Förstoppad?
Kastrerade min hane igår, allt gick bra under operationen och han fick, konstigt nog, vakna upp hemma. Han började äta så snart han vaknat (vid 16-17) igår eftermiddag men än har han inte bajsat.. Bör jag oroa mig eller är det vanligt efter kastreringen? Om inte, hur ska jag få gång hans mage igen?
Ingen som vet? :s
Är du orolig ska du helt klart kontakta veterinären och jag skulle helt klart kontakta den som jag kastrerade hos om det är möjligt :)
Men det du ska tänka på är att kaninens mag- och tarmsystem är gjort för att de ska äta dygnet runt. När kaninen har varit sövd kan det ibland ta lite tid för systemet att komma igång igen.
Är han uttorkad föreslår jag att du ger honom lite sockerlösning alternativt Critical Care.
Men skulle kontakta veterinär först och främst :)
Att kaniner inte äter och dricker efter är normalt, men att den inte har avföring kan ibland vara ganska illa och tro mig, det går fort (en av mina ligger inne hos vetten just nu pga. att han inte hade avföring) Därför tycker jag absolut att du ska ringa veterinären!
Min ena hane åt o drack som vanligt men bajsa inte försen em. dagen efter. Gick oxå o oroa mig men det gick bra.
Men med tanke på att magen ligger ``avstannad´´ ett tag så kan det lätt bli lite strul,
Du kan ge lite kamomill te i spruta i munnen eller flaska/skål.