Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 378 ggr
felicia93
0

Borgogne + viltgrå ?

vad händer om man parar en viltgrå kanin med en ex borgogne fägad hona? blir det någon slags färgblandning eller blir några ungar av den färgen och andra viltgrå. tacksam för svar.. :)

felicia93
0

*putt*

[Quellii]
0

Vad finns längre bak? Är det bara ren Borgone och viltgrå?

ciss
0

Det beror på föräldrarnas stamtavla. Eller alltså, hur deras föräldrar såg ut & så.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

felicia93
0

okej :) jag tog bara dessa färger som ett ex :)

ciss
0

#4: Okej :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Nicolina
0

Nu vet jag inget om kaninens genetik men tar lite löst det jag lärt mig om hamsterns genetik och det borde ju allmänt vara ungefär detsamma!

Det beror på vad för färger föräldradjuren bär på! Här kommer genetiken in och man pratar reccensiva och dominanta anlag som är ord för de anlag/färger som behöver stöd från båda föräldrarna eller bara från ena föräldern för att slå ut på ungarna! Det är alltså inte bara föräldrarnas färger som ger utslag på ungarna alla gånger, men ibland kan det vara så också beroende på Vilken färg? föräldern är.

Det blir ingen färgblandning utan ungaran blir en färg och inte en blandning av två eller flera! De kan däremot bära på anlag för flera färger!

Ex. viltgrå, blå och borgogne då! Vi säger att Viltgrå är en Dominant gen och behöver därför bara ett anlag från ena föräldern för att slå ut på ungarna. Blå däremot är ett reccensivt gen och då måste båda föräldrarna bära på det blå anlaget för att ungarna ska kunna bli den färgen! Vi säger då att båda föräldrarna bär på blå. Ena föräldern är viltgrå och den andra är borgogne. Den viltgrå förälderna bär inte på anlaget borgogne som vi säger är reccensivt. Ungarna blir då viltgrå och blå men inte borgogne för det finns inte stöd från båda håll för att det kan bli den färgen trots att ena föräldern är borgogne.

Rätta mig någon annan som är kanin-genetik-kunnig om det är totalfel! Men tänk på att jag inte alls vet ifall ex. blå är en reccensiv gen utan bara tagit som exempel! Hoppas iaf att du kanske förstår liiiite mer nu, det är svårt med genetik och jag är nog inte heller den bästa på att förklara!

Tina-A
0

Du kan ju läsa våra genetikartiklar. Vet inte riktigt hur man gör när det är y1 y2 y3 med i färgen, men Elina (eller någon annan) vet nog det.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

hermelinen
0

det blir väll rödförstärkt viltgrå blandannat ?

Elvis_chippi
0

*putt*