Tips för grävande kanin
Nu är det så att jag nyss flyttat in min nya frasse från att han vart ute kanin hos sin förra ägare, han är just nu i en lite för liten bur, 118 bur just nu men imorgon när vi kommer hem blir det större. Han har börjat gräva, vad kan jag göra åt det? Det känns som om han gräver bort spånet för att lägga sig på plastbotten för att det är kallare där, ska jag ta bort lite spån? Har inget element på och han står precis vid ett öppet fönster så det blir kallare för att vänja honom! Så har ni något tips??
Jag vet att det är naturligt för kaniner att gräva så onödiga kommentarer kan tas i PM!
Tack! :)
understimulerad? Tycker inte du bör ta bort spån ifall det är fallet då kaniner lätt kan få trycksår, utan låt han gräva bort det. Men kan även vara för att det är kul.Jag själv håller på att bli galen på ena av mina kaniner då hon gräver och gräver och har än inte lyckats få slut på det och lär nog inte få slut på det heller förrän till sommarn när hon får gräva utomhus :)
..
Varför ha honom inomhus? Ute får de all stimulering de behöver. Då lägger de energi på att äta, hålla värmen och får se saker hela tiden. Inge alla kaniner som fungerar inomhus om de varit ute innan. Är som med katter ungefär.
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
Mina kaniner gör samma sak och kastar sig nästan på nacken först mot plastgolvet…
På balkongen har jag en kattlåda med tak på och med tvättad sand från Bauhaus i. När det blir för intensivt och det inte hjälper att dra runt på hö, halm eller tygbitar, presenterar jag denna låda…Inte så ofta på vintern.
Gjutrör i papp där man stoppar in lite papper och kartongbitar kan tjäna som lite substitut…