Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 7741 ggr
maalinh
10

Varför utekanin?

Hej!
Jag tycker det verkar som att jättemånga har sina kaniner i burar utomhus jämt och ständigt och under alla årstider… Och jag förstår liksom inte riktigt vitsen… Min erfarenhet säger mig att utekaniner ofta blir "bortglömda kaniner", som ägaren bara ser till då och då, så att den överlever, i princip… Detta skulle för mig var helt uteslutet då jag ser mina kaniner som familjemedlemmar som jag vill spendera så mycket tid som möjligt med…
Jag undrar alltså bara varför man skaffar en kanin för att ha den boende ute, om man nu ser den som ett sällskapsdjur?

KaterinaPetrova
10

Vissa har inte möjlighet att ha innekanin pga av allergi i familjen eller dyligt. Eftersom kaninen är ett lättskött djur som klarar av att leva utomhus året runt utan problem så kan det vara ett bra alternativ. Tänk en uppfödare till exempel som kan ha runt 20 avelsdjur, hur skulle dom få plats med alla inomhus? Vissa vill även ha sina kaniner utomhus för att ge dem ett så naturligt liv som möjligt, syftar på dem som har stora hagar indredda med saker och ger kaninen större grävmöjligheter. Att ha sina kaniner utomhus innebär inte att de blir bortglömda!

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Candy123
2

Vi har bar utekaniner p.g.a att vi har 2 hundar och 1 katt så det skulle inte gå. Jag tycker att mina utekaniner inte blir bort glömda jag har ut dem i sele nästan varje dag om vädret tillåter annas har vi ett stort garage där jag oxå brukar ha dem i. Jag spenderar nästan all min extra tid med djurena

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

tlover
6

Vi har gotlandskaniner och dom ska vara utekaniner, det är blandannat för varmt inomhus och man vill ju att rasegenskaperna ska bevaras och en av gotlandskaninernas rasegenskaper är härdighet.

Sen så har man ofta mer plats ute än inne (dvs kan ha större burar), och för oss måste vi ha alla djur ute då min man är pälsdjursallergiker.

Jag har kaninerna ute för deras bästa, jag skulle aldrig tvinga in dom till att vara innekaniner även om min man "mirakulöst" skulle bli fri från allergin.

l'm back

Minirut
10

(Med risk att låta aningen bitter, men tyckte det var en knäpp fråga ;))

Man kan väl se sina kaniner som familjemedlemmar trots att man väljer ha dem ute? Enda anledningen till varför jag har tre av mina inomhus hemma hos mig är för att jag bor på tredje våningen och mamma inte vill ha fler uteburar hemma hos sig. Jag letar som en galning efter en lägenhet på markplan just för att kunna skaffa uteburar och låta dem bo ute. Detta innebär inte att jag ska slippa umgås med dem utan jag anser att de har bättre miljö utomhus.

De kan vara ute året om utan att man behöver oroa sig för att värmeskillnader. Jag har inga behov av att sitta inne 24/7 under vinterhalvåret utan kan lätt stanna ute med kaninerna i några timmar så att de får springa av sig i sina hagar.

Visst, det smidiga med innekaniner är ju att man kan få demlösgående så att de slipper buren under stora delar av dagen, vissa har ju buren öppen jämt. Så skulle jag gärna ha det även utomhus men det går ju inte direkt ifall man inte har en enorm trädgård vilket mamma inte har. Istället får kaninerna nöja sig med att komma ut så fort mamma kommit hem från jobbet vid 12 måndag, torsdag och fredag och komma in någon gång på kvällen. När mamma inte jobbar på tisdagar, onsdagar, lördagar och söndagar så får de komma ut ännu tidigare.

Så nej, de blir inte bortglömda djur som bara sitter i bur. Det är ju hemskt ifall man måste plocka in kaninen för att bli påmind om att man är kaninägare? Bortglömda kaniner hör bara till personer som impulsköper eller till barn vars föräldrar trodde att de skulle klara av ett husdjur fast att de bara är 3 år gamla?

Hästar, har man dem inomhus också? Vad är vitsen med att skaffa en stor häst om man inte kan ha med den i sängen varje kväll?

http://pillasddv.weebly.com/

VildaVittra
23

För att man vill ge sina kaniner ett sånt naturligt liv som möjligt. Likaså som jag tycker lammen, grisarna och hönsen ska få vara ute med gräs under fötterna, så tycker jag att kaninerna ska få vara det också. Inga aktiveringsleksaker i världen kan ersätta att skutta utomhus med alla de dofter, synintryck och ljud som erbjuds från naturen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Jawa´s]
7

#5 fortsätter på fördelarna: och den friska luften och solljuset.

Tror utan tvekan att en utekanin (som förvaras i en rovdjurssäker bur) lever längre och är lyckligare än en innekanin. Just nu har jag själv bara en innekanin och det skär verkligen i hjärtat ibland när han sitter inomhus när det är så fint väder ute. Känner mig som en bov. Hur mycket nya saker händer inomhus liksom, det finns inget att titta på.

Jenna_Nord
9

Fast då förstår jag inte riktigt. Jag tycker det ultimata att få ha sin kanin löst inomhus så den alltid har sällskap och får vara med. Och när det är fint väder så får den komma ut i betesbur eller sele. Nästan jämt på sommar och i kortare stunder under den kalla tiden på året. Förstår inte vad den då skulle gå miste om och varför den skulle vara mindre lycklig och dö yngre än en utekanin på heltid?

Mvh Jenna

Mantissa
5

Jag skulle inte orka ha mina kaniner lösa inne. Ständigt passa så att inga katter eller hundar leker för hårdhänt med dem och kaninsäkra hela huset.
Sedan så ser jag dem inte som familjemedlemmar. De är mina husdjur som jag har för sällskap, hobby och produktion. För den sakens skull så vill jag ändå ge dem ett så bra och naturligt liv som möjligt

tlover
4

#7 att ta kaniner från ett varmt inneklimat till ett kallt uteklimat (= gå i sele på vintern) är dåligt för kaninerna, dom kan rent utav bli sjuk.

skulle vi ha våra kaniner inne skulle dom bli sjukt ensamma då vi är ute i princip hela tiden.

Varför ha dom i ett onaturligt område (inomhus) då som kan vara ute och till och med mår bättre av det?

l'm back

[RC1393]
3

Mina är definitivt inte bortglömda, det vill jag intyga😉 Att ha kaninerna ute är för mig lika naturligt som att ha hästarna ute i sin Hage dygnet runt.

Tror att jag under veckorna spenderar tre timmar med kaninerna per dag (skulle inte bli mer ens om de bodde inne, jag måste ju gå i skolan och plugga också, och att plugga samtidigt som jag är med kaninerna vet jag av erfarenhet inte går, jag gosar istället!) Är vädret bra på helgerna så är jag ute hos dem i princip hela tiden, förutom när jag äter och är ute med hästen 🙂

Jag tycker de har det bättre ute faktiskt. Tiger skulle inte fått gå frigående i en bur på 9kvm om han bodde inne, han hade fått sitta i en bur mestadels av tiden. Dessutom skulle jag inte kunna erbjuda de andra utrymme heller. Kaninerna skulle inte få lämna mitt rum på 16kvm och eftersom jag har honor och hanar (till avel) så kan jag ju bara rasta kaninerna en och en i princip. Då skulle jag ha mindre tid till annat och tvingats sälja dem istället. 

Och nej, kaninerna är inte familjemedlemmar för mig. En familjemedlem ska om den är frisk kunna sköta sig själv i sitt vuxna liv, och kunna bidra med något i familjen och främst av allt, äga sig själv. Kaninerna är mina ägodelar, det är jag som kommer vårda dem och betala för dem hela deras liv. De kommer för alltid vara beroende utav mig och de kan inte stå för sig själva. De är husdjur, men det betyder inte att de är mindre värda för det. De är högt värderade i mina ögon och kommer alltid att vara det❤️

ninen DH
2

Va?! :[ Min pappa är alergisk mot hö, och kaniner är från början ute och jag tycker att det är naturligt att dom ska vara ute så att dom får ut och äta gräs så mycket som möjligt och röra på sig ute i det "fria" jag håller med det översta som #10 skrev men jag måste säga att jag inte alls håller med dig #0 även om jag förstår hur du menar. :S

fridaaocrazy
0

Visst, det finns folk som tycker "nej men h*n bor ute så jag behöver inte motionera sen, och inte behöver jag kela med den heller eftersom att den ändå ser mig när jag ger den mat", men det finns inte så många sådana personer, men det är ju mest oseriösa barnfamiljer som köpt en kanin sm förstadjur till sin 4 åring. Själv fick jag inte mitt första egna djur förrän jag var 6år eftersom att mamma och pappa inte tycker att små barn ska ta ett så stort ansvar. :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

farvendal
1

När jag bodde hemma fick jag inte ha mina kaniner inne då föräldrarna tyckte att det blev så smutsigt (spån, hö, kaninhår) samt att morsan är lite allergisk. Räckte med att ha marsvinet inomhus. Tyvärr blev det i mitt fall lite så som TS beskriver. På sommaren, våren och hösten pysslade jag mycket med kaninerna men på vintern blev det inte mycket alls då jag HATAR kyla. Jag ville knappt vara ute. Nu bor jag i egen lägenhet och kaninerna är med mig. Trivs superbra med att ha dem inomhus. 

