Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 449 ggr
Svado
1

Teddy vs Lejon

Nu ska jag låta som en gammal tant, men PÅ MIN TID när jag födde upp kaniner o saker o ting var som det borde (skojjar såklart) så var alltså inte lejon kaniner godkända :)

De höll precis på att presenteras i landet minns jag, folk sålde löwens hit o dit med härstamningsbevis o precis när jag slutade så tror jag att de blev godkända. 

Hur som helst.

Det finns löwen, som är, enkelmanad och dubbelmanad? Vad innebär detta? 

Och sen finns det löwen som ja sett på kort som är helt lurviga överallt?

O sen verkar det finnas något som heter teddy, vad är detta för sort?

Och såg dessutom en blocket annons häromdagen där någon sålde en "äkta teddy som inte är löwen eller peking".

Vad är då peking?

Många frågor, hoppas nån har lust att svara :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

pernillaoscarsson
0

Enkel och dubbelmanade beror på anlagen. Är kaninen dubbelmanad så har den anlag för man från båda föräldrarna. Är den enkelmanad så har den bara anlag från en förälder.

T.ex. Jag födde upp en kull mellan en lejonhuvad och en dvärgvädur. Alla ungarna fick anlag för man från sin mamma men kunde inte få något från pappan du han inte hade någon. Dessa ungar blev enkelmanade. Den ena ungen från den kullen blev förra året pappa till en ny kull. Han hade som sagt man, vilket även mamman hade. I denna kull fick 2 ungar inga anlag för man alls och blev normalpälsade. 2 fik bara anlag för man från den ena föräldern medan 3 fik bådas anlag och blev dubbelmanade. Man kan bara se att de är dubbelmanade under deras första veckor då pälsen i nacken och på sidorna växer ut myyycket långsammare. I vuxen ålder antingen tappar de både man och kjol eller så behåller de den. Likadant med enkelmanade.

Här har vi Pim-Pim som är dubbelmanad som unge och i nutid. Han har behållt nästan all sig päls :)

sara8282
0

"Peking" är benämningen på en överpälsad lejonhuvad. 

Pekingpäls är bara en benämning och ingen godkänd pälstyp, och inte särskilt önskvärd heller, vad jag förstått.  Trots att jag har en sån själv :)  Ser ut väldigt mycket som en teddy till en början, men när den blir äldre så ser man att den har kortare och glesare päls på ryggen.