Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1769 ggr
Evelina!
11

Åka och hämta kanin

Sorry för ytterligare en gnälltråd, men jag måste få skriva av mig! När kaniner annonseras ut, i synnerhet här där man kan se delar av korrespondensen mellan säljare och potentiella köpare, kan jag ibland undra hur folk tänker. Man skriver ofta något i stil med "jag är såååå intresserad, men det är för långt" och då undrar jag egentligen hur intresserad och seriös man är. Jag menar, då får man väl åka och hämta kaninen, har man ingen bil så finns det tåg och bussar. Okej, jag förstår att det är orimligt när vi snackar avstånd i stil med Malmö-Kiruna, men i flera trådar här har jag sett att folk tycker 20-30 mil är för långt, vilket man tur och retur med lätthet fixar på en dag - om man vill. Är inte ens nya vän värd att hämtas eller fixas transport åt, hur intresserad är man egentligen då? Jag menar att transportbekymmer är ett MYCKET dåligt skäl för att helt rata en kanin som uppfyller ens krav, eftersom de går att LÖSA! Dock kanske man får vara beredd att jaga lite efter transport, alt. offra en dag när man är ledig och några hundralappar extra för att kunna hämta sin nya kompis. Är det en orimlig tanke? Nej, jag tycker inte det. Själv har jag hämtat de flesta av mina kaniner själv, har åkt mellan 20-40 mil enkel resa för dessa och inte ångrat det en sekund! Det har verkligen varit värt mödan att få hem dem, även om jag som sagt offrat lite ledig tid och pengar på just detta. Andra kaniner har jag haft turen att få transporterade till mig i samband med utställningar och hopptävlingar. Som sagt, allt går, bara man verkligen VILL!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Mickis1994
6

Jag har åkt som längst till Gävle från Stockholm. Längre än så vill jag helst inte åka. Varför vill jag inte åka längre? JO, för det är inte jag som kör bilen eller betalar bensinen. Utan det är mina föräldrar som får offra sin tid och bensinpengar på en helg då de mycket hellre vill göra någonting annat. Det är nog där skon klämmer för de flesta (speciellt yngre). Man vill inte och "kan inte" åka hur långt som helst då bilresa är beroende på en annan än en själv.  🙂 Om man åker tåg är det en annan sak, men jag tror de flesta tänker milen i bilväg och inte tågväg så att säga.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

_Charlie
4

Jag tror att de som ratar kaniner för att "det är för långt", egentligen inte vill ha just den kaninen.

Kaniner går ju att få tag på överallt, och nästan gratis, om allt man vill ha är "en kanin". Oftast tror jag folk vill ha "en kanin" och inte "just den kaninen".

Jag vill ha "just den kaninen", en renavlad Fransk vädur, och jag vill att den ska vara unge. Så jag åker om några veckor 2 timmar med tåget enkel resa för att hämta hem "just den kaninen".

Slutnotan på 700 kr är för mig värt "just den kaninen", medan en slutnota på 700 kr inte är värt det om allt man vill ha är "en kanin" som man kan hämta i princip gratis där man bor. 

Själv säljer jag marsvinsungar och har stött på både "synd att det var så långt bort köpare" och köpare som gladeligen satt sig i bilen och kört 60 mil för "just det marsvinet". :)

RebeccaG
6

Jag håller med! 

Otaliga ggr köpare plötsligt inte vart intresserade för att jag inte ville leverera kaninen hem till dem. 
"Men jag bor ju 20 mil bort, jag kan inte hämta. Kan du köra istället?"
"Skulle det vara närmare för mig?🤔"

Jag lägger ingen energi på sånna människor, men vill jag ha en kanin sätter jag mig glatt i bilen och kör tur & retur ifall transporten inte kan lösas på annat sätt🙂

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[neptunens]
3

Agree!!

Vill jag verkligen ha en kanin(och det förutsätter man ju, varför ska man köpa en kanin man verkligen inte vill ha?..) så ser jag till att lösa transportfrågan, oavsett om det handlar om 10 mil eller 100 mil. Det har hittills aldrig hänt att jag inte lyckats lösa transporten, både åt kaniner jag köpt och kaniner jag sålt. Och då har jag både importerat och exporterat.

Som uppfödare hjälper jag gärna till att kika efter transport, om köparen frågar på ett schysst sätt och inte direkt bara förutsätter att kaninen ska komma hemlevererad, dessutom gratis. Jag vet att det kan vara skitsvårt om man inte känner någon annan i "kaninvärlden"  att få till det, men det GÅR att lösa om man verkligen vill.