Men jag vet de som lägger ner massvis med tid och kärlek på sina utekaniner året om. Det är smidigt att ha dem ute och mest naturligt för dem, iallafall om de har en bra bur.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

spacesheep
13

Jag tror att alla kaniner lätt kan bli "bortglömda" oavsett om de står ute eller inne. De som är seriösa med sina djur och verkligen ser dem som familjemedlemmar umgås med dem oavsett vart de råkar bo. Många kaniner sitter ju i sin bur på barnens rum vareviga dag, och föräldrarna kastar bara in lite pellets någon gång om dagen. 

Det perfekta djurhållningssättet för mig är dock frigående, inomhus. Jag ogillar skarpt tanken på att det enbart är jag som ska bestämma när jag och Mello ska umgås, han ska få vara med när han vill och få vara ifred när han visar att han vill det. En kanin ska få sällskap och stor yta att röra sig på, för vissa funkar det bäst utomhus och för andra inomhus, det beror på förutsättningarna. Men jag tror absolut att båda alternativen är precis lika bra, så länge ägaren är bra.

Jenna_Nord
2

#14 Håller med dig helt och hållet!! :)

Mvh Jenna

farvendal
1

#14 bra sagt :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

StillaSinnet
1

Vi har pälsdjursallergi i familjen. Min man och son tål inte pälsdjur, men jag och min dotter har ingen problem. 

Vi har kaninen ute pga allerigi i första hand, men jag ser massor med fördelar med att ha Frode utomhus. Vi går ut och sköter honom (som när man går till stallet och sköter sin häst). Vi gosar, selar på, går ut och går, hopptränar, städar och matar. Den får timmar av kvalitetstid varje dag och en stor Hage att springa, beta och gräva i. Han får doftintryck, ser folk på gatan, hör hundar och fåglar och upplever väderlekar. 

Inomhus är det lätt att ta den för givet efter ett tag. Man ser den och tänker på den ständigt, släpper ut den så den får hoppa av sig, gosar i soffan om den inte fäller väldans mycket just då, men mer då? 

Jag har även en stuga på gården där jag har mina möss och råttor. Dit går jag också och har kvalitetstid med mina djur. När jag är där är jag deras till 100%! Jag pratar inte i telefonen, ser på TV, lagar mat, äter eller något annat.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

maalinh
5

#14 Jag håller helt med dig - det är klart det är beroende på ägaren om djuret blir bortglömt eller inte, men det går ju inte att komma ifrån att man spenderar mer tid med djuret om man har det i sin närmare omgivning, även fast det självklart finns de som inte spenderar mycket tid med sina innekaniner heller!

#6 Tror knappast kaniner lever längre av att vara uteboende - tvärtom finns det belägg för att inomhuskaniner lever längre, eftersom de slipper påfrestningen av väder och vind. 

Det där med att det är naturligare för djuren att vistas ute köper jag inte… Eller - klart det är "naturligare", men det betyder inte att det är bättre! Tror ju inte direkt att det är "naturligt" för människor heller att leva i lägenheter eller hus, snarare utomhus i grottor och mossa, men vem vill leva så? Och kaniner är säkert som oss - de lever hellre bekvämt än "naturligt" ;) Plus att buren man har de i utomhus gravt tar ner den "naturliga" känslan… 

Jag är av åsikten att kaniner inte bör hållas i bur, utan tycker dem bör kunna vistas friare, så som hundar och katter.

Jag menar såklart inte att en innekanin BARA ska få vara inne och aldrig komma ut - Klart de måste få komma ut också! Min kanin är frigående både inne och ute, och hon bor inne, men får vistas på gården dagligen under min tillsyn. 
Det känns bara som att många har kaniner som ett "andraklassens-husdjur", som får vara ute och klara sig själva medan hundarna och katterna får vara inne med familjen…

VildaVittra
4

#18 "Tror ju inte direkt att det är "naturligt" för människor heller att leva i lägenheter eller hus, snarare utomhus i grottor och mossa, men vem vill leva så?"

Du har tydligen inte varit inne på forumet Alternativ hör jag. 😃

Köper du hellre animalier som kommer från djur som inte får gå ute? Eller bara vistas ute korta stunder?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
3

#18 så alla människor är inne mer än ute?

Det naturligt för människor är ett tropiskt klimat, det har vi artificiellt skapat genom kläder, eld och boende. Men vi har massor av vällevnadssjukdomar pga vårt leverne nu (som husdjur också har) så det är bättre att leva bekvämt tycker du (med fetma, diabetes, hjärtsjukdomar, cancer m.m.). Enligt mig har man större ansvar för djuren (att tex leva så naturligt som möjligt) som man äger än sig själv däremot därför bor jag i hus och inte i tropikerna som jägare/samlare.

l'm back

maalinh
5

#19 Jag tycker ju att djur ska få vara ute - gärna längre stunder också, men det är skillnad på att vistas ute och att BO ute. Min kanin får vara ute olika länge beroende på väder, men en fin sommardag är vi gärna ute med henne flera timmar, om hon vill! (Har alltid dörren öppen så hon kan springa in om hon vill). Jag är vegetarian, så jag äter inte djur, men självfallet köper jag mina ägg från ställen som har bättre villkor för hönsen och tex har utomhus vistelse :) tycker varken människor eller djur ska förvägras utomhusvistelse, även om jag tycker dem ska BO inomhus :)

moonray
0

Att en kanin inte kan vara en familjemedlem pga. att det inte bor inomhus låter konstigt för mig. Hur tar du då ställning till,ex, hästar? Älskar man dem mindre pga att de inte bor inne?

Jag brukade ha mina kaniner lösa ute på min utbyggda balkong/terass. (undantag på vinternätter då jag hade de instängda i bur,ville undvika att dem skulle sitta ute bland vindarna). Förutom det så gick jag ut med de i sele. 

Då jag inte skulle våga/lita på att ha  min kanin helt lös inomhus utan tillsyn så känns det helt klart bättre att den får va ute o springa än instängd i en bur inomhus.

maalinh
3

#20 jag sa inget om graden av utomhus/inomhusvistelse, bara att människor verkar föredra att bo inomhus om de får välja - vilket även verkar gälla för de som bor i tropiska klimat! ;) Sen tror jag inte att fetma och diabetes beror på om man bor inne eller ute - snarare på vilken kost och Motion man valt, (samt ärftlighet i vissa fall) men det hör inte riktigt ihop med frågan i detta fall. Jag tycker dock att man har ett stort ansvar både för sin egen och sina barns och sina djurs hälsa :)

VildaVittra
4

#21 Men dom bor ju INNE i sitt bo. De sover ju knappast under stjärnorna och tvingas sitta i regnet.

Mina djur kan själva välja när de vill vara ute, det där att de behöver människor att umgås med är ett mänskligt påfund och inget djuret valt. För i så fall skulle ju inte innekaninerna rymma om de hade det så bra inomhus.

Fetma och diabetes har med vårt bekväma liv inomhus att göra, bor man utomhus rör man mycket mer på sig för att inte frysa.

StillaSinnet
2

Jag väljer att inte hänvisa till något inlägg för att ingen ska känna sig trampad på tårna.

Jag vill bara inflika att det vi föredrar är inte i enlighet med vad som är bäst för oss. 

Jag tror det gäller de flesta djur faktiskt. Att välja att sitta inne i värmen och leva stillasittande, äta fett och socker är den del av vår grundläggande överlevnadsprincip för att spara på kroppens enerig. 

Nu för tiden är det tyvärr så att vi inte behöver förbruka enerig i samma utsträckning för att få den, så som vi är skapta för att jaga och samla det vi skulle äta, och det ställer till det för oss. 

Det som är gott är det vi vill ha mycket av för att få enerig. Nu för tiden får vi för mycket energi i förhållande till vad vi gör över med och det orsakar fetma, hos både tamdjur och människor. Vi måste tvinga oss ut i friska luften, släppa datorn och chipspåsen, tvinga oss ut i löparspåret, till gymmet och att äta sund mat med långsamma kolhydrater eller rawfood. vi måste också tvinga ut våra djur på samma sätt även om de inte vill. tex hundar som inte älskar regn. De vill gärna krypa in och ligga i soffan istället för att koncentrera sig på lydnad, vallning, agillity eller spår, men vad är egentligen bäst för den? 

Jag tror min kanin har det hur bra som helst ute i sin åretrunt bur när vi jobbar. Frisk luft, ständigt nya intryck och händelser, jämfört med att ligga inomhus och vänta och vänta och vänta.

Fridaaaa
4

Jag har 4 kaniner ute, 2 i en bod och 2 i en stor utebur.
Väljer att ha det för att:

• De får frisk luft
  • Större yta än om de hade bott inne
  • Kan göra mer roligheter på den ytan de har ute.
  • Vissa av dem trivs helt enkelt bättre ute.

Mina är inte bortglömda, visst blir ju inte att de alltid kan rastas i Hage dagligen som det är lättare att göra med innekanin vid dåligt väder t.ex men mina har så pass stor yta så gör inget. Sedan bor mina 2 och 2 = behövs stor yta.

Utekaninerna får lika mycket kärlek och omtanke och är lika mycket älskade familjemedlemmar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

maalinh
2

#25 jag håller med angående vikten av Motion, dock ser jag det själv inte som något dåligt/tråkigt/jobbigt att motionera, utan trivs mycket bra både i löparspåret och på gymmet, och motionerar på daglig basis med glädje, vilket min kanin också gör, även om vi sover bekvämt inomhus på nätterna ;) sen är det egentligen inte inne/ute-frågan som är viktig för mig, utan mer det att jag tycker det är tragiskt när kaniner får vara ensamma så mycket och "glöms bort" mycket… Vilket jag själv bevittnat har hänt just många utekaniner.

Fridaaaa
3

#27 Det gör tyvärr många innekaniner också, sitter i miniburar (alltså minsta lagliga mått), får lite mat och vatten om de har tur och ingen Motion. Så för mig har det absolut ingen betydelse om kaninen är inne eller ej, utan allting handlar helt om kaninens ägare.

maalinh
3

#24 min kanin vistas fritt ute, och jag är med och håller uppsikt bara för att inga katter eller andra djur ska skrämma/göra illa henne. Hon har aldrig visat minsta tecken på att rymma någonsin och när hon blir rädd eller less på att vara ute så springer hon in självmant, för jag lämnar dörren öppen :)

jossan84
3

Utan att ha läst att inlägg här nu:

Jag förstår inte vitsen med att ha kaniner inne. Eller jo, för att det är bekvämt för oss som sköter dem att slippa gå ut i kyla och smälta is från skålar. Men det är ju bara för vår skull :)

VildaVittra
4

#29 Men hon kan fortfarande inte välja när hon vill vara ute själv. För jag antar att du jobbar/sover/går i skolan.

Våra springer också in…i sitt bo.

Mantissa
3

Man kan sköta sina kaniner bra (och dåligt) vare sig de bor inne eller ute. Inget behöver vara rätt eller fel så länge man inte riskerar sin kanins hälsa genom att bära den in och ut när det skiljer mycket mellan ute och inne temperaturen

Zabbio
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Även när jag hade sällskapskanin bodde de te. Dels är jag allergisk ;) Men jag spenderade mycket tid med dem ändå, tränade hoppning, tog ävenin dem ibland, gick ut på promenader, satt med dem i hagen osv. Satt ofta ute och läste böcker på sommaren, men även på vintern var jag ute och motionerade honom/de :)

Det viktigaste är nog inte om man har dem inne eller ute, utan om man har någon aktivitet med dem. Ett husdjur som inte tränas för något annat än att plockas upp och klappas ibland blir lätt bortglömt, även inomhus. Men ett husdjur som kan  följa med - med eller utan koppel - som man tränar med ett syfte, kanske tävlar eller bara för att gå ut på promenader eller vad som helst, de blir inte bortglömda :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tlover
1

#27 men det har ju inget med "inne vs ute" att göra utan hur man är som djurägare, inget annat.

För tex när det är kallt ute går jag ute mer till kaninerna för att se till att dom har vatten och inte is så jag går ut till dom på tider som de flesta är på jobb/skola eller liknande.

l'm back

claravincent
0

Jag har ute för jag är allergisk :(

maalinh
4

#31 Nej självklart får hon inte välja själv varje gång hon vill komma ut, (förutom att hon brukar visa det genom att ställa sig vid dörren) eftersom jag och familjen självklart även gör annat än att serva kaninen hela dagarna, bland annat sömn och försörjning som du nämnde. Jag har dock förmånen att kunna jobba flexibelt hemifrån. Jag svarade bara på det du skrev om att kaniner rymmer om de får chansen, för att de inte trivs med oss människor, typ… Det kanske stämmer för dina kaniner, men min har möjlighet att rymma dagligen, men tar aldrig den möjligheten, utan väljer att stanna hos oss. Antagligen för att hon trivs :)

maalinh
4

Håller med alla som skriver att det inte beror på inne/ute om kaniner blir försummade eller inte, utan på ägaren. Jag har dock uppfattat det som att ägare som inte är riktigt superintresserade av sina kaniner är just dem som väljer att ha dem ute. Men det behöver absolut inte vara så - jag tror säkert att många på detta forum sköter sina utekaniner mycket bra! Kanske är det bara för att det är lättare att se försummelsen hos dem som har kaninerna ute än inne (eftersom man då lätt kan se hur ofta de går till kaninerna osv) som jag har tänkt så… De som försummas inne syns ju inte utifrån, så att säga…

maalinh
2

#30 Haha, "…bekvämt för oss som sköter dem att slippa gå ut i kylan och smälta is från skålar." ;) 
För det första: Tycker du själv det låter skoj att bo ute i ett klimat där vattnet är i form av is?
För det andra: Är det det enda du gör för din kanin på vintern - att smälta isen så den blir drickbar för dem- så låter det som att den blir rätt försummad!
För det tredje så skulle jag, om jag hade haft min kanin ute på vintern kanske umgåtts med henne 2 timmar per dag eller nåt sånt - i jämförelse med åtminstone det trippla när hon istället är inomhus…

Så det kanske inte beror så mycket på var man har kaninen, utan mer på var man har sig själv! Är du ute med din kanin mer än du är med den inne så är det kanske det som bör avgör saken :)

Fridaaaa
2

#38 Hur tror du de vilda kaninerna lever? Vet att det är viss skillnad mellan tamkaniner och vildkaniner men på många saker är dem lika. Man får byta vattnet ofta, ha vattenskål, så håller det sig betydligt längre osv.
Finns dock många som har kaninen inne för att det är "lättare" t.ex vintertid. Finns ju många fördelar med det vintertid.
Mina t.ex är i Hage en del på vintern men itne så ofta som på sommaren, då vissa av mina ogillar verkligen snö osv.
Hoppas det blir väldigt lite snö iår så det går lättare att ha dem ute i hagarna. Men jag har t.ex väldigt stor yta till 2 kaniner i en oisolerad bur och 2 st kaniner i en stor utebur (den är runt 2 kvm sammanlagt) så lider ingen nöd på dem ändå, om de inte får komma ut varje dag,

Så man ska inte stirra sig blind på om kaninen är ute eller inte, utan helt enkelt om den sköts som den ska eller ej.

VildaVittra
4

#38 " Tycker du själv det låter skoj att bo ute i ett klimat där vattnet är i form av is?"

Senast jag kollade var inte Jossan84 pälsklädd och dessutom en helt annan art än kanin. Det är ungefär som att jämföra isbjörnar med kängurus. 

Kaniner trivs i ett kallt klimat, faktiskt så är för mycket värme en större risk.

maalinh
3

#39 - som jag sagt tidigare, så tror jag helt klart också att ägaren är viktigare än ute/inne.
Tycker dock inte att 2 kvm låter stort för två kaniner, men det är ju relativt vad man tycker… Samma är det med tiden man spenderar med sina djur… vissa tycker 1 timme om dagen är mycket, medan andra tycker 4 timmar per dag är för lite… Hur som helst så avgör ju alla själva vad de tror är bäst för just deras djur. Jag tycker bara det är synd att kaniner inte verkar ha samma status i hushåll som t.ex. hundar… För inte är det lika många som har sina hundar i burar t.ex. - oavsett ute eller inne…

maalinh
2

#40 Hört talas om kläder? ;) Jag bor själv i nordligaste sverige och har koll på kyla ;) Känner också till att hög värme är dåligt för kaniner, men tack ändå för påminnelsen - skönt att veta att du också vet det :)

VildaVittra
3

#41 "För inte är det lika många som har sina hundar i burar t.ex. - oavsett ute eller inne."

Kanske för att det är olagligt?

Personligen så tycker jag alla djur har samma värde, varför jag ger djur det bästa liv dom kan få, dvs arttypiskt.

Fridaaaa
2

#41 Det är betydligt större än godkända mått och de har gott om yta att röra sig på. För 2 kaniner under 2 kg är det inte så litet. Bra med yta, plus då att de är i Hage stort sätt varje dag.
För mig räknas det inte som för litet, utan som rimligt för 2 kaniner. 
De 2 kaninerna som är i boden, så har dem runt 6-8 kvm, minns inte riktigt hur stort.

Nej tyvärr har dem inte det. Dock är det lag på att hundar inte får vara i burar mer än på t.ex utställning. Inte annars.
Och sedan kan man inte jämföra kaniner med hundar, 2 helt skilda arter, med helt olika behov.

VildaVittra
4

#42 Att vara pälsad och att ha kläder på sig är inte samma sak överhuvudtaget. En päls som växer på kroppen är anpassad efter djurets behov.

Sluta med att försöka syfta på att jag inte har koll på mina djurs skötsel/att de inte trivs.

tlover
0

#41 hört talas om hundgård?

och ang #42 så är vi fortfarande tropiska djur det är det som är naturligt för oss människor på samma sätt som att sånt klimat som vi har i stora delar av Sverige är naturligt för kaniner.

