Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 881 ggr
emeliesvea99
1

hur gammal?

Hej, hur gammal var du när du fick din första kanin och vad var det för ras? 

Vilken ras? föredrar du till nybörjare?

Jag fick min första när jag var 3 år och har haft kanin sen dess.

Evelina!
1

Jag var 24 när jag skaffade min första kanin, en dvärgvädur. Köpte henne för att bota min kaninrädsla och sedan dess är jag fast även om jag bytt ut dvärgvädurarna mot hoppisar och en liten rex. Kan varmt rekommendera dvärgvädur som förstakanin, oftast väldigt lättsamma och enormt tåliga/snälla, åtminstone var mina det.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

emeliesvea99
0

#1 Okej :) aa dvärgvädurar är ju oftast snälla!

ALEVIUSS
0

Jag var 18 år gammal och blev kär vid första ögonkastet!

En dvv fushs som det då kallades i färgen blå zobel.

Tyvärr var jag inte så insatt i honkaniners beteenden och blev ledsen när hon ofta var sur och bet när hon fick nog med kel. Jag läste på mer och mitt nästa köp var ordentligt genomtänkt!

En holländsk kanin hane blev det och han är helt perfekt! ❤️Han är 8 år gammal nu min lilla bebis❤️

emeliesvea99
0

#3 åh!🙂 Jag har en nu som är snart 9 år, har haft henne sen jag var 6 år! :)

RebeccaG
0

Jag var 4, fick en Gottlandskanin(lite väl stor kanske?😂) har fortfarande kaniner, är 20 idag🙂

Till nybörjare rekomenderar jag generellt Lejonhuvad kanin, dvv eller lejonhuvad dvv👍

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Peak303
0

Jag fick min första kanin när jag var 8 år. En Madagaskar mantlad dvärgvädurs hona. otroligt trevlig kanin. Somnade dock in hösten 2005 pga okänd anledning (misstänkt RVHD) då 3 år gammal. ❤️

Fortfarande fast vid rasen och har idag en vit rödögd dvärgvädur som är en trasdocka - Bokstavligen talat! 😃 Resten korsningar!

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

tilde&twix
0

Jag köpte min första kanin sommaren 2011, då var jag elva år. Skulle fylla tolv till hösten. Jag skulle egentligen få en kanin i födelsedags present hösten innan, men veckan då jag fyllde år fick vi ta över min mosters uppfödning som bodde hos en familj som inte tyckte om henne, hunden Odd Molly. Så då blev det ingen.

Blev dock lycklig ägare sommaren efter somsagt. Då till en lejonhuvad flicka av färgen japanteckad g/s wt. Twix, eller Thea som jag kallar henne nu, finns ännu kvar här och skuttar runt med en annan tös på andra sidan gallert.

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

pernillaoscarsson
0

Min första egna kanin fick jag när jag var 6 år. Hon var en dvärgvädur. Annars har jag vuxit upp med kaniner då mina syskon haft. De flesta har varit dvärgvädurer. En perfekt ras för dem som inte haft kanin innan. De är oftast lugna och snälla redan från början. Tycker inte det krävs så mycket för att få dem att fästa sig vid en. Jag kan inte säga att jag gjort någonting speciellt med mina o de har alltid varit som små hundar. :)

AkaiTsuki
0

Jag gick i femte klass, vilken ålder är man i då tro? 10 11?
Min första kanin var en vädur/rexkorsning med ett humör(Har lite ärr här och där) mot människor, ville dock inte sälja eller så då hon var världens bästa kompis med min bästa kompis kanin 🙂 Asså dom var bara.. så ubergulliga tillsammans, när man ser ett djur lyckligt då blir man liksom mer lyckligt. Skulle vart bäst dock att sälja till någon med fler kaniner så hon kunde ha gått i grupp eller så men nu blev det inte så

//Joanna

ALEVIUSS
0

Jag vet att dvv är typ standart som första kanin men jag tycker holländk kanin är den trevligaste rasen som finns!

Dem har super jämn temperament, är otroligt sociala och orädda redan som små och väldigt kontaktsökande och vill och ha, ja kräver kel hela tiden. Har haft 1 egen dvv och 1 extra som jag passade för en kompis och jag tycker att hollisar är mycket socialare än dvv…har aldrig mött en osocial och sur hollis men många såna dvv :p

Så är ju d.vädurar aningen mindre till storlek än hollisar och så är dem så charmiga med sina söta öron, så jag förstår att dem är standard som första kanin❤️

[Alexandralanstrom]
0

jag fick min första kanin när jag var 7-10 det var en dvärgvädur. hon var jättesnäll i personligheten och visade ett stort intresse för hoppning, hon hoppade först med min farmor innan hon blev dålig och inte kunde åka på hopptävlingar med henne. Hon skulle börja hoppa elit men tyvärr dog hon på en tävling :( jag tycker dvärgvädurar är en bra första kanin för den har alltid nästan ett bra temprament och är väldigt snäll oså :)

Boschkis
0

Skaffade min första kanin när jag var 9-10. Hade inget intresse för kanin innan men alla kompisar skaffade ju.. det var en dalmatinerfärgad rexhane, underbar kanin! Idag är jag 23 år och många kaniner har passerat sedan dess, för tillfället har jag fyra blandisar. Önskar dock att jag hade haft den kunskapen jag har nu när jag var 10, eller kunniga och engagerade föräldrar. Stort ansvar för ett barn och jag gjorde mycket galet med honom som jag än idag kan få dåligt samvete för när jag tänker på det.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

moamille
0

Mina föräldrar hade en kanin innan jag föddes men den dog när jag var ungefär 1 år. När jag var 2-3 år hade vi en kanin som man kan säga var min första, min mamma hittade henne på vår tomt och hon hade vi i 6-7 år.

