Mjällskvalster
Hej, någon som haft en kanin som har tappat hud och päls? Jag har en just nu. Jag kontaktade en veterinär och sa att det kunde vara mjällkvalster. Men jag har lite långt att åka till veterinären och inte en frakt bur heller. Eller en frakt bur har jag men dom är förstora för bilen hehe. Nån som har en idé på hur man skulle kunna göra. Mamma hade en idé. Man skulle kunna tvätta med nån sprit av nåt slag. Sån här sprit man tvättar sig med. Jag hade också tänkt bada honom när det blir lite varmare. Men om ni har en idé på vad man skulle kunna göra så skulle jag vara väldigt tacksam. :)
För att få rätt diagnos + behandling råder jag dej ta din kanin till veterinär. Du kan ju ha honom i en kartong el väska 😉Sprit skulle jag absolut inte använda, starkt och kan vara rent farligt om den får på slemhinnor/ögon. Olja typ matolja kan man ev pröva då det kväver kvalster om det på ett begränsat omr ( nacken typ)..
All kvalstermedicin för kaniner är numera receptbelagt, finns receptfritt för katt/hund men svårt dosera o har hört kaniner som dött efter beh som blivit fel då de mkt känsligare än katt/hund..
För att vara säker på att bli av med kvalster krävs behandling, mao ta kaninen till veterinär. Tvätta hjälper ej.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag håller med! Veterinärbesök är det bästa. Svårt att veta exakt vad det är för ohyra (om det är ngn) och dosering utan att ha pratat med en kunnig veterinär! Och jag tror INTE att det är smart att bada kaninen i sprit. Min kanin fick ett mjällkvalsterangrepp för bara några månader sen, och jag fick stronghold utskrivet. Det funkar jättebra!
Ta din kanin till veterinär för att fastställa diagnos och för att få adekvat behandling. Finns inga genvägar och varken sprit eller bad är lösningen på ditt problem.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Mjällkvalster behöver riktig behandling och diagnos av veterinären. Sprit är nog ditt sämsta alternativ. Köp en transportbur på blocket eller en djuraffär, eller ta en kartong i värsta fall. Men se för Guds skull till att ta din kanin till veterinären! Och bada ALDRIG din kanin såvida inte en kunnig kaninveterinär rekommenderar det.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag misstänkte att min kanin hade fått mjällkvalster, pga kala fläckar i nacken men det visade sig vara en reaktion från sprutan vid kastreringen, var hos veterinären i januari och fick det konstaterat. Nu har pälsen vuxit ut och ser ut som vanligt igen. Rekommenderar också veterinär. För mig kostade det 400kr och det var så värt det för att stilla min oro. Hoppas att din kanin får bli frisk snart!
Vi misstänker nu att de inte va mjäll kvalster. Jag tvättade av honom med lite tvål och vatten på en tvätt lapp. Sen kom det inte tillbaka mer. Han var nog bara torr och behövde få bort det bara.