Du säger för övrigt ofta emot dig själv ena stunden är det ägaren som är viktigt andra stunden så är man dålig kaninägare för att man har utebur och byter vatten hos kaninerna vintertid…. (eller ja så kan man nästan tolka det då #30 sa aldrig att det enda hon gjorde på vintern var att byta vatten bara det som kanske inte är så kul, jag tycker att det inte är så kul att pissas på av kaninhanar men eftersom jag håller på med bevarandearbete så slutar jag inte med kaniner bara för det)

l'm back

maalinh
3

Ja det är lag på att hundar inte få vara i burar - varför? Inte för att deras ras inte tycker om att vara i bur. INGEN ras tycker om burar! Det är helt enkelt för att samhället/människor värderar hundar högre - det är människor som skapar lagar.

Fridaaaa
3

#47 Hund = art, ingen ras.
Därför att hundar är inte lika kaniner, inte samma behov osv som kaniner. Man kan inte ha samma regler och lagar på alla djur, och hålla på ett jämföra helt skilda djurarter, det fungerar inte.

Ja hunden värderas högre ja men det har ingen betydelse när det kommer till att ha i bur eller inte.

tlover
0

#47 många hundar är i hundgårdar hela tiden förutom då det är jakt tex och hundgårdar är storleksmässigt ganska ofta ganska likt kaninburar (när man jämför hur stor hundgården är jämfört med hunden och samma med kaninen)

l'm back

Fridaaaa
0

#49 Dock är det lag på att hundar måste komma ut från hundgården minst 1 gång/dag, alltså rastas eller liknande utanför hundgården.
Men ja, många jägare har det så eller de som har kennlar, att hundarna är i hundgården.
Tycker att hundgårdar är bra, bättre än att de är inne hela dagarna 🙂

maalinh
3

#46 - Hur man tolkar en sak är inte alltid detsamma som vad som sägs…ibland behöver man läsa noggrannare. "Är det det enda du gör för dina kaniner, så…" betyder ungefär: OM det är det enda du gör för dina kaniner, SÅ… Det är ganska viktigt att man förstår det där OM… 
Har heller aldrig kallat någon här en dålig kaninägare!

VildaVittra
4

#47 Och en lägenhet/hus hägnar inte in djuret då eller? Det kan leva helt fritt och skutta till skogen?

Så återkommer vi till det där att ge djur arttypiska levnadsförhållanden. Tycker du att din kanin ska ha en damm att simma i bara för att min sköldis har det? För annars är det väl orättvist med din synvinkel?

maalinh
3

Om vi nu inte ska jämföra ARTER så skippar vi hundgårdsjämförelsen också.

Hur som helst: huvudsyftet med skapandet av denna tråd är att jag sett just många utekaniner bli försummade och bara funderade över hur det kommer sig att man väljer att ha dem ute. Det finns tydligen massor med olika anledningar till det, även om jag själv inte skulle vilja ha det så. Det var tydligen också en känslig fråga för många - vad det beror på kan jag dock inte förstå…

Fridaaaa
1

#53 Nej alla har vi olika tycke, smak och anledningar till att ha sina kaniner ute, men ingen är sämre djurägare för det (vet att du inte har sagt att någon är det). 
Finns många fördelar att ha ute och många fördelar inne helt enkelt

LeaHumlan
2

Jag här mina kaniner ute, räknar det som familje medlemmar, absolut! Tycker att de är jätte bra att ha det ute, frisk luft, vara ute och skutta och gräva och äta gräs och så. Har prövat ha innekaniner och de är jätte mysigt, men föredrar utekaniner då mina tycker om att vara ute mer! :)

Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg

maalinh
0

#54 Absolut! :)

bustjejen
1

Jag tycker det är mest naturligt för kaninerna att bo ute. Våra kaniner bor utomhus året runt och de bor i hop (2 st) i en stor bur på ca 5 m2. Har man en ensam kanin så är det kanske bra att ha den inomhus, men våra kaniner har alltid trivts ute.

StillaSinnet
4

#53 jättebra avrundning och reflektion. Så är det naturligtvis. vi ser ju inte det som andra gömmer och stänger in och kan därför inte yttra oss om det.

Jag måste bara får säga att om vi inte hade haft allergi hade vår Frode fått vara inne, i alla fall en hel del. Jag saknar mina hundar att böka och trängs med i sängen. jag saknar någon som somnar i knät framför TV:n och om det gick skulle jag kombinera detta med mycket utevistelse. Att vår mycket av allt är väl helt underbart om det går 🙂

Jag tror tråden blev lite skärpt pga att det skapades läger; för eller emot utekanin. 

frågan i tråden var en öppen frågeställning; Varför utekanin? Öppna frågeställingar har inte något svar med rätt eller fel. Jag trodde TS (du) helt enkelt ville veta vad som var fördelar/nackdelar med att ha utekanin. I inledningen #0 såg jag att du redan från början hade en tydlig uppfattning om att utekaniner var fel, oavsett hur man sköter dem. Jag tror det är därför folk absolut vill omvända dig och övertyga dig vilket naturligtvis inte går eftersom du anser att du gör absolut rätt, och det får du tycka anser jag 🙂 Vi måste kunna respektera att vi är olika. I alla fall så länge vi med god marginal håller oss inom lagens ramar

FlutterShy
5

Enligt mig mår en kanin som bäst, utomhus, i ett hägn med ett gäng kompisar. Önska alla mina kaniner kunde bo så, om man ändå hade plats. Sedan säger du att som familjemedlem, ja sedan är ju inte precis kaniner för alla en familjemedlem, vissa kanske mer avlar, för kött eller annat. Sedan tror jag inte man glömmer bort kaninen mer än vad man kanske skulle om den bodde inomhus..

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

tlover
2

#53 det är du som drar upp hundar och katter hela tiden.

Jag tycker att du ska ha nån höna, en get, en varg och en älg hemma, inomhus eftersom dom är ju inte mindre värda än kaniner, katter eller hundar eller hur?

att vilja att djur ska ha det så likt som dom skulle haft det naturligt som möjligt gör inte så att man är durplågare för att man har dom inne annars skulle man ju ta in närmaste djur (även vilda) då dom säkert skulle tycka et var praktiskt att inte behöva söka föda eller skydd.

När jag ser folk som resonerar så undrar jag varför mina höns eller björnen i skogen bredvid är mindre värd än en kanin om nu sättet att värdera djur är att behandla dom exakt lika.

#50 tyvärr tar inte alla ut dom 1 gång/dag 😕

l'm back

fsigge
5

detta gjorde mig ledsen när jag läste. 😕

När man får dessa ord uppkastade i ansiket så känns det bra. Det är ju som att man säger att man inte älskar utekanin. Jag vaknar 7 på morgonen för att gå ut till min kanin matar och ger nytt hö och gosar en liten stund går till skolan och direkt till kaninen igen.

Jag mår så dåligt när folk har kaniner inne året runt!

" Det är för kaninens bästa"

Ucsh. Visst jag vill väl ha kaninen inne på vintern men det är ju för att min kanin ska ha något att göra. Hon bara sitter still i sin bur på vintern för att det är för kallt.  folk tänker bara på sig själva. 

Jag ser också min utekanin som en familjemedlemm.

Frida

maalinh
2

#60 Jag trodde vi pratade om tama djur - det är en viss skillnad på tama och vilda djur. Googla gärna! # 52 Ja om du vill kalla lägenheter och hus också för burar så varsågod :) Jag och min kanin bor i så fall i en 95 kvm bur, och har tillgång till utevistelse ;) Ni tycker inte att era kommentarer blivit aningen löjliga vid det här laget ? Verkar som att de riktiga argumenten tog slut och att ni nu bara vill göra påhopp, och även hittar på//förvränger/tolkar in en jäkla massa grejer som ingen sagt här, på eget bevåg. Förstår inte riktigt denna aggression mot att ha innekaniner - jag har själv skrivit ett antal gånger i denna tråd att jag förstår att ute/inne inte har betydelse om ägaren är bra… #58 Jag tror du har rätt om mycket, men där med läger vet jag inte - verkar snarare vara jag mot resten ;) förstår dock varför ingen annan som har mina åsikter orkar hoppa in, eftersom påhoppen då inte låter vänta på sig…

tlover
2

#62 du anser att man ska behandla/ta hand om kanin och hund/katt (och människa) lika för att man ska anse att dom har samma värde.

Gäller det för kanin borde det gälla för alla djur eller hur?

sen är varken höna eller get vilda djur, om du tror det får du gärna googla.

Många har tagit upp häst som exempel är dom också vilda då eller (eftersom man inte behandlar hästar lika "bra" som hund/katt eftersom dom inte får vara inne) Du har aldrig svarat på nån av inläggen ang häst heller.

Du svajar mellan "det beror på ägaren" och "utekaniner är bortglömda" hela tiden, dina argument säger ofta emot varandra också (först ska man jämföra arter sen inte) det känns snarare som om det är du som börjar få slut på svar och förvränger/tolkar in m.m.

l'm back

Suskiv
4

Enkelt, det skulle inte vara särskilt hygiensikt att ha 8 kaniner inomhus i ett litet radhus. 

Om du pga det förutsätter att jag är en dålig kaninägare som försummar mina kaniner så får det stå för dig. Jag vet bättre.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Gronstedt
2

#38: Kaniner har inget behov av att umgås med människor. De har behov av att leta mat, äta, gräva, sola, tvätta sig, sova, leka och umgås med andra kaniner. Umgänge med människor är en blek ersättning för detta.

Fridaaaa
1

#60 Nej tyvärr är det så, men ändå bättre än de som har sina hundar ensamma hemma 8-12 timmar/dag i ett hus/lägenhet, finns tyvärr såna trots att man inte får 😕

#62 Varför skylla ifrån sig på alla andra? Känns inte speciellt snällt. Jo tyvärr gör du det, eftersom det är du själv som dragit upp olika frågor osv ang hundar och andra djur, och även skrivit som om kaninägare som har kaniner ute, är sämre ägare. Kanske du inte menar så men du har formulerat det så, och verkar vara flertalet som upplever samma sak, har alla vi fel menar du? Att det är vårat fel att det har blivit sådan diskution? Frågar dig bara rent allmänt. Och påhopp? Påhopp är när man skriver elakheter, falskheter och kränker en person. Att diskutera, skriva mot argument ect är inte att hoppa på.
Håller helt och hållet med #63

sundsby
1

Våra kaniner är ute året runt. det är naturligt för dem och ENLIGT OSS så har kaniner det bättre ute. de kan gräva när och var de vill, ha fri tillgång till gräs och grenar som är deras naturliga föda. det är absolut inte så att de får mindre uppmärksamhet än någon annan kanin! vi förstår snarare inte vitsen med att ha kaniner inne;), det är ingen ju ingen katt! Som vi brukar säga, en fri kanin är en glad kanin! (våran bur på 400kvm är nästan som frihet;)

ebba_zigge
2

Först när jag skaffade kanin hade jag tänk att han skulle få bli utekanin, men efter några månader nu när jag har fastnat vid han så vill jag ha han inne, en annan anledning var oxå att nu är vi med han nästan hela tiden, och på vi Ternström om han skulle varav ute hade man ju knappt gått ut. Man hade gott ut för att kolla mat o kanske ha han i sele lite. Men ja tycker oxå att man ska ha dom inne på vintern.

spacesheep
5

Jag förstår poängen i att folk vill försvara sin djurhållning som innebär att hålla kaninerna ute, eftersom att det är vad tråden handlar om. Men det är svårt att inte ta åt sig när åtskilliga personer istället ska nedvärdera inomhushållningen. Den kan vara precis lika bra, och jag tror verkligen inte att alla kaniner har en 40kvm stor utebur. Att försvara sitt genom att kasta skit på annat är inte trevligt.

Fridaaaa
2

#68 Varför tycker du att man ska ha dem inne på vintern?
De får ju vinterpäls, och har man en bra bur klarar dem sig finfint, går ingen nöd på dem utomhus då. Många kaniner älskar att skutta i snön, gräva tunnlar i snön osv 🙂 (bara en allmän fråga).

tlover
1

#68 som sagt alla är olika skulle vi ha kaninerna inne skulle dom bli ensamma (för ska man ha dom "frigående" så skulle dom vara tvungen att ha var sitt rum annars gäller bur) Nu när dom är ute så blir det naturligt med micropauser då man besöker kaninerna

l'm back

sundsby
0

håller med 

Fridaaaa
2

#69 Ja precis, huvudsaken är att kaninen har bra bur, får Motion, kärlek & omtanke och annat som krävs 🙂 Oavsett om den är inne eller ute. Jag tycker att både de med innekaniner och de med utekaniner får "försvara" sin djurhållning, vad jag kan utläsa i alla fall.

Suskiv
1

Mina kaniner bor förövrigt precis utanför dörren, det betyder att folk går förbi och stannar och pratar med dem flera gånger per dag.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

maalinh
2

#63 Var har jag sagt att ALLA djur ska behandlas lika? Nä, just det, det var visst en feltolkning…. IGEN… Otippat - NOT.
Sen att jag svajar mellan att det beror på ägaren eller utekaniner är bortglömda… Var får du det ifrån? I inlägget där jag skapade tråden skrev jag att min erfarenhet är att utekaniner OFTA är bortglömda, sen har jag lyssnat på många inlägg (de som haft värde - alltså inte sådana som du skrivit) och håller med om att det beror på ägaren om kaninen blir bortglömd - det har jag sedan aldrig frångått! Så svajningen är helt enkelt något som finns i din fantasi.

maalinh
2

#66 Ja, jag har tagit upp katter och hundar, men sedan skrev flera (bland annat du om jag inte minns fel) att man inte skulle jämföra arter, och då tänker jag att då skippar vi väl det då, för jag kan ta in vad andra säger, vilket inte verkar gälla för alla här.
Sen har jag inte på något vis skrivit att ägare till utekaniner är sämre än de som har sina inne… Visa gärna var du sett det, om du tycker att jag skrivit det! Verkar som att alla utekanin-ägare helt enkelt tar åt sig så enormt starkt så de inte kan ta in det som verkligen skrivs - utan försöker hitta undertydningar överallt - även där det inte finns några!
Och jag kanske formulerade mig fel med att använda ordet "påhopp", det jag egentligen menar är att det verkar som att många lägger en jäkla massa ord i min mun och hittar på saker som jag ska ha sagt - helt utan belägg!

maalinh
2

#66 just det, du skrev att påhopp är när man skriver falskheter - det vill jag påstå att många gjort, iaf angående saker som jag ska ha skrivit, men som jag i verkligheten aldrig yttrat mig om!

tlover
2

#75 för mig är då alla djur lika värda, varesig dom är kanin eller get eller björn.

i #21 skriver du "Jag är vegetarian, så jag äter inte djur, men självfallet köper jag mina ägg från ställen som har bättre villkor för hönsen och tex har utomhus vistelse :) tycker varken människor eller djur ska förvägras utomhusvistelse, även om jag tycker dem ska BO inomhus :)"

där skriver du inte kaniner/hundkatt m.m. utan djur

sen pratar du om attd et är bara tama djur som det gäller också i #62

"Jag trodde vi pratade om tama djur - det är en viss skillnad på tama och vilda djur. Googla gärna!  "

men ändå så verkar det på dig vara skillnad mellan olika tama djur tex höna och kanin

Här pratar du om att man ofta försummar utekaniner och även i många inlägg nämner du liknande saker direkt efter att du nämnt att det är ägaren det beror på från #53
"Hur som helst: huvudsyftet med skapandet av denna tråd är att jag sett just många utekaniner bli försummade och bara funderade över hur det kommer sig att man väljer att ha dem ute"

l'm back

maalinh
3

#78 Förstår inte vari svajningen ligger? Menar du att jag inte kan tycka att det beror på ägaren om en kanin har det bra eller inte, och SAMTIDIGT se många utekaniner bli försummade? För sanningen är att jag har sett många (observera många, INTE alla) utekaniner bli försummade. Men det behöver ju inte bero på att de är utekaniner, det kan bero på att de har dåliga ägare. Och som jag skrivit tidigare, så är det ju lättare att se när utekaniner blir försummade, eftersom de är just ute, och man då kan se dem!

"Jag är vegetarian, så jag äter inte djur, men självfallet köper jag mina ägg från ställen som har bättre villkor för hönsen och tex har utomhus vistelse :) tycker varken människor eller djur ska förvägras utomhusvistelse, även om jag tycker dem ska BO inomhus :)" - När jag skrev detta menade jag såhär: om jag tycker att människor eller djur ska bo inne (vilket INTE innebär att jag tycker så om ALLA djur) så tycker jag inte att dem ska förvägras utevistelse.  Observera mitt OM i citatet! Trodde dock inte att det skulle vara på en såhär låg nivå att man skulle behöva vara extremt tydlig för att alla skulle förstå!

maalinh
2

#tealover: I #63 skriver du såhär: "du anser att man ska behandla/ta hand om kanin och hund/katt (och människa) lika för att man ska anse att dom har samma värde."…. Är inte det att lägga ord i min mun? Hur fasen vet du vad jag anser - när jag inte uttryckt det någonstans??
Jag har skrivit att hundar verkar ha högre status än kaniner i samhället, och det tycker jag också. Det grundar jag bland annat på att inte många i Sverige äter hundar! Detta betyder INTE att man ska ta hand om dem på exakt samma sätt för att de ska ha lika värde ! Men jag tycker att hundar, katter och kaniner bör bo inomhus. frigående. Detta betyder INTE HELLER att jag tycker de ska behandlas lika på ALLA sätt! Sen behöver inte du hålla med mig - du får tycka att kaniner ska bo ute och jag kommer inte attackera dig för att du tycker det!

VildaVittra
4

#80 Orsaken till att man inte ska äta hundar är inte att de har ett högre värde, utan att det inte är hälsosamt att äta ett rovdjur. 

#79 Ja, man måste vara tydlig när man skriver. Ett tips? är att läsa igenom sina inlägg innan man postar dom, istället för att försöka skjuta över ansvaret till läsaren att tolka som du menar istället för som man skriver.

maalinh
2

#81 ok, så du tycker också att man får tolka fritt. Då tolkar jag det som att du tycker att många asiater är ohälsosamma idioter för att de äter hundar. Usch en sån rasist! Och om du inte menade så, så borde du varit tydligare och läst igenom ditt eget inlägg bättre! Tycker du det är trevligt med fri tolkning?

