Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 974 ggr
[olivesaregreat ]
1

Parning

Hej! Hade tänkt para mina kaniner :) Undrar om jag kan släppa ihop de för PARNING och sedan låta de gå tillsammans några dagar efter, eller om de måste säras på direkt efter parningen är avklarad? Tacksam för svar

Peak303
0

Jag låter aldrig mina kaniner gå tillsammans mer än just då dem ska para sig. Delar på dem där efter igen.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[olivesaregreat ]
0

Okej, det kanske blir stressande för honan …?

Peak303
2

#2: Det kan resultera att hanen inte låter honan vara i fred och vissa fall kan honan bli stressad. Bättre att låta dem para sig 3-5 gånger för att sedan sära på dem!

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[olivesaregreat ]
0

Okej, tack #3

Henni-Chan
0

Du kan mycket väl släppa ihop kaninerna i flera dagar i streck om du vill öka chansen för ungar. Men precis som Malin säger så skulle jag inte låta de träffas utan uppsikt.

Att tänka på om du parar vid flera tillfällen är att det faktiskt kan resultera i att honan blir dräktig med 2 kullar samtidigt då de har "delad" livmoder. Detta är naturligtvis en mycket smart uppformning då kaninerna snabbt kan producera fler ungar med kortare mellanrum i det vilda. Men det är såklart också en stor påfrestning hos honan.

Mitt förslag är att du släpper ihop de när du vet eller tror dig veta att din hona är brunstig och låter de paras under en och samma dag.

Lycka till!

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

[olivesaregreat ]
0

Tack för informativt svar #5 Det var precis vad jag var rädd för, att honan kan få två kullar under kort tid … Men tänk om de parar sig igen under de gånger de får träffas? Under uppsikt såklart, men har hört att parningen kan vara över på bara några sekunder.

[neptunens]
6

#6, Varför ska de träffas när de inte ska paras?

[Guldvingens]
6

Kastrera din hane så behöver du inte sära på dem. Utan då kan de få bo ihop och inga kaninungar blir gjorda.

Låter som det smartaste valet för dig TS utefter de inlägg jag läst i denna tråd :)

Svado
1

Jag tror att TS ville ha kaninungar ;)

Så hon kan ju kastrera hanen efter att du konstaterat att honan är dräktig, så kanske de kan bo ihop sen senare när ungar o de flyttat hemifrån :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[Guldvingens]
1

#9 Kaninungar kan man få ändå, även om man inte parar med egna hanen.

Svado
0

Helt sant!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[olivesaregreat ]
0

Jo, jag vill ha kaninungar. Kanske kastrerar hanen efter så kan de få bo tillsammans :D

farvendal
0

Vad jag vet kan inte en kanin bli dräktig med två kullar samtidigt med samma hane. Måste vara olika hanar vad jag lärt mig. 

På kaninmagazinet.se kan du läsa massor om PARNING osv. Se till att ha en god plan för vad du ska göra av kaninungarna. 

Och ja, absolut kan du kastrera hanen efteråt och låta honom bo med honan! De båda skulle nog uppskatta sällskapet.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[olivesaregreat ]
0

Tack! Jo har läst runt jättemycket, kaninmagazinet äger ;) Och denna kull ska få komma till de mest underbara människor! Jo, hoppas att honan inte blir dräktig "ännu en gång" om jag har de tillsammans. Kanske släpper ihop dem för PARNING nu idag, jag har aldrig sett honan Ellie brunsta som hon gör nu! Hon springer runt, vet inte vad hon ska göra av sig …… :) De står vid gallret som skiljer dem åt, stoppar in nosen och slickar varandra i princip HELA tiden. De små söta (och väldigt intelligenta) liven….! :*

Fridaaaa
0

#14 Men låt dem bara vara tillsammans vid parningen men inte mer sen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.