Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1826 ggr
annabeluga
0

Släppa ut sin kanin

Jag bor i ett hus med stor trädgård och mur runt hela tomten och funderar på om man skulle ta och låta kaninen springa i trädgården nu till våren. Han är väldigt tillgiven och gillar att hänga efter min hund som också är ute om dagarna. Tror ni detta är en bra idé? Är det någon som gör liknande? Vad bör man tänka på då?

Han har både en innebur på mitt rum och en "utebur" i lekstugan med tunnel ut till en Hage, men jag tycker egentligen väldigt illa om att ha djur i bur. Trädgården är stor med mycket buskar och ställen att gömma sig, hade man kunnat sätta en bjällra på honom så att man hör var han är? Tänker som för katter liksom. "Rovdjur" och så tror jag inte kommer vara ett problem då murarna är höga och Hunden är väldigt bra kompis med min kanin och jagar till och med iväg flugor som kommer för nära kaninhagen. 

Hans lilla bur tänkte jag ställa ut på altanen så att han kan hoppa in där när han vill men på natten tänker jag stänga in honom. Tycker ni man ska ha honom inne eller ute då?

annabeluga
0

Menar självklart inte att jag bara ska släppa ut honom och skita i honom utan jag kommer ju självklart att umgås med honom så mycket som jag gör nu då han är väldigt kelsjuk

Itchy
0

buren skyddar ju även mot andra djur som ser honom som ett lättfångat mål mat, så att ha honom helt lös är nog kanske ingen bra idé, finns ju både vildkatter,rävar,grävlingar,rovfåglar & främmande hundar att se upp för, skaffa en ordentlig inhängnad (med galler på alla 4 sidorna) eller ha honom i koppel

You can't spell Bitchy without Itchy

annabeluga
0

det går en 2 meter mur runt hela tomten så det är inte så lätt för de flesta djur att ta sig in. Det skulle på sin höjd komma en katt men har somsagt en hund som vaktar och jagar bort det mesta. Har nog aldrig sett mer än någon duva högt upp i ett träd i min trädgård. Så fort något närmar sig markyta jagar han bort det.

[Mi-rand-a]
0

jag släpper mina lösa när jag är med dem och det funkar då dem inte lämnar gården, så visst går det men man måste alltid vara på sin vakt för dem är snabba djur och man vet aldrig vart faran kan ligga och vänta.

MsSofieG
0

Tänk på att det finns fåglar som tycker att kaniner är mums också och då hjälper inget staket alls, men har ni inget sånt där och du är säker på att din kanin håller sig där kan du ju åtminstone testa :)

Magi-cat
2

Jag hade mina kaniner lösa dagtid och de fick hoppa omkring i trädgården (som är ganska stor och något vildvuxen)

Det finns både räv och rovfåglar med de jagar inte så mycket dagtid och på kvällen fick kaninerna åka in i buren för att släppas ut igen på morgonen om det var bra väder. Det var aldrig några problem, men så var de också ganska stora och bastanta. Katterna ville inte gå i närheten ens…
Aldrig att de rymde heller, utan höll sig i närheten. 

#0 Så med ledning av erfarenheter så tror jag att dina kaniner skulle uppskatta väldigt mycket att vara ute som du föreslår.🙂

Viktigt att kaninen har solskydd varma dagar!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Facie
1

Visst ökar risken att det händer något genom att ha de ute men samtidigt får du en lyckligare kanin och då kanske de väger upp. Ungefär som med utekatter, de är större chans att de blir skadade och påkörda med de lever mycket bättre än en innekatt, enligt mig.

Du får väl testa under uppsikt och se hur de funkar :)

Pretty wise //

Magi-cat
0

Tror också att kaninen skulle vilja känna gräs under tassarna och hoppa fritt (med vissa gränser) om den fick välja…

Marsvinsmamman
0

Det låter som en otroligt kaninvänlig trädgård, så absolut kan du låta den gå lös där dagtid, tycker jag. Om det finns gott om gömställen för kaninen minskar risken för rovfåglar, och om hunden går tillsammans med kaninen känns det ju som ett extra plus.

cissi_1993
0

när jag bodde hemma hade vi kaninerna ute hela dagarna på somrarna och våran gård var inte alls lika kaninvänlig inget staket alls men vi bor ute i ingenstans så inga grannar att ta hänsyn till. men våra lämna inte gården. en gjorde de en gång men hon kom tillbaka 2 dagar efter och var jätte glad och trött

Facie
0

#10 Borde de inte finnas en risk att kaninerna parar sig med vilda harar när man har det så?

Pretty wise //

cissi_1993
0

ja det finns väl men våra gjorde inte de dom höll sig på gården och hararna var typ aldrig på gården bara på åkern och dit for inte kaninerna

Magi-cat
0

Kaniner och harar kan i varje fall inte få några ungar tillsammans.

cissi_1993
0

Då var ju de inget problem :)

Denise.E
0

#13 känner flera som haft sina honor ute i Hage och de har fått ungar som var häften vildkanin!

MsSofieG
0

#15 Vildkanin och harar är två olika arter :)

Facie
0

#13 Jasså? Det har jag alltid trot att de kunde. Är de något i deras dna som inte klickar eller vet du vad det beror på?
Vet nämligen några som hade en kanin som de påstod parat sig med en hane.. ungarna såg ut som små harar så jag trodde dem. Detta var dock när jag var 10 år, haha!

Pretty wise //

pernillaoscarsson
0

#17 Hare och kanin är två olika arter. Samma som Zebra och häst. Det finns kaniner som kallas harar, t.ex. dvärg hare. Kanske sådan hon parat sin kanin med?

TS, mina kaniner får med springa löst i trädgården ibland under uppsikt. Skulle aldrig låta dem vara ensamma ute pga rovdjur och rovfåglar. Du Du säger att ni har en bra mur runt trädgården vilket kan hindra en del rovdjur. Där emot kommer rovfåglar lätt in och tyvärr hjälper det inte att ha hund. Rovfåglar är snabba och kan lätt hinna ta kaninen innan hunden reagerar. Så fixa istället en större Hage med nättak och sedan låt dem vara lösa då du är med ute :)

Magi-cat
0

Som #18 säger, de är för olika.

Sedan hur man rustar för kaninen utomhus…Det finns alltid risker med allting och man får väga mot hur mycket kaninerna får ut av ett mer fritt uteliv.

Vi hade inga stängsel alls (bor på landet) och kaninerna kunde hoppa fritt, men de rymde aldrig från gården. Det var roligt att se hur de mumsade i sig av vad (vild)trädgården hade att erbjuda och hur de sökte sol och skugga som de kände för.
Riktigt varma dagar grävde de gärna en grop i någon rabatt och lade sig i, eller t.o.m. hoppade in i huset!
Rovfåglar har vi massor, men de tyckte nog inte kanin stod på menyn. Och de var som sagt ganska stora kaniner.

Men var och en gör som de känner är bäst. En bra utebur/inhägnad uppskattas säkert också.