Kanin iFokus

Kanin

Etikettom-sajten-och-ifokus
Läst 1024 ggr
Zabbio
23

Detta är ett diskussionsforum!

Jag är ingen admin eller mod på denna sajten, bara så att ni vet 😉

Men jag vill ändå lägga fram en liten åsikt angånde bemötande som jag ser här på forumet.

**Jag har lagt märke till att relativt ofta är det någon som postar ett inlägg som inte är en diskussionsfråga eller som är en fråga angående en viss del av kanineriet. Då är det inte ovanligt att någon flikar in något som är fel, eller som de anser är fel, men som egentligen ligger utanför trådskaparens ämne. Det är - förmodar jag - av ren välvilja och omtanke. Jag tänker att om man tror att trådskaparen är en elak, dum figur så bryr man sig inte om att försöka hjälpa denne genom kritik.
**

Ett exempel är tråden med en bild på en kaninunge som hålls utanför boet. (Kom ihåg, bara ett exempel av många, jag menar inte att peka ut någon och tycker inte att personerna som förekommer i just det exemplet är ensamma om detta eller ska pekas ut, men det är ett väldigt bra exempel). Hur som helst, så kom där en kommentar om att man inte bör plocka upp ungen så tidigt i livet. Den kommentaren kan ju tyckas relevant - men det är den inte. Detta var en presentations-tråd där en kanin blev presenterad och därmed inte en tråd som handlar om att plocka upp ungen vid en viss tid.

Kommentaren förvandlades därför från ett råd i all välmening till ett negativt störningsmoment, inte för att den var elakt skriven utan för att den hamnade på ett olämpligt ställe.

Diskussionen som skapades i tråden är för all del inte någon skäll och skrik-diskussion.. men en ganska uttjatad och för trådskaparen trist vändning på presentationen. Och så kommer försvaret för kommentaren "Detta är ett diskussionsforum!"

Ja. Det är det. Men det betyder inte att allt måste diskuteras precis där och nu. Om det är något man inte håller med om som man lägger märke till i en tråd, så kan man faktiskt välja att bita ihop. Eller om man tycker att det är viktigt - skapa en ny tråd där just den saken har en plats att bli diskuterad på. Som jag har gjort här. I exempeltråden hade en ny diskussion kunnat skapas under en rubrik som ''När tycker ni att man ska börja hantera ungarna?" 

Det finns många olika åsikter här inne och mycket är värt att diskutera. Men inte precis överallt. Dels är det mycket svårare att suga åt sig av kunskap om den skadar stämningen i den tråd man startat i ett helt annat syfte, och dels handlar det om att kunna samsas på forumet. Jag menar inte att alla ska hålla med varandra alltid, utan bara att man kan bita ihop i de fallen då det inte passar att säga det man har i tanken. Eller så skickar man ett pm om det känns väldigt viktigt.

Om jag ställer en fråga om var det finns bra halm att köpa så vill jag ju inte höra att man hellre ska ha spån. Det är ju mycket möjligt att jag testat spån men av någon anledning vill ha halm och då stör spån-kommentaren genom att ta fokus från min fråga. Om någon däremot skapar en tråd om halm vs spån så lär jag ju kika på den, och då kan argumenten för och emot läggas fram bättre.

Sådana här frågor dyker också väldigt ofta upp när det gäller att ta sällskapskullar. Det som händer är att det blir trist och uttjatad stämning - jag tror inte att någon här har missat vad många känner för blandraskullar eller vilka syften som anses ok. De som har tagit eller planerar kullar har säkerligen läst detta också. Även om det är ett hett ämne så måste det - enligt min åsikt - inte dras fram i varenda tråd där någon har en kelkanin, har fått ungar eller annat.

Att vara tyst ibland handlar om att visa hänsyn men också om att hjälpa till med ett trevligt bemötande på sajten. Kan det uppfattas som negativt samtidigt som åsikten i den frågan inte är eftersökt? Säg inget just där. Det betyder inte att du håller med, bara att du har lite taktkänsla. Visa var du står på ett tydligt, vänligt sätt där det hör hemma så tror i  varje fall jag att många fler är öppna för dina åsikter och kan ta dem till sig.

Däremot i trådar där man frågar eller aktivt vill diskutera ett visst ämne - spåna på! Säg precis vad du tycker och står för.

