Blindtarmsavföring
Någon som har erfarenhet av kaniner som inte äter upp sin blindtarmsavföring?
Jag har haft kaniner hela mitt liv och aldrig någonsin varit med om det här, jag har provat att dra ner på allt foder utom hö, och då blir det bättre. Men Känns lite väl tunt för en kanin på 4 månader som fortfarande växer och rör sig väldigt mycket. Hon har helt perfekt dagsbajs, eller vad det heter :P , men på morgonen så ligger det alltid en massa klumpar här å där med blindtarmsavföringen som hon borde käka. Hon är inte överviktig, har inte ont någonstans (som jag kan se), så jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Hon är för övrigt pigg och glad, och har aldrig kladd i rumpan, endast bajs i buren. Det är ju inga problem att ta bort det, men jag vet ju att något inte står rätt till om kaninerna inte käkar upp.
Kan det vara så att hon bara inte fattar?
Någon som har tips? på vad man kan göra? Veterinärbesök blir det om det inte ordnar sig, så det tipset kan ni lägga åt sidan ;). Om det behövs? Vad kan följderna bli om det fortsätter såhär?
Min hane åt väldigt sällan upp sin blindtarmsavföring när han var liten så slutade också med nästan allt förutom hö och minskade pelletsen, det tog ett tag men sen vart det bättre.
Så jag hade inte oroat mig särskilt mycket utan vänta och se :)
#1 Hur mycket pellets gav du och vilken sort? Vilken ras?? :)
Jag tänker spontant att de reglerar sitt ju sitt intag av avföringen efter sitt behov helt naturligt.
Det är nog så att din ninis får i sig vad den behöver ändå. Tror knappast att den inte äter alls utan att den bara äter det som behövs.
Antagligen har du bra foder och en frisk kanin som inte behöver äta tillbaka så mycket b-vitaminer ändå!
Har du kanske något foder som är b-vitaminberikat? Skulle kunna vara en bidragande orsak i så fall.
Visst jag kan ha helt fel och något är tokigt ändå. Men med tanke på att din kanin verkar pigg, glad och matglad i övrigt har jag svårt att tänka mig att den får i sig för lite.
Är du jätte orolig i alla fall så kontakta en veterinär som är duktig på kaniner och kolla upp plutten.
Förövrigt tror jag personligen snarare att man kan grattulera dig till en fin frisk ninnis som får i sig allt den behöver! :)
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#2 Det var lösvikts pellets så tror inte det var speciellt bra, jag gav ca. en halv dl :) han är en Hermelin med några % lejonhuvad :)
#3 Din kommentar lugnade mig, haha! Blir så himla orolig att jag gör fel, men jag kanske inte gör det då. Hoppashoppas!!
Jag ger svenskt foder, djur&natur + lite hampfrön, och fri tillgång på hö såklart, ibland lite annat grönt, typ gräs, blåbärsris. Fast ger väldigt lite av allt det nu när bajset ser ut som det gör. Kanske är det hampfröna som är den bidragande faaktorn?
Ja hamparfrön är ju oerhört mycket näring och nyttigheter i! Visserligen lite beroende på sort man köper. De bidrar säkerligen mycket till detta med avföringen.
Att kaniner ute in naturen äter mer av sin avföring beror på att de oftast får en sämre sammansatt kost än vad våra tama omhuldade ninisar får ofta.
Bryr man sig om sin kanin och öser på med nyttig mat av alla de slag att välja på blir ju behoven att ta till reserver som att äta avföringen förstås mindre!
Det är ju lite som deras reserv att ta till, speciellt under de delar av året då de vanligtvis inte har tillgång till så vitaminrisk kost som på sommaren. Men din tamkanin får ju lyxmat året om!
Så sluta du att oroa dig och plocka fram den oron istället om ninen börjar bli slö, undandragen, ligger och trycker hela tiden, stampar när den ligger och trycker eller är tjurig istället.. ö h t beter sig mer konstigt och inte är pigg och glad längre. :)
En tjurig kanin som annars är snäll och gosig i vanliga fall kan ju ha ont, samma sak med en som ligger och trycker och drar sig undan när den brukar vara framme annars.
Så är ninen glad, pigg och äter! Då tror jag att din kanin har det riktigt bra som du bryr dig om! ❤️😉
#4 Okej, tack för hjälpen :).
#6 Det låter vettigt det du skriver. Är det din egna teori eller har du hört av andra?:)
Det är ju ¨så många olika åsikter om det här när jag googlar runt. Vissa skriver att det kan förstöra hela matsmältningssystemet om inte nattbajset käkas upp, därför jag blir lite orolig.
Jag är ingen veterinär, och just nu har jag inga kaniner, men jag har haft uppfödning av kaniner och marvsin.
Det jag skriver grundar sig på min egen erfarenhet och uppfattning från det jag lärt mig.
Men det någon skriver till dig så här på internet behöver du alltid ta med viss skeptis. Även det många veterinärer säger är inte alltid rätt. Är de inte inriktade på smådjur som gnagare och kaniner har de många gånger mindre kunskap än vana kaninägare.
Vad jag skulle säga är att huvudsaken att din kanin äter av sin avföring. Hur mycket den äter av det reglerar den i mycket natruligt av sig själv. Allt behöver inte ätas upp alls för att kaninen ska må bra!
Är din kanin pigg och glad och nyfiken skulle jag inte oroa mig utan bara hålla koll så att den äter något av det.
Hur mår ninisen din nu sen du skrev sist? 🙂
8# Hon mår bra som vanligt! :) men jag ser aldrig mina andra kaniner käka sin blindtarmsavföring, så jag vet ju inte om hon lämnar allt , eller äter lite och lämnar lite. I såfall måste jag följa henne ett helt dygn :P
Då tycker inte jag att du ska oroa dig! Så länge hennes avföring ser normal ut i övrigt och hon är pigg och nyfiken så är allt med största sannolikhet bara bra! :)
🎈
Hoppas det! Tack så mycket för all hjälp i alla fall! :)