Kastrera hane
Funderar på att kastrera min hane på 5mån men vill veta lite mer om det, vad kostar det på ett ungefär? Hur gammal bör han vara? Vilka fördelar finns det förutom att han slutar revirmarkera? Vilka nackdelar finns? Hur lång tid brukar det ta? Närmsta djurklinik som kastrerad ligger en halvtimme här ifrån. Vart finns CC att köpa, ut i fall att? Hur stor är risken att han avlider under narkosen? Något annat jag bör tänka på?
Beror helt på vart man bor. Här kostar det 650 kr i stan. 499 kr i en stad 6 mil bort.
Spelar igentligen ingen roll så länge kulorna har trillat ner.
Fördelar förutom revirmarkering jadu det kan skilja från hane till hane, vissa ändrar beteende, de kan gå med en honkompis sen om man vill bland annat.
Ser inga nackdelar med det. Sövning är ju alltid risk men är kaninen frisk och kunnig veterinär så brukar det gå bra.
Vi lämnade in på morgonen och hämtade några timmar senare. Bor med ca 30 min från veterinären.
Jag köpte CC hos veterinären.
Inte om kaninen är frisk, bra hull/kondition, och bra veterinär. Då är risken liten.
När kaninen kommer hem: Ha tidningspapper i botten första 1-2 veckorna som du byter 3-5 gånger/dag. Ingen sitthylla första veckan. Få igång kaninen att äta så fort som möjligt, jag började ge CC kort efter vi kommit hem (kom hem på kvällen), och dagen efter åt han hö själv. Kaninen ska ta det lugnt första veckorna. Kolla "såren" på kulorna 1-2 gånger/dag så att det inte svullnar mer, inte blöder eller varar. Inte heller att det bildas var i (blir som en klump i som man kan känna), helt enkelt att det ser fint ut.
Lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Ändrar beteende till det positiva då? :) Tack så mycket för de goda råden :)
#2 Som jag skrev, vissa ändrar beteende andra inte 😉 Ja kan bli till det positiva om de haft oönskade beteende som är kopplat till hormonerna och så
Jag ser bara fördelar med kastrering om man inte vill avla och om de klarar sig utan infektioner såklart :) jag har alltid varit med om 100% okomplicerade felfria kastreringar. Helt utan förändringar på beteendena hos dom förutom att de slutar revirmarkera och är lugnare mot andra kaniner - vissa även mot hanar men mest honor givetvis. De kan stressa mindre möjligtvis. Kostar 650 kr här. Tar du en duktig erfaren veterinär är komplikationerna minimal. Minns inte hur lång tid det tar… De bör vara ca 6 månader - kulorna ska ha lagt sig på plats och han ska vara i god kondition. Minns inte om de ska "fasta" dygnet före (inte äta något före operation). De ska ha en ren bur (gärna tvättad med ex virkon eller annan bakteriedödande medel) och underlaget ska vara ex handdukar eller tidningar (utan klipsen/häftstiften).
#4 Kaniner ska inte fasta innan. De måste äta hö för magens skull.
#5 att dom inte säjer något, jag lät min kanin fasta innan! Eftersom jag kastrerat katter innan och då skulle dom fasta den här gången sa dom inget. Men som tur är gick allt bra.
Får jag låna tråden lite och fråga om kaninen slutar revirmarkera på en gång efter kastreringen? Eller om det tar ett tag, hörde att de kan göra bebisar i en hel månad efter kastrering! Har en ny opererad kille hemma nämligen som revirmarkerat i sängen innan op! :) Och jag vill gärna låta honom vara i sängen igen snarast! :D
egobitch_ @ instagram
Viktigt att de äter innan och kommer igång äta efter de vaknat. Kaniner lite känsligare för nakos än ex en katt då de annorlunda/snabb ämnesomsättning. Kolla att det en vet som van söva kaniner. En del vet anv lugnande + bedövning isället för helnarkos vid kastrering på han-kanin som ju är ett enkelt o snabbt ingrepp vanligtvis
Han- beteende kan sitta i vad jag hört 1- flera månader dock anses spermierna vara helt borta efter ca 6-8 v
#6 Ja är lite dåligt om de inte informerat om det. Ja det var tur.
Många kaniner slutar revirmarkera ja, kan ibland ta lite tid men de brukar i regel sluta med det ja.
#6 det tog 6 månader innan min ena hane sluta helt med att revirmarkera - dock satt det i mkt på honom och han var väldigt "hanig". De andra har aldrig revirmarkerat ens före kastrering. Men förr eller senare ska de sluta :)
Kaniner kan inte kräkas, det är därför de inte behöver fasta innan narkosen. De ska ha hö som vanligt.
Fördelarna när jag lät kastrera min hane var att han blev mycket, mycket lugnare och mer harmonisk. Han slutade rusa runt och försöka para sig med honan hela tiden. Och så kunde de ju bo i samma bur sen.
Nackdelen var väl kanske att han blev väldigt mycket större, men han var väldigt spinkig innan, bara skinn och ben, i princip. Nu är han nog dubbelt så stor, men han har också en hel massa päls. Han rörde knappt pelletsen innan, nu vräker han i sig när han får tillfälle, så jag får ta ut honom när hans tre burkompisar ska ha mat.
Betalade 700 och det tog ca 3 timmar från det att jag lämnade in honom till jag kunde hämta honom.
Tack så mycket för all hjälp! Hur ser jag att de trillat ned? Vad ska jag ha för underlag i transportburen då, tidning eller filt? Ska jag ha med någonting speciellt till vet?
#11 spelar ingen roll om du har tidning eller filt bara du tar bort häftstiften från tidningarna. Du ser om de trillat ner när kulorna syns. Du behöver nog inte ha med något speciellt till vet
#12 Han har fått som "torkade plommon" vid könet betyder det att kulorna också har trillat ned?
Någon som vet?
Jag hade stora badlakan/handdukar i buren första dygnet, bytte ut de när de blev kissiga och skakade ur bajspluttarna på gräsmattan.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Han kastrerades för någon timme sen och allt gick toppen! Han ligger nu i sin transportbur och jag väntar på att han ska vakna upp. :)
När kan han börja komma ut o skutta igen? :)
#18 Tack så mycket! :)