Som här. Ni får gärna diskutera bemötande i denna tråden. Har jag helt fel? Tycker ni att man ska säga precis allt man inte tycker om i en annans tråd? Ja, berätta då det här :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
5

Håller med dig till 100% och tror att det är bra med en sådan här tråd som lyfter fram att trots att det är ett disskusionsforum så har allt sin tid och plats och reagerar man på något som inte hör till tråden så skicka ett pm till personen i fråga eller skapa en ny tråd så tror jag att kritiken kommer bemötas på ett mycket bättre sätt! :)

Zabbio
0

Jag tänker putta denna lite.

Evelina!
4

Eftersom det var mitt inlägg som du tog som exempel har jag lite saker jag skulle vilja framföra. I tråden pågår egentligen två OT-diskussioner parallellt. Den ena är att man inte ska lyfta upp ungarna för tidigt från boet och den andra är - den betydligt mer laddade - huruvida man ska ta kullar enbart för att sälja osv. Försvaret (som du väljer att kalla det, också det skrivet av undertecknad) "detta är ett diskussionsforum" av dig försett med fetstil och utropstecken åsyftade det som skrivits kring avelssyfte och vart man sedan ska göra av ungarna som kommer. Det var inte ett försvar till att man inte ska lyfta upp ungarna för tidigt och det framgår klart och tydligt om du läser texten. Jag blev oerhört illa till mods när jag såg nämnda bild och kände att jag - i all välmening och på ett vänligt sätt - var tvungen att upplysa om det faktum att det faktiskt inte är så snällt mot vare sig kaninunge eller mamman att lyfta upp dem så tidigt utan vettig anledning. Att sedan diskussionen urartar i diskussion kring varför man avlar, vad man ska göra med avkommorna osv. hör emellertid inte hit, det kan jag hålla med om, liksom jag kan hålla med om att just detta är ett mycket uttjatat ämne.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[_annaH]
2

#3 Man tar upp kaninungar dagligen för att kolla ev. vikt samt se så de utvecklas som de ska, ser så de verkligen får mat. Har man en kaninmamma som blir stressad av detta så tar man ut henne ur buren. Och samtidigt som man kollar varje kaninunge så tar man alltså ett kort så ev. köpare kan se kaninungens utveckling. 
De uppfödare jag pratat med har alltid tagit ut kaninerna varje dag för att kolla hur de mår. Och även tagit massvis med bilder. Och när  jag köpt kanin från dom så har jag fått bilder från dess uppväxt vilket jag tycker är otroligt kul! 
Har du själv tagit kullar?

farvendal
2

#3 poängen med TS inlägg var dock just som hon sa att inte peka ut någon (du verkar känna dig träffad nämligen och det var ju inte meningen) utan bara att just argumentet "Detta är ett diskussionsforum" dyker upp lite väl ofta när en tråd är påväg att spåra ur. Tråden TS tog upp var bara ett exempel. Samma grej händer rätt ofta.

Det är synd när en tråd spårar ur och istället för att flika in "detta är ett diskussionsforum" kan man ta det via PM eller skapa en ny tråd om berört ämne. Kan inte vara så skoj för trådskaparen att se sin tråd spåra ur 🤦‍♂️

#4 Nu går du lite OT också :P

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Zabbio
3

#3 Det är svårt att välja ett exempel utan att peka ut någon, men detta var ett klockrent exempel. :)

Ursäkten att det är ett diskussionsforum är inte menat att kopplas till dig eller just det med ungen - det är en fras som ständigt dyker upp både här och på andra forum när trådar spårar ur på (för tråden) irrelevanta ämnen. Det var därför just den fetmarkerades och blev rubrik för tråden.

Jag var noga att poängtera - och det menar jag - att råden är i all välmening men blir negativa endast för att de hamnar på fel plats. Även det med att plocka upp ungen är irrelevant i just den tråden eftersom tråden är en presentation. Ser jag någon med  nätgolv i sin bur säger jag det inte i tråden (om inte tråden handlar om golv) utan tar det som PM om det bara är den personen som har det golvet eller skapar en tråd om golv ifall andra verkar vilja börja med nätgolv. Bara ett exempel taget ur luften.

Det är bra att du tar upp det och förklarar hur du känner! :)

(ändrade lite för att förtydliga nu när jag inte sitter vid telefonen längre)