Pelletsfråga!
4 av mina 5 kaniner är unga; 4-5 mån gamla. Dvärgraser.
Jag ger dem 0,5 dl pellets per kanin per dag. De bor ute.
Vid vilken ålder ska jag minska ner på pelletsen, och ska jag alls ge dem pellets i sommar? De kommer då ha gräs och hö i buren. Hö har de självklart nu också.
Pelletsen de får är Cuni Fit. Höet är från en kaningård.
Jo dem bör ha tillgång till pellets, dem är fortfarande växande. Inte helst säkert när andra drar ner dock.. efter sommaren kommer ju höst o vinter och om dem bor ute bör dem typ till och med få mer pellets..hmm var nog inte till mycket hjälp tyvärr :/
Ja, nu vet jag att de ska ha pellets, då de är unga och växer..
Tänkte mer på vid vilken ålder man ska dra ner på pelletsen.
Använder också Cuni fit till min dvärghane och han ska enligt uppfödarens rekommendationer ha 0,8 dl. Enligt henne ska man fortsätta med det måttet även när de blir äldre men om jag märker att han börjar bli tjock får man helt enkelt dra ner på det :)
Pretty wise //
#3 Är det Teddytassen?
En vuxen dvärgkanin behöver sällan mer än 1-2msk pellets per dag och knappast något alls om de går på bete, dvs alltid har tillgång till gräs/får mycket grönt. Tänk att hästar på bete sällan får kraftfoder. Jag skulle säga att du kan börja dra ner runt 6-8 månader beroende på vilket hull de har. Är de tunna får du fortsätta med den större givan men annars kan du försiktigt minska. Min 5,5 månaders som bor inne får 2-3 msk/dag.
#3 Det låter mycket tycker jag..
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
#4 Precis! :D Du också kanske?
Pretty wise //
#6 :) Får jag fråga vad de sa om saltsten när du köpte din kanin? Rekommenderade de saltsten?
#5 Ja, det var det jag var inne på också… Att dra ner en hel del i sommar, då är de vuxna och har tillgång till både gräs och hö.
De har bra hull nu, förutom en av dem, som är lite tunn, men det har hon alltid varit..
#7 Ja, hon rekommenderade saltsten och kalksten, då hon ansåg att detta var viktigt när de var yngre, "gravida" eller sjuka. Hon sa att så länge en saltstenen räckte i ungefär ett halvår var de lugnt och att kalksten endast var för kaninungar.
Efter att jag forskat lite själv och sett att vetrinärer anser att saltsten och kalksten inte är nödvändigt så bestämde jag mig för att trots rekommendationen inte köpa någon sten.
Pretty wise //
#8 ja gräset innehåller allt de behöver i energiväg, det skulle vara om du vill ge lite för mineralernas skull. :)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Jag använder pellets "för säkerhetens skull", eftersom höet inte är analyserat vet man ju inte säkert hur mycket det innehåller känner jag!
Pretty wise //
#9 Ja, fick också höra det… Även på zooaffären sa de att saltsten och mineralsten ska de ha…
Så jag har haft saltsten till dem, men en är fortfarande helt orörd, de andra har regnat bort efter att kaninerna bitit dem i delar.