Matta?
Jag har en liten hermelinkille som oftast har buren öppen så att han kan springa lös i lägenheten. I buren är botten täckt av halm.
När buren är öppen är det sällan han är därinne annat än för att äta eller gå på lådan, resten av tiden hoppas han antingen runt och ser sig omkring eller så ligger han på någon av sina favoritplatser. Det ena stället är på mattan utanför buren, det andra stället är inne i ett hörn av lägenheten där det inte finns någon matta.
Jag undrar nu om halmen i buren behövs? Har sett en del skriva här inne att de har matta i buren istället. Vad är fördelen/nackdelen med matta? Halmet dammar ju en del, så det vore inte helt fel att slippa det.
Om man ska ha matta, vilken typ av matta bör man ha och finns det något skäl för kaninens hälsa/trivsel att ha halm istället?
Jag har inget halm utan endast spån till mina när dem bor inne, utomhus har dem självklart det så dem kan värma sig.
Nackdelen med matta är att dem kan få trycksår dock är de större chans att dem får det om dem har rexpäls eller är av en tyngre ras men man bör ändå hålla koll.
Jag hade nog haft någon slags trasmatta då dem är lätta att tvätta m.m men det går att använda vilken matta som helst :)
Han har spån i sin toalåda, och kissar aldrig nån annanstans än i den. Bajsar gör han lite varstans i buren (dock aldrig utanför) men det är ju å andra sidan lätt att städa bort från en matta.
Ska se om jag kan få tag på trasmattor då, och prova =)
Skaffa en som är lätt att sopa av, det kommer komma hö och bajs på. Jag har en slätvävd matta från Ikea, Emmie heter den med jag tror att den utgått ur sortimentet.
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Jag använder vanliga stolsdynor med en fleecfilt över. Lätt att skaka av och dynorna gör det mjukt för kaninen att gå på. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)