Linjeavel
Hej hörni! Ni borde ju ha svar på detta! 1:Vad menas egentligen med linjeavel och när använder man det? 2:Vad anses om att para helstsyskon? 3:Vad händer med stamtavlorna om man parar helsyskon? Kan man ens göra så? Och om man får göra så får man ge kaninen stamtavla då??
Hälsningar Linnéa och frassarna
1. Linjeavel är ett annat ord för inavel kan man säga. Man har medvetet avlat på kaniner från samma linje/släkt.
2. Man ska veta vad man gör. Att para helsyskon är inte farligt i sig på något sätt. Utan alla de friska och defekta generna förstärks. Dvs finns det defekter bakom kaninerna så finns det stor risk/chans att de dyker upp. Vilket kan vara bra, för då kan man ta bort alla aktuella kaniner ur Avel. Då man inte vill föra vidare dessa gener.
3. Det går, du skriver stamtavlan som vanligt.
1: Linjeavel är ett annat ord för inavel kan man säga i korta drag. Det är ofta tillämpat när uppfödare vill veta om det ligger eventuella defekter som bettfel eller andra oönskade problem, bakom ett led. Det vanligaste parningarna är då en förälder och avkomma t.ex. Pappa och dotter.
2: Vad som anses om att para helsyskon vet jag inte riktigt vad du syftar på. Menar du i syftet likt linjeavel så kan det ju vara ett sätt att få fram om det finns defekter i linjen (släkten). I enbart syfte att få fram kullar och kaninungar är det inget som uppfödare brukar göra eller rekommendera. Men skulle olyckan vara framme är det ofta inga större problem då kaniner är relativt inavelståliga (som många andra bytesdjur som måste producera ungar ofta).
3: Nu var det ett tag sedan jag skrev stamtavlor så är tyvärr inte helt insatt i vad som händer. Stamtavlor är ju något som enbart skrivs om kaninen är renrasig. Det som händer är väl egentligen inte svårare än att man fyller i mammans och pappans släkt. Sen att den blir likadan i bådas kolumner är ju inte så konstigt eftersom de är helsyskon och nära släkt.
Men om du tänker på vad som händer, om den blir "godkänd" osv. Det har jag tyvärr mindre koll på. Har dock för mig att det är något med att samma kanin inte får dyka upp flera gånger i tavlan, men som sagt kan ha helt fel då det var ett tag sedan jag sysslade med utställning och tavlor ;)
Precis. Skillnad på Härstamning och Stamtavlor XD
Asg omfg 😂
#1 #2 Tack! :)
Jag kan ha fel. Men har för mig att linjeavel är pappa+dotter, mor +son eller morfar×barnbarn. Dvs en linje generationsmässigt. Medans inavel är syskon.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
#2 Asg inte åt TS. Utan en komisk sak, jag trappade nämligen in på din hemsida och såg "Stamtavla" på nån av din kanin som är korsning. Dvs "härstamning" egentligen. :)
#7 - Va? Tänker du på at det står "Stamtavla" på mina kaniners sidor? Du har helt rätt att det står det ordet. Men egentligen är härstamning och stam, samma sak bara två olik ord.
Men visst du har rätt mina kaniner är inte alla renrasiga och har inte en stamtavla enligt SKAFs standard.
Korsningskaniner säljs ofta med härstamningsbevis istället för stamtavlan (SKAF) men det är ju i princip samma sak.. Orka göra en grej av det.
Nej, det var en rolig grej bara. Eftersom TS frågade om stamtavla :P Och du förklarade att det utfärdas på renrasiga.
Ironi i ironi
Jag gör ingen grej av det..

Inavel är när man parar två besläktade individer. Ju närmare släkt desto högre inavelskoefficient.
Vissa uppfödare använder systematiskt inavel generation efter generation med samma släktlinje. Det kallas då linjeavel :)
#10 Tack!:)