Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1576 ggr
kaninälsaren00
0

långa tänder

hejhej! min hankanin har jättelånga tänder! va kostar de att klippa dom? :/

MsSofieG
1

Det är olika från veterinär till veterinär. Säkraste kortet är att ringa och fråga.

kaninälsaren00
0

okej tack! ska ringa runt och maila :)

MsSofieG
0

#2 Ja gör så :) Se till att få det gjort den här veckan bara så han kan få äta normalt igen ^^

kaninälsaren00
0

#3 han äter ju normalt vad jag vet men han ser ut att ha så långa tänder :/ kan tillägga att han har en tjock pinne i sin bur som han brukar gnaga på, men inte så jätteofta :/

[neptunens]
0

Bild?
Har de alltid varit långa?
Pris beror på vart du gör det, så lite svårt att svara på tyvärr.

MsSofieG
0

#4 Ah men då kanske det är bra att ha honom till en veterinär på en koll. Så kan de kolla igenom honom ordentligt så vet du att han är helt frisk och fixad sen :D Alltid skönt att veta att man har en frisk kanin. 

Jag tog över en kanin en gång som var tvungen att opereras i munnen då ägaren innan inte hade get den rätt mat så tänderna hade blivit vass och hon hade stora sår i munnen :/ Men hon åt normalt och det tog mig några dagar att se att något inte stod rätt till med henne. Men nu mår hon jätte bra och är mycket gladare än innan och äter som en hel häst ;)

kaninälsaren00
0

jag kan lägga ut bild imorgon om de går för sig? #6 usch va hemskt! :( men bra att hon blev bra :)

MsSofieG
0

#7 Ja lägg ut en bild så kan ju fler se om de är onaturligt långa eller om det bara ser så ut :)

Cotast
1

Är det samma hane som är pappa till dina kaninungar?🤔

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

Delilah81
1

#9 Enligt den andra tråden så var det inte det, utan "kompisens kaninhane".

kaninälsaren00
0

#9 nej det är inte han som är pappan, detta är min andra kanin som är kastrerad.

99isabell99
0

Vi klipper tänderna själva hemma. Första gången klippte vi hos veterinären, kostade kanske runt 200kr? , Men som sagt så varierar kostnaden hos alla veterinärer :)

MsSofieG
0

Hur går det med kanintänderna? :)

hannabs
1

Försök inte klippa själv hemma. Risken är stor att tänderna spricker. Kanintänder ska slipas eller om de är mycket långa, sågas av.

RebeccaG
3

En kanins tänder ska INTE klippas, dem ska slipas om detta blir nödvändigt. 
Klipper man kan man spräcka emaljen. 

Låt någon som kan sin sak göra det istället för att exprementera hemma

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Mi-rand-a]
0

Tycker varken man ska klippa eller slipa tänder, inget kaninliv enligt mig. 

#4 om han äter och gnager normalt kanske han inte har så långa tänder så att det blir till ett problem, oftast om dem har långa tänder gnager dem och äter sämre. Har du en blid på tänderna?

hannabs
0

Är tänderna så pass långa att de inte är funktionella och han ändå lyckas få i sig mat så har han lärt sig att använda sina kindtänder. Då är det mycket bättre att dra ut framtänderna, de är bara i vägen för honom. Ta honom till en klinik så de får kika på honom :)

99isabell99
0

http://home7.swipnet.se/-w-77537/ksjuktand.htm Enligt flera sidor är det inge fel alls om man klipper tänderna, uppfattar jag det.

Fridaaaa
0

#18 Finns flera sidor som har fel info. Så det är inget som säger att det är bra eller så bara pga det. Likaså den sidan du länkar till, är inte 100% tillförlitlig.

Det är inte lämpligt att klippa tänderna hemma själv, det kan sluta illa samt att det gör ont/obehagligt på kaninen.
Om en kanin har återkommande problem med tänderna, som påverkar kaninen på något vis, hade jag hellre tagit bort den än att slipa/klippa ofta, bäst för kaninen anser jag, men det är min åsikt och alla gör som de själva vill såklart, vad de anser är bäst.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.