Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 400 ggr
Facie
1

Nyttig gnagarblanding?

Hej, jag har blivit rekommenderad en gnagarblandning av en uppfödare med följande innehåll:

Pellets (Cuni fit), linfrö, vita & randiga solrosfrön, torkade persiljestjälkar, morotsskruvar, johannesbröd, torkade ananasbitar, torkade jordgubbar, äpplekuber, bananskivor, skogsbärsstänger, skalade och hela jordnötter, vetepuffar, pumpafrön, majsflakes, papayabitar, kiwi, coccos, ananasskivor m.m

I början tyckte jag det lät jättebra och gott för kaninen men nu efter jag läst runt lite mer om foder blir jag mer skeptisk. Känns som det är lite mycket fett och sött i för kaninens del, eller vad tror ni?
Men samtidigt skriver uppfödaren på sin sida att de provat denna blandning i tre år och att det "resultatet är friska sunda kaniner med glänsande pälsar" och att det är "bra för kaniner som har problem med magen."

Som sagt, det låter ju väldigt bra… men de kanske det inte är?

Pretty wise //

Jerrytherabbit
1

Hej!

Jag skulle inte ge det till mina kaniner, efter som det, som du själv skrev verkar vara mycket frukter i, som innehåller mycket socker. Det verkar ju också vara en del fröer och nötter, som generellt innehåller för mycket fett.

Kaniner tenderar ju också att vara selektiva, dvs de väljer ut frukterna och fröerna ur blandningen och lämnar kvar pelletsen. Ofta får de också smak för gnagarblandningen och väljer det framför att äta hö om de får möjlighet till detta.

Hoppas det var till ngn hjälp 🙂

farvendal
1

Nej jag skulle inte ge det. På tok för mycket frukter. Ge vanlig pellets.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Facie
0

#1 #2 Okej var väl nästan det jag tänkte! Tänkte att man kanske kunde köpa ett kilo av blandningen och blanda ut det med en större mängd pellets så de får något litet gott iaf. Någon som har en åsikt om cuni fit föresten?

Pretty wise //

Lexie82
1

#3 Jag skulle ha tagit de spännande bitar du har av den blandningen och använt som godis/belöning i träning med kaninen.

Jag använder "tråkiga pellets" och min kanin älskar dem. Sen får han färska grönsaker som extra gott. Torkad frukt och liknande får han bara handmatat av mig som träning i att bli mer sällskaplig.

Linda1977
0

Teddytassens eget blandfoder? Tycker inte den är det minsta nyttigt, endast mängder med torkad/friterad frukter och bär, med andra ord bara socker. Köp ett vanligt pelletsfoder istället, i djuraffärer finns Cuni complete, Selective och Oxbow. Mycket bättre än ovanstående. Det enda jag hört angående Cuni fit är att det är något för hög kalcium halt än som rekommenderas till kaniner. //Linda

Facie
0

#5 Ja precis! Men oj det låter inte alls bra.. Känns jobbigt att man inte kan lita på de råd man får. Tack för hjälpen allihop

Pretty wise //

Facie
0

#4 Det är ett jättebra tips?, tack!

Pretty wise //