Underlag på trä?
Hej, som jag pratat en massa om har jag fått en ny kaninbur. Den har en sån där utdragbar botten så att det blir lättare att göra rent. (Granträ) innan har jag haft en sådan vanlig innebur med plastbotten, om det fastade kiss i botten spolade jag bara bort det. Nu är det trä, vad ska jag ha som underlägg så att vi inte riskerar att det fastnar kiss i botten? Jag hade tänkt mig torv, för att det kan man slänga i naturen. Vad tycker ni? Vad använder ni?
Aktiv på kanin.ifokus.se
Kanske någon form av plastmatta/gummimatta i botten så att materialet suger upp kisset?
Är detta bra? http://www.granngarden.se/product/torvstro-gg---
Aktiv på kanin.ifokus.se
Torv är väl helt ok, fast enligt min erfarenhet torkar det och slutar vara fjädrande och fint :)
Limma en vaxduk tätt på bottnen, se till så det inte blir luftbubblor. Så skyddar du träet. Sen kan du ha antingen torv eller spån i botten.
Torv har lågt ph, vilket hindrar vissa parsiter, flugor och anat från att trivas. Det är ju bra! :) Jag hade det som sagt i kolonin innan men det blev ganska fort torrt (är liiite fuktigt när man öppnar balen) och då blev det hårt, lite dammigt och inte så fjädrande som jag tyckte var fördelen med det :)
Men nu när jag kör lite tjockare permnentbädd kanske jag ska prova torv igen..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#3. Okej, tack så mycket för tipset ;)
Aktiv på kanin.ifokus.se