Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 385 ggr
frijoh
0

Fästingar

Jag tog bort en fästing på min ena kanin igår, och idag är det rött å en liten knöl där. Är det bara irriterat eller kan kaniner få sjukdomar av fästingar?

[Mi-rand-a]
0

Ja kaniner kan bli sjuka av fästingar som dem flesta djur kan och även människor men det beror på hur länge fästingen sugit blod. 

kan dock inte mycket mer om fästingar då det inte finns några här jag bor:)

Boschkis
0

Tror inte du behöver oroa dig, tycker oftast det kan vara så några dagar efteråt när man har tagit fästingar. Blir så på alla mina djur (kaniner, katter, hundar och häst) Men om du är orolig eller din kanin får försämrat allmäntillstånd kan du ju ringa och rådfråga veterinär. Här kanske du kan läsa lite också http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/kanin/fasting

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Boschkis
0

Finns ingenting som visar att kaniner får dem värsta fästingsjukdomarna som borrelia och tbe utan det som kan hända är att dom får en hudinfektion.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

frijoh
0

Okej, tack! :) Ska hålla koll så att det försvinner! Vet ni hur lång tid det brukar ta ungefär?

Henni-Chan
0

Det är ju samma princip som om du själv får en fästing. De har ju likt myggor att det blir en liten infektion som senare leder till förhårdnader, svullnader med mera runt bettpartiet. Så det är ju inget farligt med att det blir ett märke efter. Om någon vecka borde det ha gott tillbaka :)

Är du orolig för eventuella sjukdomar som fästingar kan sprida kan du alltid kontakta en veterinär som kan informera dig. Men precis som ovanstående skrivit så är chansen relativt liten att din kanin har blivit smittad av något.

Upplever du däremot att kaninen verkar yr, går i cirklar, har svårt att hålla balans m.m bör du uppsöka veterinär då det kan vara borrelia. Men det brukar ta ett tag innan symptomen syns.

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF