Foderfrågor Här med.. ;)
Hej!
Mina kaniner äter just nu edel blandat med vetegrodsolja. Vissa äter 0.5 dl och vissa 0.75 dl och 5 av 9 kaniner mår super och ser jätte fina ut.
Men dom andra 4 är lixom "små" i kroppen för att vara hoppkaniner. Inte tunna snarare däremot, dom är jätte fina över ryggen och ingen övervikt. Men jag tycker att om man har så mycket muskler som dom faktiskt har skulle jag vilja få kaninerns ett snäppe större i storleken.
Dom flesta är ungdjur och växer fortfarande.
Jag har då tänkt ifall man ska ge 0.5 dl edel och 1 msk rabbfor. Eller 0.25 dl edel och 2 msk rabbfor. (Jag vill inte sluta med edel eftersom jag i andra fall är mycket nöjd med det)
Jag har läst om rabbfor och det används till produktionsavel och dom som använder fodret ger det för att få upp kaninerna i vikt eller ja hur man ska säga.
Så jag vet inte.. Ska jag testa detta? Låter det som en bra idé? Eller ska jag bara låta det vara lixom?
Väldigt tacksam om det är någon som har någon tanke om detta.
//Moa🙂
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Jag tror inte att rabbfor får dina kaniner att få en större kroppshydda. Man har den benstomme man har :) Det rabbfor gör är att ge fett och protein till kaninen, dvs ännu mer kropp.