Fodring?
Hej!
Jag ger Lilleskutt (lejonhuvad hermelin kanin) 2 msk + nån grönsak. Är det för mycket, för lite eller lagom? 🙂Ge gärna tips? på olika grönsaker! 🙂
Fodret Cuni Complete 🙂
beror på vad du ger gör pellets samt kaninen.
Mina får ca 0,5 dl/kanin, alla väger under 3 kg.
Grönsaker blir 1-4 ggr/vecka. Persilja, broccoli (kål = måste man vara försiktig med), morot (godis), paprika mm. Men små bitar bara.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Cuni complete
bladgrönt: Kålsorter, spenat, persilja, basilika, det gröna på morötter, ogräs som ex. maskros, brännässlor (Bra vid förkylning), groblad, våtarv, blad från träd(inget ogräs då, men ändå xD),
Frukter och rotfrukter sällan, de innehåller mkt socker och mata helst aldrig potatis den innehåller helt enkelt för mycket stärkelse och dessutom vissa toxiner.
Rekommenderar egentligen inte pellets av något slag då de sväller i magen och gör mätta, då tar kaninerna inte upp så mycket näring att magen alltid arbetar och det tuggas på fel sätt, Jag avstår helt från pellets då ingen kanin behöver det ;) om du absolut vill mata med pellets skulle jag ta Cuni complete :)
Hälst bladgrönt varje dag det är naturligt och nyttigt och innehåller mycket fibrer, samt hö som är väldigt viktigt att de alltid har tillgång till :D För att ge "tandvård" kan du ge grenar från ex. äpple,päron och hassel :) nyttigt och kan man ge varje dag på sommaren :3
så det var det :)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#4 Pellets går utmärkt att ge. Bra för dem som inte kan hålla hullet bra på höet, svårt att få tag i bra kraftigt hö tyvärr. Så jo, finns flertalet kaniner som behöver det av olika anledningar. Men man ska såklart inte ge en massa av det.
#5 pellets är en konstig upfinning xD, fast jag säger ingenting mer ;) T.o.m Marianne tornvall säger att ingen frisk kanin behöver pellets :D fast ni kommer inte ändra eran uppfattning över det va? x)
mvh, HamsterHamster
#6 Hade jag haft ett garanterat bra hö som var analyserat så jag visste exakt vad det var i hade jag inte känt behov av att använda pellets.
Pretty wise //
#7 annars så kan man själv blanda i torkade örter osv. :) i höet alltså xD för mycket bra kann det ju inte finnas i hö :)
mvh, HamsterHamster
#6 Jag håller inte med dig. Bättre att ge lite pellets som tillskott (vilket det är) istället för att ha en mager kanin.
Hon kan inte säga att en frisk kanin inte behöver pellets. Alla mina kaniner är fullt friska, men behöver lite pellets ändå. Sommartid får de dock stort sätt ingen pellets alls, men vintertid. Mycket beror på vad man får tag på för hö, alltså näringsvärdet i höet, och det är svårt att få tag på kanonhö tyvärr. Så är flera faktorer som spelar in, man kan inte säga att "ingen kanin behöver pellets".
Jag har två kaniner, båda är blandras lejonhuvad/hermelin.
Honan får strax över 1 matsked Rabbfor varje kväll. Hanen får en näve Cuni Complete. Åt honom behöver jag inte mäta maten, han äter helt enkelt tills han är mätt. Ibland tömmer han skålen, ibland har han knappt ätit alls.
Grönsaker får de då och då. Hanens mage klarar inte riktigt av för mycket gottis. Men de får allra oftast någonting varje dag, sen om det är en gurkskiva, en bit äpple, en liten brödbit eller en halv morot varierar.
Sen har dom alltid tillgång till färskt hö, och vatten :)
Tack för alla era svar! #4 Jag tycker inte häller att en kanin behöver pellets, men Lilleskutt blir jättetunn utan det.
Hö får han två gånger per dag och friskt vatten finns alltid tillgång till. 😉