Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 670 ggr
Evilina
0

Rymma ur utebur?

Hur vanligt är det att kaniner rymmer ur burar av kompostgaller? Och hur stabilt tak måste man ha om dom hoppar/klättrar ur? Räcker det med nån typ utav lakan så att de bara märker att det är stopp där eller måste man skaffa sig ett plasttak om man upptäcker att kaninerna rymmer? Börjar ju bli fint väder nu och vill att mina bebisar ska få skutta runt på lite större ytor x)

[annloo]
0

du kan ställa kompostgallerna på högkant om du ändå är ute när de skuttar. Då blir det lite högre iallfall. :) Jag brukar göra tak av kompostgaller/ hårt nät till hagar som de är ute i länge, så att ingen katt eller liknande kommer in, och de inte hoppar ut! Hoppas det blir bra för er!

Evilina
0

Ja, har funderat på att ha dom på högkant, känns lite säkrare ^^

Nån typ av nät va en bra idé, hur fäster du det?

Evilina
0

Någon som har några synpunkter? ^^

[annloo]
0

Hårt nät som inte kaninen kan fastna i :) Om du har gallerna på högkant minskar ju risken för det också, eftersom taket hamnar högre upp då. Jag fäste mitt med en slags ståltråd, noga så det inte stack ut något vasst. Hoppas det blir bra för dig! :)

Evilina
0

Om man har nätet spänt, går det att ha ett mjukt nät då, så som bärnät? Är lite smidigare att hantera :)

Hade dem ute idag med mig i buren och åååh vad det var uppskattat. De satt och njöt med stängda ögonen i den varma solen, helt underbart att se hur lyckliga de var över att våren är här <3

[RC1393]
0

#5 Klipp låter det bara så har mina gnagt sig ut när jag haft bärnät som tak, finns 25 m putsnät på biltema för 499 kr och häststolpar 20 kr/st på granngården som kan användas till en flyttbar Hage. Lite ståltråd att fästa nätet med så blir det nog susen med en sådan hage🙂

Evilina
0

Men mina når inte upp till taket ^^ Känns som att de borde bli lite svårt att ta sig igenom nätet då, eller? :) Vet att jag har en rulle bärnät hemma så om det funkar så vore ju det det bästa ^^

[RC1393]
0

#7 Trodde du menade som väggar, men då borde det fungera. Har hus för vind och solskydd hos mina kaniner när de är i rasthagarna så de ställer sig på dem och gnager nätet 😛

Evilina
0

Har funderat på att göra nåt lite mer håleliknande solskydd så tror inte de ska nå upp då heller :) Väggarna är av kompostgaller fastsatta med tältpinnar så det borde funka :)