Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1541 ggr
Fridaaaa
0

Inspirations sökes :)

Ska fixa iordning där Milly & Viola går. Göra det lite roligare för det, vårstäda ur allt och lägga in helt ny spån och så.

Någon som har tips? & idéer vad man kan göra? Ytan är ganska stor, över 4 kvm stort, vet inte exakt hur stor det är.

Är två dvärgkaniner som bor där 🙂 Har tyvärr ingen bild.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliafrojd
0

Sätta ihop flyttkartonger och göra hål i eller hur man ska säga ;)

Fridaaaa
0

#1 Om jag hade haft några så 😃 Men tål de att kaninerna hoppar upp på?

Ljusta
1

Denna boken innehåller jättemycket roliga tips? och ideér!

https://www.adlibris.com/se/bok/games-and-house-design-for-dwarf-rabbits-9781438002088

Exempel på bild (från Kaninmagazinet): BILD!

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

#3 Tack för tipset men läser helst svenska böcker 🙂 Så beror på om det är mycket bilder i den och hur pass lättläst den engelskan är i den?Vet du det? 🙂

Ljusta
1

#4 Jag har den boken och har typ bara kollat på bilderna, inte läst ;) Man får sjukt mycket inspiration hur man kan inreda på olika sätt inne och ute och hur man kan göra olika leksaker/stimulering. Kaninmagazinet har gjort en reccenssion av den.

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

#5 Hehe okej 🙂 Får kanske ta och beställa den, var ju vettigt pris på den med 👍

Evelina!
0

#3 Oh la la, den där boken måste jag ha!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[olivesaregreat ]
0

Kanske inte så originellt, men varför inte hänga upp morötter i snören? Mina tycker det är jätteroligt XD Du har säkert något liknande redan, men föreslår att lägga in ett helt träd som kaninerna kan gnaga på osv. Man kan också lägga in ett tunnelsystem elr liknande … Hänvisar också till Kanimagazinet! :) Glöm inte skicka bild när du är klar :D

[happybunny]
1

#3 Tusen tack för tipset! Jag har engelska som modersmål så det skal bli kul läsa engelsk kaninbok. Bra timing nu som jag ska ordna nya rum till kaninerna 🌺

Ninwe
0

Man kanske kan lägga tunnlar på golvet och sedan spån över. Då blir det lite som deras naturliga gångar. Kanske med t.ex trevägstunneln som finns på gnagarboden och teddytassen (har sett den på landtmanna här i stan också) :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

Fridaaaa
0

#8 Mina får bara morötter som godis 1-2 gånger/vecka. Och är inte direkt inredning heller 🙂 Är mer aktivering.
Kaninmagazinet har jag läst men tack ändå.!

#10 Blir svårt att lägga så pass tjockt lager spån att det skulle bli som "underjordiska" tunnlar tyvärr.  Men annars hade det helt klart varit en idé 🙂

Kollat in den på lantmanna innan, men fanns inte där sist och har för mig att den var ganska dyr där, som mycket annat där tyvärr 😕 den trevägs är slut på tedytassen. Ska se på gnagarboden.
Men har beställt denna, den stora då, som är påväg till mig nu i veckan 🙂 En del av inredningen i alla fall hihi

[olivesaregreat ]
0

Haha … Kaninerna skulle definitivt tycka att morötterna var en ytterst viktig del av inredningen - tills de försvann xD #11

[olivesaregreat ]
0

Haha … Kaninerna skulle definitivt tycka att morötterna var en ytterst viktig del av inredningen - tills de försvann xD #11

Fridaaaa
0

#12 Hehe ja som aktivering är det ju en toppenidé, likaså med annat gottigt också 👍

Ninwe
0

#11 Haha nej jag menar inte att det ska vara så mycket spån. Jag som var otydlig. Menade mer att om man täcker tunnlarna med spån så smälter de in i inredningen och det blir kanske lite mörkare där nere. :P

Hälsningar,
Ninni :-)

Fridaaaa
0

#15 Ja för mig är täcka = att tunnlarna inte är synliga hehe 
Men förstår nog hur du menar 🙂

Facie
0

Jag läste om en rolig "leklåda" på kaninmagazinet häromdagen, den kanske hade varit något?

http://kaninmagazinet.se/2012/september/leklada.html

Pretty wise //

Fridaaaa
0

#17 Ja som aktivering då och då skulle det fungera men vill gärna inte ha kartong hela tiden hos dem, ifall de äter/biter sönder det för mycket och så. Men ser roligt ut 🙂

Fridaaaa
0

Putt 🙂

bustjejen
0

Kan du beskriva hur ytan ser ut idag? Våra kaniner har ungefär samma yta som dina tror jag. De har flera sitthyllor/avsatser som går ut från ena väggen, och via avsatserna kan de ta sig upp på burtaket på 2-våningsburen. (De har en vanlig 2 våningsbur som är "inbyggd" i buren. Hur som helst så är de båda väldigt roade av att springa upp och ner för de där avsatserna på kvällarna och mornarna när de är som piggast, och på dagen så funkar de som sitthylla när de vill sitta i solljuset på vintern eller hitta skugga på sommaren. Annars kanske man kan ställa in en vanlig träpall från IKEA så har de en hög sitthylla, om nu ytan är så pass hög så att det funkar försåts.

Fridaaaa
0

#20 Står i #0, en yta på över 4 kvm, vet inte riktigt hur stort det är. Är ett fönster och dörren på ena kortsidan, sedan är det en långsida som är en vägg och en kortsida som är en vägg. Den andra långsidan är det bara några brädor upp en bit för att avmarkera att det är den ytan de är på så att säga. Där går inte att sätta hus eller sätta upp saker, så den sidan behöver vara "fri" så att säga. Svårt att beskriva bättre.

Mina har ingen bur alls på sin yta 🙂 Jag vill gärna ha så att jag kan flytta runt inredningen vid städning samt för att göra det roligare för dem. Lättstädat också, så helst inget som sitter fast utan flyttbart. 

Ja det är högt i tak, över 2 meter till taket 🙂 Vilken pall från IKEA tänkte du på? det är om någon jag känner kan köpa det till mig där, har en bit till närmaste nämligen.

bustjejen
0

#21 Bekväm tror jag pallen heter. Den kanske kan vara något?

Fridaaaa
0

#22 Denna? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10225589/ Fick upp flera olika nämligen 🙂
Tja ev, kan det vara det 🙂