Fridaaaa
3

#82 Du tolkar ju själv fritt. Och många här verkar tolka dina inlägg på samma vis men du ser inte det själv, så du borde också kanske läsa igenom dina inlägg precis som du ber #81 att göra det?
Inget illa menat mot dig, men du säger åt andra att de gör si eller så men du själv gör precis samma sak?
Skyller inte allting på dig, för det är inte enbart en persons fel men du bidrar lika mycket själv, precis som andra.

Allting har spårat ut i hela tråden tycken jag.

Gizzma
1

Min kanin hoppade över sin Hage (av kompostgaller) när hon var runt tre månader och kan av den anledningen inte ha henne ute längre💔 Skulle ju kunna låte henne vara i buren så hon kan hoppa ner på gräset, men eftersom det bara är typ 2 kvm så har hon nog det bättre inomhus där hon få springa i halva huset och köra sina race på mattorna. :) Upplever att hon trivs bättre inne än ute. Annars har mina kaniner alltid fått vara ute på sommaren dygnet runt.

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

maalinh
1

#83 ja NU tolkade jag själv fritt, i inlägg 82, för att visa hur "kul" det är. Inte tidigare. Och att jag bad vildavittra kolla igenom sina inlägg beror på att hon gav det tipset till mig. Läs gärna hela tråden. Ja det har verkligen spårat ur tycker jag!

VildaVittra
2

#82 Den stora skillnaden är att vi läst exakt det du skrivit, du däremot hittade på text jag inte skrivit.

Fridaaaa
1

#85 Du har tolkat lite fritt i andra inlägg också.
Jag har läst tråden, så det behöver jag absolut inte göra igen 😉
Och är som #86 säger också, har också lagt märke till det.

maalinh
2

#86 ok, visa gärna på något jag skrivit, där jag säger att ägare till utekaniner är sämre ! Men förstår om du inte kan göra det - för något sånt har jag aldrig skrivit!

maalinh
2

#87 visa gärna var jag fritt tolkat någon annans ord här! Om du kan!

VildaVittra
5

#89 Ett axplock..

" Eller - klart det är "naturligare", men det betyder inte att det är bättre"

"Det känns bara som att många har kaniner som ett "andraklassens-husdjur", som får vara ute och klara sig själva"

"för att de inte trivs med oss människor, typ… Det kanske stämmer för dina kaniner"

" Är det det enda du gör för din kanin på vintern - att smälta isen så den blir drickbar för dem- så låter det som att den blir rätt försummad!"

fsigge
0

#61 så känns det INTE bra

Frida

Chantius
4

Jag håller fullständigt med om att den här tråden har spårat ur. För att bidra till den ursprungliga diskussionen så kan jag säga att jag skulle vilja ha en innekanin. Med det syftar jag på det faktum att jag inte har någon kanin för tillfället, men planerar att skaffa en i framtiden. Anledningen till att jag gör det valet är dels för att jag bor i lägenhet, dels för att jag känner att JAG kommer lägga ner mer tid på min kanin om den är inomhus. Livssituation, antal djur och personliga preferenser avgör huruvida du väljer att ha din/dina kaniner inne eller ute. 

Om jag kan uttrycka min åsikt om den här tråden utan att trampa någon på tårna, tror jag att det hela började på helt fel fot. Maalinh, du får inte bli ännu mer arg och ledsen än du redan är, för det jag skriver nu menar jag mer som ett tips? till nästa gång du startar en sådan här diskussion. Det bästa är att ställa en fråga ur ett allmänt perspektiv, i det här fallet kanske; "Hur ser ni på utekaniner? Tycker ni att de blir, som jag har sett i många fall, bortglömda?" Av det sättet du uttryckte det på i ditt första inlägg tog väldigt många utekaninägare illa upp. Det uppfattas som att du tycker att det är fel att hålla kaniner ute. Jag vet inte om det var din åsikt, men av den följande diskussionen att döma var det så andra såg det. 

Jag tycker att den här tråden bör stängas för fler kommentarer innan fler blir ledsna av det hårda klimatet.

skuttis88
3

Jag har mina kaniner ute för att en i min familj har allergi. Men jag skulle nog valt att ha de ute ändå. Då får de upptäcka alla årstidera, både sol och snö :D

MVH Celina

Gizzma
0

#92 håller mer börjar bli ganska dålig stämning😕

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

maalinh
3

#90. Alla de "axplocken" står jag för, och de INTE PÅ NÅGON AV DEM skriver jag att man är sämre ägare för att man har utekanin! 

Att det är naturligt betyder inte att det är bättre - det står jag för! Var säger det något dåligt??

Känns som att många har kaniner som ett andraklassensdjur - står jag också för! Det är min känsla, och bygger på empiriska upplevelser. och det säger INGET om att ALLA som har sina kaniner ute är dåliga ägare!!

OM det enda man gör för sin kanin på vintern är att smälta deras is så de kan dricka vatten - ja då tycker jag också att den blir försummad! Exakt var säger det att utekaninägare generellt är dåliga???

Och sen det sista ur axplocket: "det kanske stämmer för dina kaniner" Ja, det står jag DEFINITIVT för! Du skrev "det där att de behöver människor att umgås med är ett mänskligt påfund och inget djuret valt. För i så fall skulle ju inte innekaninerna rymma om de hade det så bra inomhus." Och mitt svar var att "det kanske gäller för dina kaniner", för min rymmer inte, fast hon har chansen dagligen. Har ett skogsområde just utanför tomten (som inte har stängsel/staket för övrigt), men hon väljer att stanna. VAR EXAKT I DETTA säger jag att utekaninägare är sämre?? Nej just det INGENSTANS!!! 

Du däremot skrev att innekaniner som rymmer inte har det så bra… Har inte du då förolämpat alla stackare som har en kanin som har rymt nån gång?

maalinh
2

#92 Ja, jag förstår vad du menar, och ska ta tipsen om trådskapning seriöst! Jag är ny här på siten och hade ingen aning om att det skulle vara sådana här diskussioner bara för att man har olika åsikter! Känns skönt att se att det iaf finns några medlemmar här som klarar av att hantera att man tycker olika. 
Tydligen ska man på detta forum generellt hålla med alla och inte sticka upp med några egna åsikter eller funderingar som går mot normen…

Zebra02
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena kanin var innekanin hela sitt liv och han blev 10 år.

maalinh
1

#97 Supersöt kanin! Hoppas min kanin också får bli lika gammal :)

Zebra02
2

Tack. Han var jätte snäll också kunde göra vad som helst med han.

VildaVittra
3

#95 "Du däremot skrev att innekaniner som rymmer inte har det så bra… Har inte du då förolämpat alla stackare som har en kanin som har rymt nån gång?"

Nej, det skrev jag inte. Det känns som problemet i denna diskussion ligger i förmågan att syfta rätt då din text just uppfattas som angrepp på utekaninägare.

**Men nog om detta nu.
**

maalinh
2

#100 Så du skrev inte det?
Vad menade du då under #24 när du skrev:

"det där att de behöver människor att umgås med är ett mänskligt påfund och inget djuret valt. För i så fall skulle ju inte innekaninerna rymma om de hade det så bra inomhus."
??

VildaVittra
3

#101 Det var ett svar på ditt påstående att kaniner mycket hellre levde inne i bekvämlighet. För var det korrekt, så skulle ju aldrig en innekanin rymma, djur gör ju saker de tjänar på.

maalinh
1

#102 skönt att vet vad du skrivit iaf. Varför skrev du då nyss att du inte skrivit det, i inlägg 100?
Och, ja MIN uppfattning är att kaniner nog hellre lever bekvämt, som oss. Sen säger inte jag att jag har rätt! Men det är vad JAG tror. Du får ju ha en helt annan uppfattning, och det är helt ok för mig :)

maalinh
3

#95 Ja, tydligen uppfattar många här det som att jag tycker att alla utekaninägare är dåliga - det spelar tydligen ingen roll hur många gånger jag säger motsatsen… Och jag uppfattar dina inlägg som fientliga mot innekaninägare!

VildaVittra
0

#103 Jag skrev att jag inte hade skrivit: "Du däremot skrev att innekaniner som rymmer inte har det så bra… Har inte du då förolämpat alla stackare som har en kanin som har rymt nån gång?" Vilket jag inte hade, utan jag skrev: "det där att de behöver människor att umgås med är ett mänskligt påfund och inget djuret valt. För i så fall skulle ju inte innekaninerna rymma om de hade det så bra inomhus."

Ser du skillnaden i syftningarna i texterna?

maalinh
3

#105 Ja, jag ser skillnaden, tack för klargörandet!
Dock tycker jag fortfarande att din text: "det där att de behöver människor att umgås med är ett mänskligt påfund och inget djuret valt. För i så fall skulle ju inte innekaninerna rymma om de hade det så bra inomhus." är tråkig att läsa för de som har innekaniner som faktiskt har rymt nån gång. Jag har inte skrivit något ens i närheten så dåligt om utekaninägare!

Zebra02
2

Dena låt beskriver vad jad tycker om min kanin http://www.youtube.com/watch?v=9oOHr--AMes.

VildaVittra
3

#104 Antar att du syftar på mig och inte dig själv? Nej, jag har gått igenom texten och ingenstans kan jag hitta att jag syftat fientligt mot innekaninägare.

