Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 820 ggr
EmelieSofia
0

Är detta lagligt? (Bur)

Jag vet inte riktigt hur jag ska tyda lagen riktigt. Det märks tydligt att mina kaniner hellre vill vara ute än i stallet de är i nu. Så jag tänkte ha dem ute i hagen året runt, kanske flytta in dem i stallet om det blir -40 och 1 meter snö men inte annars. Just nu bor de 4 st i två boxar som är öppna mot varann. Ca 10 m2. Utehagen kommer bli minst 15 m2 och i den tänkte jag ställa min hemmabyggda utebur, 125x65 cm. Den kommer alltid vara öppen och fungera enbart som väder skydd. Kommer ALDRIG stänga in dem där i. Jag kommer även ställa dit ett mindre hus och andra möjligheter för krypin. Är detta okej eller bör "väderskyddet" vara större?

tlover
3

Det är inte lagligt på vintern eftersom du måste ha mellan 1kvm och 1,9kvm stor bur som är upphöjd från marken för 4 kaniner (beroende på hur stor dom är varierar minimåtten) din bur som är upphöjd (gissar jag) är bara 0,81kvm så den kommer inte i närheten.

Har du en till bur att ställa in så funkar det däremot så länge det inte är en större ras. eller att dom andra skyddsmöjligheterna är upphöjda och väderskyddade på minst den ytan som fattas.

En sak du ska tänka på är att man inte får räkna olika våningar som separata utan dom räknas som samma (tex har du en våningsbur på 0,5kvm/plan så räknas bara 0,5 kvm).

Jag gissar också att väderskyddet måste vara minst 0,5/0,7/0,9kvm för att räknas som bur istället för flera små som totalt blir den resterade ytan.

l'm back

EmelieSofia
0

Sedär ja :) Då får jag helt enkelt bygga en ny bur, eller bygga ut den gamla. Bra! Tack för hjälpen.

tlover
0

#2 så du förstod vad jag menade i alla fall 🥵

vad för storlek är det på kaninerna? för det kan ju hända att det inte behövs så jättemycket mer.

l'm back

EmelieSofia
0

De är 2 mellanstora och 2 små. Urgulliga små monster ;) Då kan jag ju faktiskt bygga efter hela kortsidan. 3x0,7 = 2,1. Då finns det utrymme att göra en lite "hall" så inte det kommer in alldeles för mycket kyla. Hur löser jag bäst ljusinsläpp?

[RC1393]
1

#4 Behöver du väl inte göra? Kaninerna bor i hålor i det vilda och där är det inte direkt ljust. Dessutom är de sällan så länge i burarna om de har Hage, mina som haft Hage har bara varit i burarna vid extremt dåligt väder eller när de vilat under några timmar.

tlover
1

#4 då behöver du faktiskt bara 1,2kvm som minimått (två kaniner får lagligt bo på samma yta som minimåttet är för en) men ju större ju bättre, det kan ju vara så att nån av kaninerna avskyr snö el liknande tex.

Jag skulle helt enkelt ha tre väggar + tak och ha den öppna delen vänd åt det håll där minst vind konner ifrån (tex kommer vinden främst från norr och nordväst så kan man ha den öppna sidan mot syd/sydöst.

Man kan ju lägga ut extra skydd i hagen som blir en miljöberikning också

l'm back

EmelieSofia
0

#6 Helt öppet?

tlover
0

#7 är hagen bra nog kan du nog ha det, vi har ju nät på den öppna sidan, sen har vi ju ett bo i också som har 4 väggar, tak och en liten öppning. (av praktiska skäl är inte hela vår "öppna sida" öppen men det är för oss snarare än kaninerna eftersom bona är inbyggda i burarna)

edit: jag lägger in en bild på vår bur så du förstår

vi har faktiskt inte ens ett tak förutom nättak men det är för att vi har ett skärmtak som går över alla burar och mer.

l'm back

EmelieSofia
0

Jag fick svar av Jordbruksverket idag, skrev till dem innan jag frågad här. Jag vet inte om jag får lägga in bild för att visa vad hon har skrivit, hon skrev iaf ungefär såhär: "Det kan fungera om alla kaniner kan samsas om väderskyddet, det får du vara uppmärksam på. Om det inte fungerar får du ställa in fler skydd"

ElinLoveElvis
0

tänk på rovfåglar eller rävar, katter och kanske hundar . jag skulle inte vilja ha min kanin i en stor Hage i natten när det är svinkallt ute …

Fridaaaa
2

#10 Kaniner klarar sig bra ute i en rovdjurssäker Hage, de har bra päls och så, så kylan är inga problem så länge man har en upphöjd bur också (vilket det är lag på), med till exempel gosig halm 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.