Evelina!
1

#1 Självklart förstår jag yngre som inte har möjlighet att åka själva och där föräldrarna kanske inte är jätteengagerade i sitt barns kaninägarskap, men jag har sett minst lika många trådar där personen ifråga i högsta grad verkar vuxen och det är väl i de fallen jag börjar undra. #2 Nej, jag har fått det intrycket jag också, men när folk säger att de är "sååå intresserade av just DEN kaninen" men inte kan tänka sig att lägga två strån i kors för att få hem den, det tycker jag är underligt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

nadilda
1

Råkade halka in på denna tråden och jag håller med er. Och kan man inte åka själv så finns det väldigt ofta transport att fixa. Finns massa sidor på nätet med folk som kan tänka sig att ta med sig en kanin eller annat smådjur när de åker den sträckan man vill ha djuret transpoterat. Visst det är lite bök och kostar kanske 1-300 kr, men det är det väll ändå helt klart värt?

Lexie82
3

Det är klart att det går om att lösa om man som #2 skrev vill ha "den kaninen". Men jag förstår även om man vill vänta lite och försöka hitta en kanin lite närmre hellre än att åka 30-40 mil enkel resa. Det handlar ju ofta om så mycket mer än hur långt man är villig att köra. Man kanske har andra djur som man inte vill lämna ensamma en hel dag, eller man kanske känner sig osäker inför att ha en kanin i transportbur så länge.

Ofta (speciellt om man är ung) kanske man har sparat ett tag för att ha råd med en kanin, och då inte har råd att lägga ytterligare några hundralappar på transporten om man inte måste. Det är ju mer än själva kaninen som kostar, menar jag. Mat, bur, leksaker osv är ju inte gratis.

Men det är väl där problemet ligger också. Det där "måste". Finns det kaniner närmare så varför åka flera timmar bort för att köpa en? Då gäller det nog att man vill ha just "den kaninen".

Svado
1

Jag har sett mååååånga söta små kaniner annonseras här inne som jag om jag hade bott närmare utan tvekat funderat ordentligt på att köpa.

Men problemet för mig är att jag bor mitt ute i ingenstans i lapplands inland, har inget eget körkort själv (trots att jag fyller 29 i sommar) och har en sambo som är lååååångt ifrån lika intresserad av djur som jag.

Så ja, för en som jag så är det inget alternativ att åka land o rike runt för o hämta en kanin.

10 mil skulle jag säga är max för min egen personliga del.

Dessvärre går det inte tåg heller dit där jag bor, utan det är bussresor på ca 11 timmar man har o se fram emot om man ska ner till stockholm exempelvis, bussresor där man heller INTE får ha med sig djur ens i transportburar.

Flyg funkar ju av uppenbara skäl inte heller, dels pga att en biljett tur o retur går på tusentals kronor plus att djur i kabinen inte är välkomna och att sätta en kanin i en transportbur nere i bagage utrymmet tror jag är lika med att hitta en död kanin där när man väl kommer fram.

Kort sagt, jag är en av de som inte kan åka speciellt långt i jakten på djur, men det vet jag ju om, och skulle heller aldrig få för mig att börja köpslå med någon som bor söderöver dit jag inte kan ta mig.

Folk som först är intresserade till tusen och sen när de i stort sett tingat kaninen inser att de inte har möjlighet att åka, då är det ju förjävligt mot säljaren, så gör man inte.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

farvendal
9

Jag förstår inte ens varför man skriver "åh jag är intresserad men bor för långt borta" eller typ "åh jag vill ha, men har inte plats". Låt bli att svara på annonsen liksom..?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

RebeccaG
1

#9 Känner lite samma där, totalt onödigt 🤦‍♂️

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

farvendal
6

Jag tycker dock lite samma sak åt andra hållet. Om jag skriver en köpesannons och söker en kanin av ett visst kön och ras/färg i ett visst område så vill jag inte ha en massa orelaterade svar.

Tex om jag skriver "Söker en viltgrå dvv hane i Skåne" vill jag inte ha ett svar som lyder "Jag har en hona, i Jämtland"

Om man vet att transport alltid brukar kunna lösas på den sträckan så är jag OK med att man skriver fast man inte bor i området som eftersöks, men det andra stör mig som sjutton. Söker jag en hane så gör jag det och vill inte ha honor som förslag. Söker jag en blå kanin vill jag inte ha en svart som förslag.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Svado
0

#11 har det verkligen hänt att folk har skrivit att dom har honor när någon söker hanar? :D 

Personligen skulle jag tycka ett sånt svar var jätteroligt, bara för att personen är så vilse i pannkakan liksom ^^

Linnea Adler

farvendal
3

#12 Ja, det händer. Även när folk söker kaniner med stamtavla har de fått förslag om kaniner med h-bevis. Jag vill inte länka några exempel dock för vill inte "håna" någon.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

_Charlie
2

#13 Jag har upplevt liknande vid sökesannons. När man söker ett djur inom det eller det området och får ett svar med "Jag har en fast vi bor i "väldigt långt bort" men transport brukar alltid lösa sig!"

