Bygga stor utebur
Hej! Jag har precis fått en "begagnad" vädur som några barn tröttnat på. Just nu bor han i en isolerad utebur men jag tänkte bygga en större bur till honom. Kan han bo i en isolerad bodel även på sommaren? Och om man sen har en ramp ner till en bur på marken skulle man då kunna ha kaninen där på vintern med eller är det för kallt för honom att kunna gå på marken på vintern?
Han skulle nog själv gå till bodelen på vintern om han känner att det är för kallt på vintern , mina utekaniner får vara max 30 minuter i snön på vintern. Men då torkar jag de noga! :)
Jordbruksverket rekommenderar att kaniner som hålls utomhus på vintern ska sitta i burar som är upphöjda från marken. Det är ju ofta kallt och blött på marken under den årstiden. Däremot går det säkert bra att kaninen får komma ner i markburen under en kort stund åt gången. :)
Tänk bara på att markburen inte bör ha metallnät/galler i botten på vinterhalvåret när det är minusgrader. Nätet kan bli mkt kallt och kan ge köldskador på kaninen.
Okej tack för tipsen :) Mycket att tänka på. Hade gärna gjort en stor året om bur med bodelen fri från marken. Tror inte jag orkar gräva ner nåt nät så då blir det kanske att jag stänger igen ner mot markburen på vintern istället.. Tål att tänkas på.. Eller göra en enkel trekantsbur och så behålla den gamla vinterburen, det är ju oxå ett alternativ men jag vill gärna få upp boet lite så det blir enklare att städa.
Läste nånstans att man inte ska isolera buren alls, stämmer det?
TS: Visst kan din kanin ha fri tillgång till att gå på marken även på vintern, om han är utekanin. Ge honom en rejäl rasthage och fixa en statig ramp eller liknande upp till buren så kan han gå där året om.
#3, Du behöver inte isolera buren. Dessutom funkar det ju ändå inte om man inte har någon sorts "passage" eller om man har galler på dörren.🙂
Så länge du har buren tillräckligt upphöjt från marken för att det inte ska dra kallt samt bli blött, så kan kaninen absolut få tillgång till sin Hage även under vintern.
Okej det låter toppen :) Smidigare att inte behöva ha två burar ju.. Och enklare att slippa isolera ;P Får sätta mig ner o skissa fram lite idéer snart :)
Förresten en fråga till, hur håller buren om man inte bygger av tryckimpregnerat?
#6, Jadå :) Så länge du är noggrann och målar ordentligt så är det inga problem! 🙂
Okej tack för svaren :) Har googlat lite nu på det här med nedgrävt nät eller bara på kanterna.. Hade ju varit mycket enklare för mig att gräva ner i kanterna men hur djupt ska man gräva för att va helt hundra på att den inte gräver sig under? Vill ju inte riskera nåt liksom..