvärden? Jag har nämligen inte hört ett ljud från dem och det kan man ju tänka sig att jag borde ha gjort om det är så uppenbart för alla att jag bara "förstör".

[annloo]
4

var inte hela tanken bakom trådstarten att andra samt hon själv skulle kunna läsa på och få mer tips? om Avel? Att då skriva att man borde läsa på, just i en sådan tråd, som var menad för just informationsgivande och tagande, känns väl lite märkligt? :)

claravincent
2

Jag vill inte lägga mig i (vilket jag gör nu) men TS och jag med för den delen, missuppfattade #1. Jag tyckte det lät som: "gå och läs på för det du skriver är inte sant" men sen förstod jag att det var ett tips? till andra. Vad är det att bråka om mer? TS och ni andra kan be om ursäkt efter som att så jag ser det började det med missuppfattning. Har jag fel?

Lexie82
2

Håller med #20

Efter att ha läst den här tråden verkar det som en överreaktion på en missuppfattning. Så istället för en tråd med tips? att dela med sig av har det blivit en himla lång tråd om tjafs, vilket jag tycker verkar hända allt för ofta.

Är vi inte här för att lära oss mer om våra djur och dela med oss av vår kunskap till andra?

Denise.E
0

#20 så missuppfattade jag också det.

Har tänkt över på det hela dagen , förlåt alla som jag var sjukt taskig emot. Jag trodde att hon menade att jag skulle läsa på eftersom att det var punkter och så. Om hon skrivit '' Läsa på om avel'' hade jag förstått att det var ett tips? till alla andra men om hon skriver ''läs på om Avel..'' känns det som om att allt jag skrev i inlägget var helt fel. Skitsamma , jag ångrar mig jättemycket och säger förlåt.

Melao
0

#19 Precis så tänker jag också

Ellen Thomé
0

Det är viktigt att låta ungarna springa på stora utrymmen mycket som små, genom glädjeskutt och tjuvrusningar stärker de hjärta och lungor, vilket gör dem friska och starka med en bra kondition som de tar med sig senare i livet 🙂

cissi_1993
0

det är lättare att bli missuppfatad när man skriver så om  det inte är självklart att någon har skrivit det för att vara elak gör som jag ta det som att dom bara försöker hjälpa så slipper man mycket otrevligheter.

och är det otrevlig anmäl och ignorera så får värden ta hand om de blir mycket trevligare då