Kastrera äldre hane
Hej!
Jag funderar på att kastrera Putte för att kunna skaffa en kompis åt honom. Men han har precis fyllt 6 år och jag undrar om det är för gammalt?
Han bor utomhus och ska man vänta tills det blir lite varmare eller går det bra som det är nu?
Sen undrar jag också om hans skötsel kommer att förändras på något sätt och om han ska ha något speciellt burunderlag tills såret läkt?
Och här kommer en bild på min lille grabb<3
Det är alltid en risk högre risk med så pass gammal kanin, även fast kaninen är frisk och så innan.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min hittekanin kastrerades nu i december och han var då 5,5 år. Lite problem med att äta och dricka efteråt. Ingen informerade mig om den eftervård jag läser om här. Efter bra tips? här om hövatten kom det sakta gång med drickandet efter typ 5 dagar och ytterligare veterinärbesök.
Så glad att jag gjort det och har sedan drygt en månad valt ut en hona på 1,5 år till honom som stått inne/inglasad balkong, samt van vid att bli hanterad av människor. Det har gått jättebra delvis för att hanen är van vid olika hundar som bott här. Men även att ha låtit dem nätdejta först innan de träffast på neutral plats. Nu tvättar de varandra, ligger tätt bredvid varandra. hoppar in i varandras burar och grejar utan revirtänk. En sten har fallit från mitt hjärta när jag vet att Tuss har sällskap som han trivs med. :-)
#2 Vad kul att det gick bra för dig och att han fick en så bra kompis.
Men vad menar du med hövatten? Och hur lång tid tog det innan han blev helt återställd?
Precis som skrivs tidigare är det alltid en risk att söva alla djur och människor. För kaniner är risken större att de inte klarar att bli sövda och framför allt tiden efter operationen där det är viktigt att de kommer igång. Hundar och katter har det lättare på detta sättet. Av den anledningen lät jag honom hoppa runt i köket då de håller ihop benen. Detta för att hans mage och tarmar skulle få Motion och rörelse.
Skrev här på iFokus för att få råd och vänlig själ föreslog att lägga hö i lite vatten och låta det dra. Ställde sedan fram detta i hallen och han började äta och dricka av detta mer och mer. Efter 5 dagar var han tillslut återställd i meningen att han åt och drack som vanligt.
CC (critical care) rekommenderar jag att ge, istället för hövatten, tror det är bättre, men har man inte CC hemma är ju hövatten bra att man kan göra 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 och #1, jo jag vet att sövning alltid innebär en risk men har övervägt det noga och är ganska säker på att jag vill kastrera honom, så länge han inte är för gammal eller tillräckligt frisk och kry.
#5 Ja, jag har CC hemma, så jag kommer nog använda det isstället för hövatten om det skulle behövas.
Men vad för underlag tycker ni att man ska ha i buren? Och är det något annat som är viktigt att tänka på?
Jag var nog lite otydlig men CC fick han de första dagarna men i takt med att han blev piggare, var han inte intresserad av att äta CC.
Han åt lite hö samt lite, lite pellets men drack inget. Veterinären tyckte jag skulle tvångsmata honom med CC och gjorde så men han fyllde munnen och sen åkte det ut på andra sidan…han svalde inte den rackaren…Så därav kompletterande av hövatten…sorry!
#7 Jaha, då förstår jag. Det blir lätt lite fel ibland;) Men det var en bra idé med hövatten.
Kan jag ha honom utomhus första tiden operationen eller ska jag ta in honom, ifall han skulle frysa menar jag?
Och är det någon speciell skötsel i övrigt?
Putt
Tycker du ska ha honom inne så han får bästa förutsättningen till att hämta sig.
Han behöver säkert gå på toa det första han gör när han vaknat och kommit hem, så hjälp honom upp i den om han inte har en plats du
mockar i buren. Min vinglade iväg och fick sätta dig på golvet i köket för att jag inte fattade…
Hö i boll som hänger, vatten och pellets sin vanligt och kanske ha handduk i transportburen samt i vanliga buren de två-tre första dagarna. Håll koll så det inte blir rött och för svullet…att han sköter magen och kissar ordentligt. Troligen lite reserverad de första dagarna men det går över om man pysslar försiktigt. :-)
# OK, tack!