Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 833 ggr
cissi_1993
0

en eller två?

hej 

nu ska jag och min sambo skaffa kanin jag har haft förut men det var några år sedan nu. 

vi bor i lägenhet och har bestämt oss för en teddy men en kompis på jobbet har en kull nu och dom är så söta. 

frågan är helt enkelt ta en som det var tänkt från början eller två en teddy och en dvärgvädur från min kompis? det kommer vara en skillnad på två månader ca och båda kommer vara honor. 

buren som vi tänkt har måtten B118 D58,5 H51,5 Cm är den tillräckligt stor?

dom kommer vara ute lösa när vi är hemma och bur + kompostgaller annars.

jag vill höra alla åsikter så kör :)

[neptunens]
2

Planerar du att ha två behöver du ha en bra mycket större bur än den du angivit måtten på, den när på gränsen till en kanin enligt mitt tycke.
Med en större bur är chansen större att de går ihop även efter de nått "tonåren". Jag skulle välja två kullsystrar om jag kunde, inte två från olika kullar där de skiljer två månader. 🙂

cissi_1993
0

okey ja två kull systrar vill jag inte ha efter som jag gärna skulle vilja ha en teddy men är rädd att två ska bli för mycket. 

men du rekomenderar hur som större bur så får kolla på de då :)

cissi_1993
0

tänkte att dom skulle uppskatta att vara två.

[annloo]
2

Jag skulle rekommendera 1 kastrerad hane till en hona, två honor fungerar inte så ofta att ha ihop såvida de inte är systrar. Om ni ändå har dem lösa ser jag inga problem med måtten! :)

Facie
0

#4 Jag håller med! Köp en hane först och kastera och så köper du en hona efteråt.. det funkar alltid vad jag har förstått!
Min kanin ska få gå lös i hela lägenheten men hans bur är ändå 150x73x65 och det kan ju aldrig bli för stort så har du möjlighet till större bör du nog satsa på det. Har du ont om plats kan du ju alltid köpa en tvåvåningsbur :)

Pretty wise //

[Wildfires]
2

Min erfarenhet säger iallafall att hona+hona är bättre, eller iallafall minst lika bra som hona+kastrerad hane. Bara de har tillräckligt med plats. Jag tycker du kan köpa dem honorna som du vill ha och sedan sätta ihop dem med varandra. Är de bara ungar nu så kan jag nästan garantera att de inte blir något bråk alls nu. Men det kommer kanske komma när de är lite äldre, men inte något som blir på blodigt allvar, utan bara lite pälstussar då och då samt lite bett, inte värre än så brukar det inte bli.

Jag har satt ihop tre halvsyskon, honor, som aldrig sätt varandra förns de va ca 3 månader och de kom hem till mig. Nu är de 1 år gamla och är jätte tajta, inget bråk eller något. De ligger hemskt gärna jämte varandra och myser. :)

cissi_1993
0

det är ju så jag vill att dom ska få de ligga och mysa och ha det bra medans vi inte är hemma och springa runt överallt när vi är hemma. är det inte lite av en nackdel att dom är i tonåren samtidigt tänkte den mindre bör ju underkasta sig den andra snabbt om den inte är de eller kommer den andra vara på henne endå?

[Wildfires]
2

#7 Skaffa bara en lite större inomhus bur så är problemet löst? Som sagt oftast blir är inte ihopsättningar så dramatiska, inte mer än ett bett eller två. Ibland inte ens det. Som sagt det är mycket sällan det blir på blodigt allvar och det brukar bara bli när man har två stycken extremt dominanta honor man försöker sätta ihop. Det är den dominanta honan (beror ej på storlek) som kommer "bestämma"/vara ledaren och den andra honan kommer antagligen bara "underkasta" sig. 

Annars kan du sätta dit en kompost galler Hage runt din nuvarande bur så har de lite mer plats. :)

[Lollo 97]
1

Jag tycker du skulle ha 2 kaniner. För då har kaniner en lek kamrat kan man säga och den behöver inte känna sig ensam när ni åker bort nånstans. Så om du vill ha en teddy vädur tycker jag att du ska leta upp nån som kanske har uppfödning på dom. Så kan du ta två från kullen. Men di gör som du vill ;)

cissi_1993
0

alltså två teddy? jag har ju inte haft någon teddy och är orolig för att det ska bli för mycket jobb med två när dom är små.

kompostgaller runt om tänkte vi ha även om vi bara skulle ha en.

fridaaocrazy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är ni intresserade av en kanin som inte behöver fullt så mycket pälsskötsel som teddyn så finns ju lejonkaninen 🙂 Vi har en kull just nu om du är intresserad 😊

http://kanin.ifokus.se/discussions/52fd1d178e0e744668002fc8-s-lejonkaniner

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

cissi_1993
0

det är lite långt bort och skulle gärna ha en teddy

fridaaocrazy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Ja, det skulle vara om man kunde fixa transport då två av ungarna i kullen har "teddy päls" (peking pälsade)🙂

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

cissi_1993
0

ja men vi står på kö hos en lokal uppfödare så slipper dom små åka så långt

[Guldvingens]
1

Alla kaninungar är söta.

Jag rekommenderar att ni avstår från kompisens kaninungar och tar den teddy ni redan planerat. Så kan ni ju känna efter i framtiden om kanin är något för er, och då kanske köpa en till. Det är supersvårt att säga nej till en söt liten kaninunge man har rakt framför sig, men impulsköp är sällan bra.

cissi_1993
0

det ligger något i de. 

jag har ju haft kanin förut och gillar att ha kanin men impuls är ju sällan bra