Så får man upp hoppet massvis och glädjer sig men det visar sig att det var visst jag själv som skulle leta efter transporten. Jag fick lite intrycket att det var säljaren som hade massa bra kontakter. ;) 

Ja ibland blir det tokigt!

SmillaM
1

Nu är det så att jag bor i Ludvika, jag såg en kull för ett tag sedan. Den fanns i Helsingborg… Jag är tretton, mamma går INTE med på att köra och hämta den. Då skrev jag att jag verkligen skulle vilja köpa en unge men att jag bodde för långt bort. Jag tycker att det är en komplimang att i alla fall berätta att jag skulle köpa en om jag bodde närmre, det är min tanke iaf. ;)

Aktiv på kanin.ifokus.se

Peak303
1

Jag håller med!

Om jag hittat en kanin jag vill ha så försöker jag hitta transport. Måste jag själv åka en bit tvingar jag någon i familjen att köra då jag ännu fortfarande inte har eget körkort. Vilket jag hoppas ha snart. 

Det är konstigt hur "svårt" det är att hitta transport när man flera gånger skickat kaniner till ex. Stockholm, Göteborg samt en gång till Norge.. 🤔

#15: Jag bor i Helsingborg och fick ner en kanin från Söderhamn. Så jo transport är möjlig om man bara letar. Man kanske inte kan åka själv alla gånger men transport är möjlig.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

sfut
0

Jag tycker nog lite både och. Självklart kan man inte kräva av uppfödare/säljare att de ska åka långt och lämna kaninen men jag tycker absolut att säljaren kan hjälpa till att leta transport med någon annan, särskilt om man går ut med att transport brukar lösa sig. De längsta avståndet jag har köpt kanin från var Gävle-Borås. Jag ville då väldigt gärna ha DEN kaninen (annars hade jag aldrigt lagt intresse på en unge så långt bort) men jag var också tydlig med från början att om jag skulle köpa henne så måste transport fixas på ett eller annat sätt. Jag letade själv och hittade en men som tyvärr sumpade sig, istället blev det så att Uppfödaren ändå skulle neråt så vi möttes på vägen, jag åkte kanske 10-15 mil enkel resa. Då hjälpte jag även till att få ner en kanin som skulle vidare till Skåne. Alltså, det kan vara så att man verkligen vill ha den kaninen men det är inte praktiskt möjligt att köra över hela sverige. Sen tror jag att folk helt enkelt inte vet hur enkelt det faktiskt kan vara att fixa transport.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

pernillaoscarsson
3

Det beror ju helt på vad man söker efter. Att jag inte vill åka 30 mil för en kelkanin har ingenting med o göra ifall jag är seriös eller ej. Köper jag en kelkanin så behöver den bara uppfylla några få krav, den ska vara fullt frisk och ha åtminstone härstamningsbevis. Ras, färg och teckning behöver inte spela någon större även om jag skulle önska vissa sorters kaniner.

Finner jag en kanin som uppfyller de få krav jag har 2 min hemifrån så finner jag ingen anledning till att åka 30 mil för en likadan. Ska jag åka så långt så ska jag ha fler krav på kaninen. Det skulle sådana fall vara ifall det var en speciell ras eller att kaninen har en färg/teckning som inte är speciellt vanlig och som inte föds upp seriös här i närheten. Men inte annars.

Visst är det drygt att läsa i typ alla annonser att folk skulle vara intresserade ifall kaninen fanns närmare. Enligt mig onödiga kommentarer. Men de behöver inte vara oseriösa för det.

:)

Matte516
1

Jag förstår vad du tänker, MEN sätt dig in i situationen att du har fått en gräns av dina föräldrar, och nu kanske det är korkat(?) men JAG lyder mina föräldrar, som dessutom har mycket att göra. Du kanske ska kolla noggrannare innan du dömer. Men detta var bara min åsikt.

Hälsiningar från mig

Matte516
0

Jag förstår vad du tänker, MEN sätt dig in i situationen att du har fått en gräns av dina föräldrar, och nu kanske det är korkat(?) men JAG lyder mina föräldrar, som dessutom har mycket att göra. Du kanske ska kolla noggrannare innan du dömer. Men detta var bara min åsikt.

Hälsiningar från mig

Claranordquist
1

Jag har själv åkt Stockholm-Helsingborg för att hämta en liten kanin. Min pappa erbjöd sig frivilligt att köra eftersom han såg hur mycket jag ville ha just den. Om han inte hade skjutsat mig hadejag enkelt betalat tågbiljetten själv och sedanvsatt mig på tåget istället. Kan tillägga att jag är 14 år gammal. Jag tycker själv att om man verkligen verkligen vill ha kaninen kan man ju kanske också lägga nee lite tid på att hitta transport. 60 mil är kanske lite extremt, men som sagt - 99% av fallen går transporten att lösa om man lägger ner lite tid och engagemang.

