Hönsmamma
Det första jag fick lära mig när jag skaffade kanin var att aldrig ha kaninen uppe på ett bord eftersom den kan springa över kanten och göra illa sig.
Men jag funderar på om jag kanske är för hönsig ny istället, för jag låter inte ens min nuvarande kanin vara i soffan utan att hålla en arm så att han inte ska kunna hoppa ner själv. Sitter jag på en stol får han inte vara i mitt knä utan att jag håller i honom, då sätter jag mig hellre på golvet.
Den förra kaninen jag hade (en dvv) var väldigt hoppig, och hoppade upp på stolar och liknande, men nu har jag en hermelin som inte hoppar över något högre än kanten på buren.
Hur högt kan en kanin "falla" utan att göra illa sig? Är jag för hönsig som inte låter honom vara i soffan och liknande?
Kaniner hoppar ju ca en meter på tävlingar och landar efter det. Men det är ju lite skillnad på att frivilligt hoppa ner och att trilla ner. Men ner från soffan tror jag inte är någon fara. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
från soffan eller knät behöver du inte oroa dig att kaninen gör sig illa, kaniner kan hoppa upp till 1meter. om dem kan hoppa upp kan dem hoppa ner bara det finns mattor annars hade jag inte låtit dem hoppa ner själv.