Vilken ras?
Jag funderar på köpa en ny kanin men funderar på Vilken ras? jag skall ha. Vill helst ha en dvärgras med stående öron och korthårig och vill gärna ha tips? om raser. Funderar på en hermelin men har hört av en kompis att de är skarpa i humöret och svåra att få tama. Vill inte ha en hoppkanin eller utställningskanin utan en kelkanin som skall kunna gå lös hemma.
Hade en kaninhane Åskar som var blandning Lejon/teddy som var som en liten hund och gick lös i min lägenhet och var en riktig liten personlighet som charmade de flesta. Tyvärr så gick han bort för snart två veckor och nu står buren i hallen tom och väntar på en ny skall flytta in.
Hermelin låter som en kanin för dig då, om du vill ha en av dvärgras med uppåtöron och korthårig 🙂
Det stämmer inte det din kompis sa. Jag har enbart träffat bra hermeliner, även ägt en själv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om du inte vill ha en utställnings kanin kan du egentligen kolla på dvärg korsningar. Men jag rekommenderar start dvärgvädurar och dvärgvädurs korsningar. Detta är vad jag haft under mina 12 år som kaninägare. Det är en liten kanin med otroligt stora personligheter.
Själv hoppar jag med mina så har kommit in på vädurskorsningar för hoppning de 2 senaste åren. Men åren där innan har jag haft både Hermelin och lejon blandat med dvärgvädur. Och alla har varit lika trevliga.
Vad jag hört av hermelinuppfödare så är hermeliner antingen det ena eller det andra, sura eller otroligt trevliga.
Är det någon speciell färg du är intresserad utav? 🙂
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Tack för ditt svar. Borde väl vara som med de flesta djuren att vänjer man dem vid hantering så borde de blir tama?
Bor i Östersund och verkar vara dåligt med uppfödare här i närheten. Hur långt/länge är okej att åka för hämta en kaninunge?
#3 Antar att du syftade till mitt svar?
Ja prcis, och bra Avel med för psyket men man avlar inte på aggresiva kaniner eller så, då är man inte seriös.
Hur långt/länge du vill åka för en kanin är det bara du som själv vet och kan bestämma, finns de som åker väldigt långt för rätta kaninen och vissa vill ha närmare.
Men vill du ha hängöron, rekommenderar jag dvv, underbar ras det med.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tycker helt klart hermelin, bästa kaninen man kan äga om jag får säga det själv då alla jag träffat och den jag har nu är som små hundar och inte ett dugg aggressiva har någon varit :)