Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 784 ggr
[Saraoskarsson]
0

Vad är felet?

Jag har två kaniner som jag köpte för snart ett år sedan. När jag köpte dom så var de väldigt rädda och hela tiden på sin jakt. Men nu har jag "tränat" upp dom så de inte är lika rädda längre. Men nu så har ena kaninen börjat att morra direkt jag kommer in i buren, hon biter aldrig men morrar. Båda två är honor. Jag vet inte om det har med saken att göra. Men de brukar jaga varandra och så börjar den ena att para sig mot Doris. Sen blir Doris arg och typ springer runt Svea och har huvudet i nacken. Sen gör Svea sammasak. Jag vet inte om de bits när de gör så.. Så min fråga är om det är farligt att hon morrar?

Ninwe
0

Är du helt säker på att det är två honor? :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

[zendaimimon]
0

De kan ju ha att göra med att de kommit in i tonåren men jag skulle sära på dem om jag var du och se efter om de verkligen är två honor.

När jag skaffade mina kaniner (Jag var rätt ny på kaniner och de skulle vara två honor) för flera år sedan hände samma sak. Needless to say att jag hade väldigt många kaniner sedan xD

pernillaoscarsson
0

Hur stor är deras bur? Kan vara att de har för lite plats för att vara två honor i samma bur. Honorna kan vara ganska egna av sig och vilja ha sin egna plats i buren. I en liten bur så finns det ingen chans för dem för att ha en egen plats och då kan de bli sura på varandra när de kommer nära inpå :)

Svado
0

Skulle tro att du kommer behöva sära på dem, inte alla honor som går bra ihop i vuxen ålder tyvärr =/

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Zabbio
2

Lite  märkligt om de börjar bråka först efter ett års ålder.

Det kan vara vårkänslor. Hur har de fungerat innan? Hur bor de? Finns det pälstussar i buren?

Om de fungerat bra innan och du inte hittar några skador (bitmärken känns som klumpar under pälsen, ofta i rumpa eller nacke) så hade jag låtit dem hållas. Det kan vara rena vårkänslor och lite oro.

Men se över hur de bor, de måste ha möjlighet att dra sig undan från varandra om de så vill, ha saker som gör att de inte ser varandra om de är i olika delar av buren osv.

Det händer ibland att två damer ''hjälper'' varandra med ''vårkänslorna'' ;)  Så ridande måste inte vara dåligt om bägge accepterar det, och de inte börjar bråka. Det är visserligen också dominansbetonat, men i gruppen finns det olika uppgifter och status och så länge de är ok med sin plats så behöver inte det vara fel. Det kan ofta vara mer stressande att vara högt i rang än att vara lågt i rang, mer att hålla koll på i allmänhet.

Men framförallt, se till att de har stor yta, saker som skiljer dem åt när de väljer att vara ensamma och så att de inte skadar varandra, så hade iaf jag låtit dem vara ett tag och sett om de lugnat sig när det inte är ny-vår.

Jag hade varit mer orolig över att de morrar mot dig. Det är morrande och inte k*t-gnyende? Beter de sig likadant när de är ensamma eller är det att u kommer inom synhåll som triggar ihop dem? Ibland kan nervösa kaniner som inte  vågar attackera det som upprör dem, vända sig mot första, bästa individ som inte är ett hot. De var skygga tidigare, kanske de behöver hinna bygga upp mer förtroende mot dig?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Saraoskarsson]
0

Jag är nästan hundra på att det är två honor. Om det skulle vara olika kön på dem skulle jag haft kaninungar nu!;) De har fungerat prima innan, men det är under olika tider de har "parat" sig på varandra. Olika tider på varandra. Buren är endast en och en halv kvadrat meter (jag vet det är väldigt lite.) jag ska snart börja bygga på en större bur. Jag är ganska nybörjare på kaniner fortfarande. Jag tror inte det var något speciellt med morrandes För idag när jag gick till buren morrade hon inte.

Zabbio
0

Visa gärna bilder på buren så kanske vi kan hitta på nån inredning som hjälper :) kan du sätta en hagebi anslutning till den? :)

[Saraoskarsson]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser buren ut. Jag har redan en kompostgaller Hage som är öppen lite då och då. 10 galler är det. Det kanske inte har något med grejen att göra men de har helt plötligt börjat gräva, det kanske är en personlighet. Men det har de aldrig gjort innan.

[Saraoskarsson]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till bild.:)

Zabbio
0

De kan visserligen välja att vara lite för sig själva, men jag tror faktiskt att de behöver mer yta :)

[olivesaregreat ]
0

Hur länge har det hållit på? Vet att honor kan bli sådana vid brunst. Min kanin är dräktig nu, och hon morrar/biter vilket inte alls sker annars. Lycka till!

[Saraoskarsson]
1

Det är olika tider på året, ibland är de helt galna och annars. Ska börja bygga på en sorts bur nu till helgen!:) tack för svar!:)

Delfinen02
1

kan kaniner morra?

[Lollo 97]
0

Mina kaniner gör samma sak. De springer runt i buren och jagar varandra. Dom nafsar lite på varandra. Dom morrar också. Jag vet inte om dom leker för dom gör det typ jämt. Men dom här är tvillingar. Dom bor med 2 hanar till grannar också. Men jag tror inte det har med saken att göra. Men mina ena kanin hona gillar inte hanarna. När dom typ sträcker ut huvudet genom buren när jag ska mata dom så nafsar den ena honan efter hanen. Men hon är lite envis min lilla Pärla. Hon heter Pärlan.