Färgfråga
Hej hopp!
Om man har en madagascar manteltecknad hona, varav det enda jag vet om i bakgrunden finns en viltgulmantlad mamma och en madagascarfärgad pappa.
KAN jag på något vis få fram färger som:
Tan, otter, zobel, chinchilla, japanteckning.
Alltså finns det någon färg på pappa kanin jag ska titta efter för att ha en chans att få någon av de färgerna?
Mvh
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
A_ bb C_ D_ gg (madagaskar) hon är alltså enfärgad. Så Ja, otter kan du få fram, men du måste ha en otter hane då. Men vad för otter färg?
Chinchilla, då måste du ha en Chinchilla hane.
Zobel kan du bara få fram om din hona bär på exempel zobel själv eller rödögd/ryss även om du köper en zobel hane.
Japantecknad, ja, men då behöver du en japantecknad hane.
Tan, nej.
Jag tror inte att du kan ta fram de färgerna om du endast har madagascar och manteltecknad :)
#2 Hon har en madagaskar mantlad hona.
Tack för så snabbt svar! Då vet jag det :)
I vilka färger finns otter? Har sett typ, madagascarotter, finns det?
Hade för mig att otter typ bara var "svart otter" o kanske havanna… :S
Linnea Adler
#4: Ja madagaskar otter finns.
#1: Kan man verkligen få chinchilla med hjälp av chinchilla + madagaskar? Chinchilla är ju en viltgrå utan gult? Borde ju bli viltgrå? Var mest nyfiken. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#5: Mycket riktigt, det blir viltgrått mellan en chinchilla och en madagaskar. För att få fram chinchilla ur en sådan kombination måste madagaskarn bära på chinchilla, zobel, ryss eller vit rödögt.
#5 #6 Oj, mitt misstag, glömde att det var achi och inte A. XD
Så ja, helt korrekt.
#4 Här kan du kolla. Finns i alla färger, Otter alltså. Alla kaniner finns i Vilt, Enfärgad och Otter.
Men om du menar de färger som just heter Otter "nånting", så klicka på hemsidan och "Grundfärg".
Ytterligare en knepig fråga då, om man vill ha white teckning, finns det någon speciell färg på hanen då att söka efter?
Till madagascar honan alltså.
Linnea Adler
#9 har för mig att man måste ha dubbla anlag av white för att få fram den teckningen. Så det går inte med en madagskar. Rätta mig om jag har fel men madagaskar + white ger väl otter?
-' Malin Hultman
Åh okej!
Tack o bock igen för alla bra o lärorika svar :)
Satt lääääääänge inne på den där färgsidan som du #8 länkade, först tänkte jag "men GUUUD så mycket detta orkar jag inte läsa igenom" och sen satt jag där iallafall och läste igenom allt :D
Dock rann väl det mesta genom fingrarna men nu har jag dock liiiite mer uppfattning om färger iaf ^^
Linnea Adler
#11 Dubbla anlag av white, hur menar du nu?
Med Madagaskar går det inte. Bara om madagaskar'n bär på chinchilla, zobel, ryss eller rödögt under.
#15: madagaskar + white = otter Eftersom kaninen inte var efter white kaniner. Jag vet att A-locus krävs för att få fram det.
-' Malin Hultman
#16 Precis, blir otter.