Men som sagt, jag tycker det är nog nu och vill helst inte behöva låsa tråden.

maalinh
3

#108 - Ja, jag syftade på dig, satte nog fel nr :)
Precis - och jag har gjort likadant, alltså gått igenom alla mina inlägg och hittar där inget fientligt mot utekaninägare! Just därför är det så trist att bli anklagad, precis som du säkert också tycker nu när jag skrev så åt dig! För har jag sagt något så står jag för det, men när jag inte gjort det så vill jag verkligen inte bli falskeligen anklagad. 
Ingen har hittills kunnat visa på att jag skrivit att utekaninägare är dåliga, och det beror helt enkelt på att jag varken skrivit det eller tycker det!

Zebra02
0

Min syster har en kanin bur som liknar en lekstuga men den har en Hage på sidan. När kaninen vill gå in går den igenom en kattlucka och likadant när den vill ut. I huset finns värme rör och i hagen finns grenar.

Viccan92
2

Mina kaniner får mer uppmärksamhet om dem är ute. Vet inte varför men det bara blir så av någon anledning. Dem nuvarande trivs dessutom inte inne. Dem är jättedeprimerade inomhus. Nu har dem bott utomhus i ca två månader och mår toppen.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[RC1393]
1

#106 Kan trösta dig med att det är samma för uteägare😉 Min hane som bor i ett hägn på 9kvm (ute) rymmer så fort han får chansen, så att vara med människor är verkligen vårt påhitt och får kaninerna välja är de helst ute i "skogen" (i det fria)🙂 Själv ser jag bara fördelar med att ha dem ute som tidigare skrivits. Men, det är för mig och mina kaniner. Jag tycker att det kvittar om de bor ute eller inne, bara de får komma ut ibland och andas frisk luft. Jag är nöjd i princip om kaninen sköts om som den bör🙂

maalinh
1

#112 tack, men det är inte jag som behöver tröst: jag har aldrig haft en kanin som rymt, eller ens visat tecken på att vilja det, trots att jag har dem fria ute på gården dagligen vår/sommar/höst, och trots att det finns ett skogsområde just intill. Så bevisligen vill inte alla kaniner rymma så fort de kan, och ALLA kaniner vill alltså inte helst vara i skogen, även om det säkert finns flera som vill det :) i min kommentar i 106 menade jag att andra, som har/haft rymningsbenägna kaniner kunde bli ledsna.

[RC1393]
1

#113 rymma räknar jag som gå ifrån en och inte vilja komma på inkallning, för på din klassificering så vill inte mina kaniner rymma. De springer bara omkring på gården under okontrollerade former men iväg far de inte🙂 

Ja, alla är ju olika, men de flesta har inget emot att fara på en liten luffartur över dagen😂 Och när magen börjar kurra, så sitter de och väntar utanför buren😃

maalinh
1

#114 låter mysigt att de kan ströva iväg och ändå kommer tillbaka sen, lite som utekatter :) Fast jag hade ju blivit livrädd om min kanin gjort så, just ifall hon då skulle stöta på en katt eller nåt… Men mina kaniner (har bara 1 just nu men refererar till andra jag haft oxå) rymmer inte alls, utan kommer direkt på inkallning. De har inte ens gått så långt som till skogsdungen, utan håller sig på gården, även fast det inte finns nån avgränsning i typ av staket eller liknande :)

[RC1393]
0

#115 För dem, självklart! 😃Men för egen del är det en skräckupplevelse, man blir så lättad när man kan sätta tillbaka dem i rasthagarna där de är någorlunda skyddade från vår lekgalna hund och vår opålitliga katt (han rör aldrig en kanin i bur, men vem vet vad han gör med en lös😎)

Chantius
1

#96 Det var inte riktigt dit jag ville komma med mitt inlägg, om jag ska vara ärlig. Självfallet får man ha olika åsikter, men när det gäller diskussioner - i synnerhet på internet - är det superviktigt att ta det säkra före det osäkra så att man kan få fram det man vill säga på ett sätt som inte gör att andra känner sig påhoppade. Nå, det är bara något att ha med sig till nästa gång :)

jossan84
0

#97 Vem var uppfödare? Ser ut en Anna Eriksson eller kanske Camilla Berntsson? Ser mest ut som en Berit Dunnachie, men hon höll inte på med svarta hermeliner för så längesen.

:)

maalinh
2

#117 Jag förstår vad du menar, men samtidigt tycker jag att man faktiskt ska kunna uttrycka sina åsikter om vad som helst, utan att bli attackerad för att andra tycker att man har "fel" åsikt. Man borde inte behöva vara så rädd för att råka trampa nån på tårna! Nu har ju jag skrivit en mängd gånger i denna tråd rakt ut att jag inte tycker att utekaninägare är dåliga, men lyssnar nån på det? Nej, istället försöker man hitta antydningar och syftningar för att låtsas bevisa motsatsen. Att inte folk bara kan läsa det man skriver! Och sen tycker ju jag att OM nån nu tycker att utekaninägare, eller innekaninägare är dåliga så ska de väl ha rätt att tycka det? Nu vet jag ju iaf vilka på den här siten som jag inte kommer respektera. Kan vara bra att veta redan från början…

bustjejen
3

Lite synd att det ska bli en sådan " för och emot" diskussion. Jag tycker det finns för och nackdelar med båda alternativen, och i vissa fall så kan man ju inte välja. Bor man i lägenhet på tredje våningen så måste du ha din kanin inne. Är en familjemedlem allergisk så måste du ha din kanin ute. Det viktiga är ju att man sköter sin kanin och ger den tid.

maalinh
2

#120 Ja, eller hur? Många har ändå skrivit sådana konstruktiva inlägg om varför de har sina kaniner ute: t.ex. p.g.a allergi eller att man har, som nån skrev, 8 kaniner - vilket gör det svårt att ha plats för dem inne. Och, som någon påpekade också, så kan även innekaniner bli försummade - det beror på ägaren. Sådana kommentarer har ju substans och gör att alla kan ta till sig och förstå dem. Tyvärr är det inte såna kommentarer som har dominerat denna tråd, utan istället är det vissa personer som valt att tolka in oriktigheter för att försöka svartmåla mig. Och jag menar inte att jag själv varit supertrevlig alla gånger i denna tråd - jag HAR varit spydig. Det blir lätt så när jag får kommentarer som att jag borde ha en varg inne t.ex. ;) Dock har jag inte nån stans skrivit att man är en dålig ägare för att man har sina kaniner ute, utan tycker som du, att det viktiga är att man sköter sin kanin och ger den tid! (Och det kan jag tycka samtidigt som jag har sett många utekaniner bli försummade, eftersom det inte betyder att det är så för alla utekaniner!)

VildaVittra
0

Återupprepar mig en gång till då det tydligen missades: Men som sagt, jag tycker det är nog nu och vill helst inte behöva låsa tråden.

tlover
3

#79 Det är väl inget dåligt alls att folk kan se dom kaniner som vanvårdas och bor ute? då är det ju större chans att nån larmar och ändring sker (på ett eller annat sätt). En inomhuskanin kan ju däremot vanvårdas mycket och länge utan att nån ser det och det (att vanvården blir osynlig) är inte bra på nått sätt.

Sen så går det inte att märka vanvård om inte det är extrema fall bara genom at gå förbi, man kan gå förbi på dagen före städning så att det ser stökigt ut, under tider på dygnet då ägaren jobbar (vissa jobbar ju kväller, helger m.m.) så att kaninen ser ensam ut osv utan att nått är fel. Om man tar en ögonblicksbild på en folksamling kan den visa en mob då det i verkligheten är nån fredsam samling som ett exempel eftersom man bara ser just det ögonblicket.

"Jag är vegetarian, så jag äter inte djur, men självfallet köper jag mina ägg från ställen som har bättre villkor för hönsen och tex har utomhus vistelse :) tycker varken människor eller djur ska förvägras utomhusvistelse, även om jag tycker dem ska BO inomhus :)" - När jag skrev detta menade jag såhär: om jag tycker att människor eller djur ska bo inne (vilket INTE innebär att jag tycker så om ALLA djur) så tycker jag inte att dem ska förvägras utevistelse.  Observera mitt OM i citatet! Trodde dock inte att det skulle vara på en såhär låg nivå att man skulle behöva vara extremt tydlig för att alla skulle förstå!"

Ett tips är att om du syftar på specifika djur så skriv ner dom (hund, katt och kanin som är mer värd än andra djur för dig eller hur?) istället för att skriva samlingsnamnet djur. Ditt om gör inte så att man kan utläsa att det är hundar, katter och kaniner som ska bo inomhus.

Ditt sätt att skriva (lite luddigt, sätta in "om" och liknande "överallt" så att du inte behöver ta ansvar, inte svara på frågor, halvdolt "attackera"* personer som anser annat) gör endel folk misstänksamma då det nyss funnits personer på forumet som betett sig likt fast mer extremt som nästan förstörde forumet. 

*med "attackera" menar jag inte medvetet, det kan vara ordval osv som gör att det verkar vara en attack fast det inte är det.

Många har frågat hur det är med hästar? är dom ett andra klassens djur för dig för att dom bor utomhus? var god svara.

l'm back

maalinh
3

#123 Kan börja med hästarna: Varför jag inte uttalar mig om hästar, eller höns t.ex. är att jag aldrig själv haft någondera i hushållet. Har aldrig ens ridit på en häst och anser mig veta alldeles för lite om dem. Det är därför jag inte besvarat några hästfrågor i denna tråd, och det är därför de enda djur jag dragit upp och jämfört med är hundar och katter, för dessa har jag någorlunda kunskap om. (och jag vet att de är olika arter med olika behov). 
Och jag håller med dig om att det är BRA att man kan se vanvården som sker utomhus. Inomhus är det som sagt svårare, (om man nu inte går in till personen i fråga). Jag har ju själv skrivit just det i ett annat inlägg. Sen förstår jag absolut vad du menar med "ögonblicksbilder", och när jag påstår att jag sett många utekaniner bli försummade så menar jag naturligtvis fall som jag är säker på, och inte bara liksom gått förbi nån gång. 
Denna text, som jag skrev: "tycker varken människor eller djur ska förvägras utomhusvistelse, även om jag tycker dem ska BO inomhus", kanske jag borde ha formulerat såhär istället: "tycker varken människor eller djur ska förvägras utomhusvistelse - detta gäller även för de djur som jag tycker ska bo inomhus".
Men även om du nu har missuppfattat mina inlägg, p.g.a "luddighet" t.ex. så borde du väl ändå lyssnat till mina förklaringar efteråt?
Sen tycker jag att du även nu hittar på vad jag anser, genom att du skrev: "Ett tips är att om du syftar på specifika djur så skriv ner dom (hund, katt och kanin som är mer värd än andra djur för dig eller hur?)"
Jag har inte skrivit nån stans här att jag tycker hund, katt och kanin är djur som har högre värde än andra!
Att någon tidigare har varit här på forumet och attackerat andra är inget jag känner till, är som sagt ny här, men i det här fallet tycker jag att det är jag som är den som blir attackerad!

[Gloriosa]
4

Jag tycker kaniner ska vara inomhus och frigående på så sätt blir de en del av familjen och kan komma och gå hur de vill:) sen på somrarna kan kaninen få vara ute då och då. Det jag märkt med min kanin är att hon är lyckligare inomhus med oss :) Sen kan man ju tycka vad man vill men jag vet att min kanin är lyckligast med oss frigående. Sen det med att ni jämför en kanin med häst hund etc förstår jag ej för de är helt olika individer. Men kan säg att en hund är lyckligast inomhus med sin familj än som utehund i stängsel. Det blir ju mer som en i familjen.. har aldrig förståt det med att ha hund utomhus i stängsel. Men alla tycker olika och det förstår jag:)

taxidriver142
5

Mina kaniner har alltid varit frigående i lägenheten. Jag ser dom som fullvärdiga familjemedlemmar. Skulle aldrig kunna tänka mig att låta dom bo utomhus…

[_annaH]
1

Jag hade mina kaniner inne, men att ha 3 kaniner inne är jobbigt. Nu menar jag med städningen, jag fick gå med sopen hela tiden och sopa rummet de va i för annars fastnade spån och hö på strumporna och spreds runt i hela huset. De va verkligen super mysigt och ha dom inne och kommer jag ha 1 kanin i framtiden så ska den va inne, men blir inte lika mycket jobb med städning. 
Nu har jag 5 kaniner och kan helt enkelt inte ha alla inne, så alla fick flytta ut i en bod. 
De får lika mycket uppmärksamhet ute som de fick inne, om inte mer. Jag saknar att ha dom inne så springer ut dit minst en gång i timmen(när de är i burarna), är de i hagarna så brukar jag sitta där med dom. 

Kaniner är såna djur som väldigt lätt blir bortglömda då de sitter i bur. Men har man intresset och älskar sitt djur så blir det inte bortglömda då ägaren tar sin tid och umgås med kaninen.. Så egentligen spelar de ingen roll om kaninen bor inne eller ute. 
Alla kan heller inte ha kaniner inne, och alla kan inte ha kaniner ute, allt beror på hur man bor, eller om man är allergisk.

maalinh
1

#125 Håller med! :)

#126 Jag är av precis samma åsikt! :)

#127 Jag förstår att det inte är ultimat att ha 5 kaniner inne, (beror ju på hur stort man bor iofs, men i normalfallet kan jag tänka mig att det blir lite trångt om plats då) så självklart kan antalet kaniner vara en avgörande faktor när man bestämmer om man ska ha kaninerna inne eller ute, precis som hur man bor, och allergier till exempel. :)

ALEVIUSS
0

Nu var denna tråd gammal men ville skriva av mig lite då jag känner mig så frustrerad! 

Har just haft en ganska jobbig diskussion på instagram med en tjej med en holländsk kanin. Denna tjej är på riktigt övertygad om att kaniner ABSOLUT inte ska vara utekaniner. Jag tog upp argument som att kaniner behöver gräva i jord och springa av sig i frihet få stimulans som när man går it i skogen med dem och att utekaniner faktiskt har starkare immun försvar osv

Hon tog upp helt befängda knasiga argument som att tamkaniner kan bli sjuka av att gräva i jord och leka i jord och att dem kan bli jätte rädda för olika ljud hon får det att låta som om kaniner är små nervvrak! Dem är helt enkelt för svaga enlight henne. Dem kan få parasiter och sjukdomar av att vistas för mycket ute och det finns ju insikter också påpekade hon fast.

Jag påpekade då att hon inte verkade veta så mycket om kaniners instinkter och behov och om deras immun system och maltmältnings system, lite jord har väl ingen normal kanin dött av? Våra kaniner är domesticerade ja, men deras dna är de samma som vild kaniners, och inte har vi våra hästar, kossor och getter och får inomhus för att dem  skulle kunna bli sjuka av att gå i Hage och jord?

Men nej det var som att tala till en vägg! Jag blev helt ställd och brydd, jag menar hur tokigt  tänker människan? Och jag bad henne göra mera undersökningar och att fråga en kunnig veterinär om hur tåliga kaniner är osv Men icke hon sa att hon gjort undersökningar och att jag ej kan ändra på hennes syn och så blockerade hon mig :p och ändå  tar hon ut sin innekanin ut till snön och låter henne leka och tar foton. I minus grader. En kanin utan vinterpäls!

Den här sortens diskussinoner har jag ofta (inte såhär tokiga dock) med folk som bor utanför Europa. Det är oerhört populärt att ha inomhus kanin i lägenhet och dylikt i USA och folk där anser ofta att man misshandlar sin kanin om man har den utomhus..suck…

VildaVittra
2

#129 Nervvrak? Tja alltså, jag hjälpte en tjej med hennes aggressiva hund häromdagen bara några meter från kaninerna, så de lyssnade på rejält med hundskall i över en timma. Om det nu inte är zombiekaniner som numera sitter därute, så överlevde allihopa. 😎

ALEVIUSS
0

#130 Exakt!  Jag förväntade mig argument som att utekaniner är ofta bortglömda "out of sight out of mind" men så kom hon med dessa knasiga ideer och jag vet med säkerhet att hon är helt nybliven ägare då hon bad mig om hjälp i December om hur kaniner klarar av kyla osv.

Haha min kanin bryr sig inte heller ett skit om hundskall! Våran granne (bor i radhus) har en jämthund hona som grannen jagar älg med. Hon har ett skarpt skall och skäller när hon blir upphetsat eller ser en katt osv. Hon är snäll mot min kanin, har fått nosa på honom genom kompostgallren flera gånger, och Melih hoppar alltid nyfiket fram när han ser henne och vill kommunisera och nosa, och när hon skäller i örat  på honom ser han helt obrydd ut och fortsätter trycka nosen mot kompostgallret! haha! kaxig eller dum :p❤️

[olivesaregreat ]
2

Varför har man kaninen ute ens undrar du? För det första har alla inte möjligheten till att ha kaninen inne, pga allergi eller tex som jag har det - två stora hundar inomhus. För det andra förstår jag inte heller varför det skulle vara så mycket bättre. Själv tycker jag att det mest naturliga är att kaninen får bo utomhus, och om det var någon som tog upp idéen om att utekaniner inte blir lika väl omhändertagna - så stämmer det inte! Vet t.ex en tjej som hade sina kaniner springande lösa på gården och var jättetama! De följde med barnen till busshållplatsen och levde livet :D Haha…. Kanske att de "glöms bort" mer när de inte är nära in på en, men en seriös kaninägare skulle väl aldrig glömma bort sitt djur? (Tyvärr så är det ju många andra kaninägare som gör det :( Att ha kaninen ute är det bästa enligt mig, de får uppleva dofter, väder och naturen! Att ha kaninen inomhus har också sina fördelar, den är nära en och blir nog väldigt tam (och med det menar jag inte att utekaniner inte blir det). Men detta är väldigt olika för både djurägare/djur. Det finns ju kaniner som trivs bäst med att vara inomhus och umgås, medan andra trivs bäst ute. Och sedan kanske inte djurägaren har möjlighet till att ha kaninen någon annan stans än den redan är. Det viktigaste är att kaninen sköts om på rätt sätt och att reglerna följs ;) Visst ska man kunna ha kanin även fast att man inte kan ha den inne! :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.