Kaninungar
Idag, den 18 februari, fick min kompis kanin Kakan minst sex små livliga krabater. Hon har byggt ett stort bo av mycket päls som kommer fungera bra så länge ungarna inte kryper ut, för tyvärr så har hon gjort en lite för stor öppning, men kan ju hoppas att hon fixar till lite mer.
Kakan har tidigare haft en kull på tre ungar. Två var dödfödda men hon tog fantastiskt bra hand om den sista krabaten som idag är en sällskapssjuk liten rackare med väldigt mycket spring i benen och en fantastisk barnkanin.
Kakan är en sällskapsblandis med färgen madagaskar brokad. Hon är en väldigt bestämd dam som tydligt säger ifrån om hon är missnöjd, men hon är också fantastiskt mysig och full av kärlek på hennes villkor.
Ungarna ser ut att vara två svarta brokade och fyra madagaskar brokade, men det blir ju lättare att se om några dagar.
Kommer lägga upp lite bilder och information här om ungarnas utveckling här som ni kan följa.
Finns inga bilder på Unge 7 då den inte hittades för än lite senare.
Ska bli spännande o se Vilken färg? de där helljusa små korvarna får :D
Tror du de blir helvita?
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Ja, det blir spännande, skulle vara väldigt häftigt med helvita, men tror snarare på att dom får ljusa små fläckar längs sidorna.
2 Dagar gamla
Var uppe hos bebisarna idag på morgonen för att se till så alla levde. 7 friska småpluttar, helt underbart. Kakan är en otroligt duktig mamma, väldigt noga med att stoppa om ungarna med massvis med päls.
Blev inga bilder idag, men nu kan man urskilja en svag brokad teckning på en av de ljusa, men resten är fortfarande oklart hur de kommer att se ut.
3 Dagar gamla
Sprang upp en snabbis och tittade så att alla levde, ska upp en gång till ikväll och ta lite bilder nu när de börjat få lite fjun <3
4 Dagar gamla
Livliga krabater är det, vill inte ligga still. Kakan är fantastisk som står ut med dom alla 7. Nu har dom börjat få lite päls iallafall, kanske blir lättare att veta vem som är vem då :P Alla utom en har fått brokad täckning på ryggen, den sista har fortfarande bara bruna öron.
Har fortfarande inte lyckats ta en bild på sista ungen, vet inte varför jag fortsätter missa den :P
Åh, va söta!
Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg
6 Dagar gamla
Jag var inte uppe igår, men har precis kommit hem från dem och konstaterat att det faktiskt bara är sex ungar, förstår inte riktigt hur jag trodde det va sju, men men :P då har jag bilder på alla iallafall ^^
Men VILKEN skillnad det är på dag 4 och 6, helt fantastiskt hur fina dom börjar bli :D
Upptäckte precis att på de tidigare bilderna så har det blivit samma kanin på några av bilderna.. Dumt att man inte kan redigera gamla inlägg, men men, ska försöka ladda upp rätt bilder på rätt kanin nu x)
Har varit uppe varje dag, men än så länge inga nya bilder. Ska försöka hinna med att fota imorgon. Ungarna är pigga och friska, livliga små rackare och Kakan är fortfarande helt fantastisk och snäll. Unge nr 3 har växt på sig ordentligt men han är fortfarande helt vit förutom öron och ögon så det är ju lite intressant :)
Unge nr 4 har ett sår på magen, men set ser ut att läka fint så verkar inte vara någon fara, blivit märkvärt mindre på bara en dag så det är skönt att det går i rätt riktning. Vad som orsakat såret vet jag dock inte.
13 Dagar gamla
Nu har alla ungarna öppnat ögonen men de har fortfarande inte klivit ur boet, och skönt är väl det, lite lugn och ro fortfarande. En av ungarna är tingade, men resten är till salu :)
18 Dagar gamla
Helt underbara små troll skuttar nu runt i hela buren <3
Å, Jag är helt kär i dom.
Som jag fattar det är dom tillsalu?
Är det någon hon vill behålla?
Hade man kunnat få köpa någon?❤️
Har föräldrarna något hopp i säg?
Dogsy
Vad jag vet så är alla tillsalu, så om du är intresserad så är det bara att säga till. Än så länge vet jag inte kön, ska försöka kolla nästa gång jag åker upp till dem. Hon har redan två kaniner så hon får inte behålla någon, så är bara att välja ^^ Om du undrar nåt specifikt om varje unge så kan jag försöka sammanfatta lite, för nu börjar dom ju faktiskt få lite personlighet, vilket är härligt.
Angående hopp så tror jag definitivt att de skulle funka, vad jag vet så är ingen av föräldrarna hopptränade men mammans tidigare unge har otroligt mycket skutt i benen och dessa små skruttar hoppar redan runt i buren i långa skutt så det kan nog som sagt funka riktigt bra :D
22 Dagar gamla
Laddar upp lite bilder från igår då jag åter igen var och hälsade på de små bebisarna som nu börjar bli riktigt stora. Alla är till salu och vi finns i småland :)