Clara Nordquist, 08 kaninhopparteam Hjärta

[RC1393]
2

12 år gammal lyckades jag få en då 5 kg tung tysk jättescheck transporterad från Halland (söder om Göteborg) till Lycksele, Västerbottens inland. I sensomras/höstas fick jag en kanin transporterad nästan samma sträcka och nu i vinter åkte en kanin upp från Södertälje hem till mig, och mina föräldrar har inte kört mer än totalt 12 mil per kanin trots att kaninerna funnits +70 mil bort. Inte omöjligt, ens för körtkortslösingar! Såklart är det lite jobb, men det är väl kaninen värd om man är intresserad?

Jag tycker kommentarer om att "jag skulle köpt om kaninen fanns närmare" är totalt onödiga och orelevanta för annonsen.

[Anamalar]
2

Jag har köpt två kaniner från Södertälje med några veckors mellanrum. Den första hämtade jag med tåget. Jag valde ett tåg som gick vid 6 på morgonen för att biljetterna var billiga då och för att det passade uppfödaren bra att jag hämtade på morgonen. Vi möttes på perrongen jag köpte kaninen och jag åkte hem till Norrköping igen. Den andra gången skulle jag, mamma och mina morföräldrar ändå upp till min kusin i Uppsala och körde då förbi Södertälje så vi passade på att hämta kaninen på vägen hem. 

Jag håller med några tidigare att är det just en viss kanin som man vill ha så får man vara beredd att betala lite extra i tid, jobb och pengar…🙂

Svado
0

Jag skulle tro att det finns lika många åsikter som användare på detta forum. 

En del är beredda att åka långa sträckor, andra inte, och en del har ingen möjlighet att ta sig så långt.

Sen om man själv anser att "ja men det är väl bara att ordna med transport" är kanske inte riktigt lika enkelt för någon annan. Man ska inte förutsätta att alla befinner sig i samma situation som en själv.

Ha en fin dag.

Linnea Adler

Peak303
0

#24: Hur kommer det sig då att det finns så pass många transport forum där folk erbjuder sig att ta med kaniner från ställen till de stället dem har slut destination? Jag själv hjälpte till att ta med en kanin upp och en ner när jag åkte upp till Södertälje. 

Nej man kanske inte kan ta sig dit själv alla gånger, men det säger inte att någon annan inte kommer åka den sträckan. Det är otroligt lätt att bara lägga ut en annons ang. det på ett forum eller så för att se om någon ska åka den sträckan. Annars brukar det alltid lösa sig på något annat sätt.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Sixtenblixten
0

Det TS ville ha fram är bog onödiga kommentarer om "så fin kanin hade det varit närmare hade jag köpt" osv är man intresserad så kan man försöka fixa transport brukar lösa sig för en liten summa! Och då skriva är intresserad kollar på transport möjligheter! Själv har jag körkort men skulle inte köra hur långt som helst för att köpa en kanin men brukar kolla transporter istället som man kan lösa det på!

Sixtenblixten
0

Ser jag glömde skriva till vem menar #24 inte till #25 Jag själv hade inte möjlighet att åka till LU och kolla min ras om där var något intressant då skickade jag transport bur och pengar med två här på kif som ställde upp och kollade och letade till mig ! Givetvis betalar jag för både transport och att dom lägger tid på det ! Så man kan lösa det mesta !

farvendal
0

#24. Självklart. Man är ingen dålig kaninägare bara för att man inte är beredd på att fixa transport en tex 20-30 mil sträcka :)

Men man kan ju låta bli att skriva i tråden/annonsen då.. "skulle köpa om jag bodde närmare" känns så onödigt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Svado
0

#28 Jo absolut! 

Men som en annan skrev här, i vissas ögon så kanske det kan ses som en "komplimang" att någon ville köpa min kanin om den bott närmre.

Ja det går att se både från det ena o det andra hållet, men även om man vill ge en komplimang till den som säljer en kanin, så kanske man i det stora hela ska avstå från det i tråden ändå, eftersom de flesta verkar tycka det är onödigt.

O treeeedje sidan, dvs min egen personliga sida, tycker jag att ska man sälja ett djur så skulle då iaf jag vilja ha privat PM kontakt med köparen, skulle aldrig få för mig att göra upp en affär på ett öppet forum. Så de som postar på forumtråden gör ju bara TS en tjänst i form av att putta upp tråden (kan man säga), de som är seriöst intresserade skickar ju ett PM, i min mening alltså :)

Linnea Adler

farvendal
0

#29 Haha jo, så kan man se det också 😃

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se