Utekanin?
Hej!
Nu under vintern har jag haft mina kaniner inomhus, i mitt rum. Men jag gillar inte hur mitt rum ser ut, och innan ninerna flyttade in hade jag planerat att byta rum. Men det nya rummet är mycket mindre, så kaninerna skulle inte få plats där inne. Och jag vill verkligen byta rum!
Så min fråga är; ni som har utekaniner året runt, hur hinner ni på vintern när det blir mörkt vid fyra? För endel dagar kommer jag inte hem från skolan förens vid fyra, och då kommer det ju vara becksvart ute. Så hur gör ni? Och när man bara hinner umgås med dom när man matar dom ect på vardagarna, för att det e så mörkt, hur håller ni dom social? Jag hoppas att någon kan ge svar på mina frågor, för detta börjar kännas riktigt jobbigt!
Tacksam för svar!
Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!
jag har mina kaniner ute, Molle bor på baksidan och Nova på framsidan på altanen ( han har en innebur så hon kan inte bo ute med molle, vi ska skaffa en ny bur till henne till sommaren så hon kan bo ute :) vi har en lampa hos Molle så det blir ljusare. annars om den inte funkar tar jag bed en stor ficklampa ut. Nova bor ju på altanen och den har tak över så har vi 2-4 lampor där :)
mina kaniner bor ute,på sommaren är det mysigt att kunna sitta ute och kolla på när dom hoppar å leker. men på vintern så hinner man inte gosa på samma sätt (för att det är mörkt) och om man tar in dom så svettas dom bara. inne kaniner blir oftast tamare/socialare än ute kaniner för att man kan tex ha dom i famnen när man kollar på tv.
Under vintern är jag oftast utrustat med en ficklampa och en hink med däri en vattenskål, en flaska (ljumt) vatten och en skål med deras mat. Varje morgon och kväll. Hö finns hos kaniner, bara fylla på.
Ibland behövs först att skotta snö till de. Tja, man kan se det som problem men det är ett måste och för mig är det bra Motion och sen ser jag glada kaniner. På vinterkväller försöker jag även senare att gå till de för att mysa och kolla vattnet när det fryser alldeles för mycket.
Utekaniner kan trivas bra med regelbundet kortare besök under vintern.
Jag har utekaniner. Mina tips? är att ha någon lampa med sig eller ha en lampa där så att man ser dem. För att dom ska fortsätta vara sociala kommer jag på saker de ska göra innan de får mat som att t.ex hoppa upp med framtassarna på min mage. Det gör att de aldrig glömmer dig eller känner att du är mindre viktig om du förstår vad jag menar ;). Jag tycker inte att utekaniner blir mindre tama så länge du kommer på sätt som får dem att komma ihåg dig och att du är värdefull :).
hade en lampa till min så då spelade inte mörkret större roll men kylan gjorde så hon inte ville lämna huset(hon var frigående på en balkong) och det var väldigt kallt för mig att stå där ute i längre stunder så mitt samvete klarade inte av att ha henne ensam ute så nu mera bor hon inne på vintern :)