Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 425 ggr
Mellmell
1

rasthage/beteshage tips?

Jag har en stor Hage åt min kanin (ca 30-40 kompostgaller.) som jag har tröttnat väldigt på nu….den är väldigt ostabil och blåser om kull lätt, plus att min klumpeduns till kanin har lärt sig att buffa upp galler och smita under…någon som har tips? på hur jag kan antingen göra hagen stabilare, eller helt enkelt göra en ny på nått sätt? Vill ha den så stor som möjligt så han får röra på sig. Vi har fundeat på att förankra vissa galler till marken med krokar, men jag har inte hittat några bra att göra det med…Så tips? mottaget tacksamt, så grannarna slipper ha en stor kanin i trädgårdarna :P (även om alla grannungarna tycker det är jätteroligt med en stor vit "hare", så är det många hundar och bilar i området)

[annloo]
2

Du kan ju prova att vinkla kompostgallrerna, så att det inte blir långa raksträckor ( det är då de brukar tippa för mig iallafall). Sedan är tältpinnar super att förankra dem med! Det kan också funka att ställa dem på högkant, då blir de tyngre och svårare att lyfta för busen ;)

Svado
1

Prova sätta plankor i gallrets nedre del, alltså, uhm, så att det blir som en "list" runt hela hagen, på in eller utsidan, fäst fast dom i varje del med märlor.

Då borde han ju inte kunna buffa upp lika lätt, och kanske lägg stenar här o var på utsidan av hagens kant så att den inte kan flyttas på o blåsa runt?

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Mellmell
0

Högkant va ju smart, det ska provas :) haha gräset är ju alltid grönare på andra sidan ;)

Herr kanin
0

Jag har använt tältpinnar, och det har funkat utmärkt.🙂

Jag har dock fått sluta med att ha mina Dvärgvädurar i kompostgallerhage pga att de hoppar över.

Ska istället bygga typ en stor Hage i nät med tak nu till våren.

[Sniff]
0

Vi har slagit ner pinnar i marken här och där och knutit fast gallret. Står mycket stadigare nu!

Marsvinsmamman
0

Jag förankar kompostgallrena i marken med buskstöd (se länken nedan) som jag väver in mellan rutorna i kompostgallret och sedan kör ner i marken. Då är gallret säkrat både uppåt och nedåt och står stadigt som berget. Gallrena sätter jag ihop med tex buntband. http://www.k-rauta.se/pages/product.aspx?p=BUSKST%C3%96D%20UP%20GROW%20GR%C3%96N,%20100%20CM,%206%20MM&c=V%C3%A4xtskydd&category=Krauta42015%20(Rautakesko%20Sweden%20Catalog)&cat=K-Rauta%20Sweden%20VCatalog&pid=000000000500355491(Rautakesko%20Sweden%20Catalog)&PageSize=10

Denise.E
0

Jag hade gjort som en regel av trä och sedan bara spika fast gallret på där med märlor! :)

[Mi-rand-a]
0

jag tänker försöka mig på att bygga en slags träram och sen spika fast kompostgallret i det :)