Kanin iFokus

Kanin

Etikettutställning
Läst 2267 ggr
RebeccaG
0

Hemma från LU

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom nyss hem ifrån LU efter 6 timmar i bilen👍

Även ifall jag inte är särskilt nöjd med utställningsresultaten så var det underbart att vara borta i 4 dagar & träffa alla goingar🙂

Tror lejonen har saknat utställningarna med(då de jag skulle gått på i vintras blev inställda p.g.a. kvalster-tjoffet), det märktes att dem trivdes med all uppmärksamhet😃
(Stackars Texas fick inte följa med, då hans ena öga krånglat) Resultaten som följer blev: 

Nikki, Lejonhuvad kanin, Lux: 92,5 
Värd mer i mina ögon…
Hippi, Lejonhuvad kanin, Havana: 92,5
Också hon värd MYCKET mer då hon är snyggare & bättre i kropp, päls & färg än när hon fick 93,5 förra året… 
Easy, Lejonhuvad kanin, Madagaskar: 00 
Nollades p.g.a. blå botten. Konstigt, då hon nollades av samma anledning vid 4 månaders ålder & vid 6 månaders ålder var botten vit & hon fick 93… Jag kanske e färgblind mot blått helt enkelt?😛
Rockstar, Lejonhuvad kanin, Japan sv/gul: 91
Hon liksom Easy hade rivit av sig mycket man för 2 veckor sedan, men tyckte hon förtjänade mer. 
Opal, Dvärghare, Vit rödögd: Ej bedömingsbar. 
Fick komentaren "Ej bedömningsbar, ILSK!" på kortet då hon hotade att slå till domaren med frambenen under bedömning. Konstigt, då den Saschengold som blev bäst i ras högg mot buren när jag gick förbi, med det är tydligen OK? Aja… Vad vet jag? (För er som inte känner/känner till Opal, hon har inte bitits på över 1 år, 6 månader efter hon kom hem till oss efter att ha varit misskött så slutade bitandet. Hon är inte i närheten av ilsk.)

Jag är som sagt inte alls nöjd med resultaten, men vi tar igen det på KM i mitten av Mars😎

Även hopparna gjorde bra ifrån sig i PET👍
Dottir fick full pott i allt, utom päls då hon fick 1 avdrag för fällning, så 49. Link & Hanny fick vardera 49,5 med komentarer om hur vackra deras pälsar var & över att dem har mycket bra muskelatur & kondition😊

Lejonen derpade lite när vi skulle åka hem, tur att dem är gudasnälla, även mot varan❤️
Endast Hippi stannade i sin transport, hennes döttrar är inte lik mamma direkt😂

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Vildenskaniner
0

Vart hålls KM?? :)

Hälsningar Linnéa och frassarnaHjärta

[neptunens]
2

#1, Skulle gissa att det är Tvåstaddals årliga km i Lilla edet🙂

#0, Jag stod allt och beundrade ditt japanlejon förresten. Vilken going!

Evelina!
0

Ja, den där sachsengolden var läskig! Håller med!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

RebeccaG
0

Som #2 sa så hålls det i Lilla edet👍

#2 Hon är en liten tuffing😎Synd bara att hon fick låtsasbebisar nyss😂Jag blev helt kär i dina dvv😍(och jag gillar inte ens vädurar annars😊)

#3 När jag såg att den blev bir så blev jag lite matt😐"Jaha, så sachengolds får bitas, men inte dvärgharar, eller?🤔"

| Youtube

RebeccaG
0

Vill även visa ett av de par örhängen jag köpte av Unicorn Design jag köpte på LU😃
Dem hade tyvärr inga lejonhuvade japaner(eller lejonhuvade alls för den delen) men jag ser dessa som ett close enough😉
Tyckte dem va söta iallafall❤️
(Jag har visserligen töjda öron, men det går säkert ändå😂)

Köpte även ett par harar & ett par holländare till en vän. 

Det råkade även slinka med 2 atlastransporter, leksaker, godis & lite annat till odjuren👍

| Youtube

[neptunens]
2

#4, Ja det var synd! De tycks alltid pricka in det där så lämpligt! 😉
Haha, mina dvärgapor stannade hemma! Det var Thansos rhönar du såg 😎 
Blev lite chockad att det inte fanns en enda dvv eller hermelin-japantecknad på plats, iallafall inte som jag såg. Det ska vi ändra på till lu 2015 😛

Peak303
1

Det är konstigt att dem inte tog en annan domare så att Opal kunde bli bedömd. :o 

En bild jag tog på era kaniner i helgen 😎

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

RebeccaG
0

#6 Haha, ja verkligen😎
Jag kommer förhoppningsvis ha med mig fler lejonhuvade japaner nästa år iallafall😊
E du säker? Oj, haha, my bad😂

#7 Den domaren har bedömt Opal innan, hon gillar nog inte Opal helt enkelt?😂

| Youtube

Peak303
0

#8: Ofta O_o Snacka om hat mot dvärgharar :o

-'  Malin Hultman

RebeccaG
0

#9 Lite så ja😕
Sist så brunstade Opal vid bedömning, tror det var i Sätila, så hon morrade mot domaren vid bedömning. Men hon har aldrig bitit henne, så tycker inte om att Opal blev dissad sådär…
(hon ställdes på 93,5 av samma domare i Sätila, och DÅ var hon ju bedömningsbar😂)

| Youtube

Mickis1994
0

Fast hur betedde Opal sig på denna utställning då?