Jag tycker att en dvv är bra som första kanin🙂

SmillaM
0

5:e oktober förra året, jag var tolv år. Vi fick hem två jättespralliga och urgulliga kaninsystrar. 75% hermelin 25% lejonhuvad :D Hermelin är en bra "nybörjarkanin" dem är nyfikna och har mycket energi.

Aktiv på kanin.ifokus.se

[neptunens]
1

Året jag fyllde tio, en svart korsninghona.
Alla raser kan vara bra nybörjarkaniner, jag tror att det handlar mer om personligheten och temperamentet på kaninen än rasen i sig.

hannabs
0

Min första kanin fick jag när jag var sex år. En dvärgvädurshane som jag hade i 10 år tills han tog sitt sista andetag i min famn. Jag har aldrig träffat en snällare och tamare kanin än honom. Två år senare skaffade jag en lejonhuvad hane och ett halvår efter det en dvärgvädurshona som nu bor tillsammans. :)

Mickis1994
0

Jag var 12 skulle fylla 13 någon månad senare.
Det var en Holländsk Kanin som vi hade som sommarkanin men hela familjen blev så kär i henne att hon blev kvar hos oss 🙂

Tycker att både dvärgväduren och holländaren är två utmärkta nybörjarraser.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

farvendal
0

Jag var fyra år. Men ja, skötte ju inte om den själv såklart. Det var en rysstecknad hermelin. Han hette Skuttis, fyndigt namn..

Rekommenderar dvv som första kanin, iallafall om man är under 10.. tycker hermelinerna har lite för mycket energi.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

claravincent
0

Jag var 7 år (fick kaninen tillsammans med min äldre bror) det var en dvärgvädur. Jag skulle också rekommendera dvärvädurar till nybörjare ! :)

Twix*
1

hur gammal var du när du fick din första kanin och vad var det för ras? 

vi har så länge som jag kan minnas haft kaniner, har till och med en bild på mig när jag 2år och står och matar en av våra kaniner som jag tror hette Ludde och var pappa till Ninen min gammel-man 🌺 (men det kan vara någon annan kanin också) Men i alla fall så fick ja väl min första kanin när jag var 3-5år eller det var då jag började hjälpa till att ta hand om Ludde, Doris och Ninen ge dem hö och gå ut lite i sele. Sedan så växte mitt intresse och min förståelse för kaniner sakta men säkert.

Vilken ras föredrar du till nybörjare?

har mest minne av blandisar och Doris som var bondkanin har jag aldrig sett på maken vilket tålamod den damen hade!

men jag skulle nog säga något åt gotlandskanin hållet eller en holländare har jag hört mycket gott om och skulle vilja skaffa en i framtiden 🙂

Evelina!
0

Men mycket blir ju vad man gör det till. Skulle jag köpt min första kanin idag hade jag nog satsat på en vuxen, liten kanin med känt temperament och som var mycket välhanterad. Fick i januari hem en liten skrutt på 2,5 år som är världens snällaste - kommer självmant fram och nästan häver sig ur burluckan, sprattlar inte när han lyfts upp, go och rar i famnen och lättfångad när han släpps lös. DET är en ultimat nybörjarkanin, oberoende av ras.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Nellsan00
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade en kanin med min kusin och den fanns när jag föddes men den levde tills jag blev 6 år sedan dess har jag haft kaniner över sommaren som typ kaninvakt. 

Men nu har jag mina två små lejonhuvade dvv.

Funderar på en rex till sommaren också 🙂

Bild på mina ena kanin Lillemor 8 veckor

Skit i andras åsikter, kör på vad du själv tycker

[EllenAlicia]
0

12 år. 2 hollisar. holländare. :)

Zekaan
0

Jag fick min första kanin förra året, i februari tror jag det var så för ett år sen. Har vart kär i rexpälsade kaniner enda sen jag såg att denna "coola" pälstyp fanns. Hittade den perfekta kaninen (utseendemässigt) tyvärr tänkte jag inte sådär jätte mycket på hur den faktiskt var.
Isac, en isabella dvärgvädur rex är en envis liten typ, som inte är sådär jätte mycket för kel, bara när han bestämmer sig för det. 
Jag ångrar verkligen inte att jag valde honom, men mitt tips? är väl att ta reda på hur kaninen är, dess personlighet. Det är det som spelar någon roll bland eran "relation" senare ;)

jossan84
0

16 år var jag :)