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Cotast
0

#5 Ååh, va fina😍
Fick du med dig ett par till mig med?😇

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

RebeccaG
0

#11 Hon reste sig på bakbenen & hotade att sparka med frambenen, men varken jag eller syrran såg något bett ifrån hennes sida🤔

#12 Yes, du får dem imorgon👍

| Youtube

Cotast
0

#13 Tack!❤️

Mickis1994
2

Vad knasigt :/ kanske fräste? Förstår domaren om kaninen står på bakbenen, hotar och fräser. Kan ju ha varit så att saxen betedde sig på bordet?

Mvh Michaela Glansk.

RebeccaG
0

#15 Det e mycket möjligt, jag stog inte tillräckligt nära för att höra ifall hon fräste eller inte. Dessutom såg jag inte sachens bedömning. 
Tycker bara det e lite underligt att man inte ber en annan domare bedöma kaninen om man själv inte klarar av det? 
Opal har haft flertalet av dem domare som fanns där på plats & ingen av dem har haft problem med henne innan. 

(syrran fotade Opal medans domaren var på ett annat bord och pratade om en annan dvärghare. Opal sitter lugnt & stilla & väntar på att bli bedömd…)

Jag tycker bara inte det är riktigt rättvist att hon inte ens fick en chans att bli bedömd innan hon for ner i lådan igen. 
Nu när hon ändå var i toppskick så borde hon ju fått en chans iallafall🤔(dessutom var hon bland de sista kaninerna att bedömmas, så tycker att det borde funnits 1 minut av någon annan domares tid?)

(Självklart ska kaninen inte bitas, menar bara på att kaniner som bitit domare under bedömning har ändå getts 95-96p, så det borde ju vara lika för alla?)

Bilden nedan togs efter bedömning.
Man kan inte tvinga ett djur att älska alla, men den här tjejen är långt ifrån ilsk. 
En bild säger ju inte mycket om en kanins temprament, men ändå.

| Youtube

Mickis1994
1

Ja de har säkert regler kring detta och jag utgår ifrån att det ändå blev rätt enligt dom. Hoppas på bättre nästa gång (:

Mvh Michaela Glansk.

Agda
5

Kaninen lär nog varit ilsk när domaren skulle ta i den, då tycker jag det inte är så konstigt att domaren inte kunde/ville döma den. Sedan kanske en del domare ändå väljer att bedöma djuret om det är en fin individ. Även fast domarna fått samma utbildning har de ju olika åsikter, är nog några som inte vill döma en ilsken kanin oavsett hur fin den än är …

Den där sachsengolden verkade vara väldigt farlig, vet en som blev så biten av den när hon skulle sätta den i BIS buren att hon fick åka in på akuten och få stelkrampsspruta …

Peak303
2

#18: Ofta O_o
Då kan man undra om den var så ilsk på bordet med men att den ändå blev bedömd..

-'  Malin Hultman

Evelina!
2

Tycker på något vis att alla kaniner som har ett stort plakat på buren där det står att kaninen bits (såsom sachsengolden i fråga hade) per automatik borde bli nollade eller åtminstone inte få bli BIR som denna kanin blev. Att premiera och därtill visa upp ilskna djur som exemplariska ger fel signaler till såväl entusiaster som allmänhet och kaninvärldens rykte utåt sett riskerar att hamna i dålig dager med dessa nästintill omdömeslösa bedömningar.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Cotast
0

Kan hålla med #18 i att domaren själv väljer ifall dem vill bedöma en kanin som uppträder ilsket, eller ej, men då borde det ju vara lika för alla tycker man?🤔

Nu var jag ju inte på plats men jag kan ändå tycka att alla kaniner skulle få samma möjlighet att bli bedömda. Humöret ska ju egentligen inte spela in i bedömningen. 

Tråkigt det med Opal, men det e bara till att ta nya tag👍

(OT - Jag har också en dvärghare hemma som skänktes till mig efter att uppfödaren tröttnat. Han var grotesk i tempramentet när han kom & även han har bättrat sig. Jag tvivlar på att en kanin är ilsk utan anledning.)

#20 Precis! Ilska kaniner har inte i Avel att göra, att nämna en kanin till BIR e ju lite fel om den gör utfallmot gallret…

RebeccaG
0

Jag kan säga såhär: Vi vet inte ifall vi ska para Opal eller inte, det beror på ifall vi hittar en hane. 
(vi har lite krav på hanen, bl.a. ska han vara en hoppare & bra typad dvärghare) det har ingenting att göra med att hon är som hon är. Opal är en helt underbar liten hare, kelig när det passar henne helt enkelt. 

Det skulle aldrig falla mig in att avla på en aggressiv kanin, sådanna djur har inte i Avel att göra. Det står jag fast vid. 

Jag tycker inte man ska räkna med att dvärgharar är snälla keldjur, dem är ju knappast kända för det. Hade Opal växt upp hemma hos oss hade hon inte varit som hon är idag, men hon är som sagt inte aggressiv. Hade hon varit aggressiv hade hon fått somna in för länge sedan(jag tål inte djur som inte går att hantera)

| Youtube