Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1485 ggr
Facie
2

Tips till nybörjare!?

Hej!

Jag har äntligen fått möjlighet att skaffa mig en kanin och nu snurrar det massor med frågor i huvudet och vart jag än går in och läser står det olika så tänkte fråga er kaninexperter vad ni anser.
- Vad är bäst, en eller två kaniner?
- Måste kaniner vaccineras två gånger om året som vissa rekommenderar eller mer sällan då man har en innekanin?
- Vad är viktigt att tänka på när man väljer kanin? Bör den vara vuxen eller en unge? 

Alla tips? ni kan tänkas komma på tar jag jättegärna del av, allt från hur jag bör hantera den till vad jag inte bör ge den att äta. Har läst mycket och kan väl mycket grunder men dela gärna med er av erfarenheter ni som äger kaniner har som det kanske inte står i texter.

Pretty wise //

Fridaaaa
4

1. Det beror på ang en eller två kaniner. Ska man ha två ihop krävs stor bur/yta bland annat. Eller om man skaffar två kaniner och ha två burar bredvid varandra. Men går bra att ha bara en kanin också.

2. Nej man måste inte vaccinera kanin två gånger om året. Jag vaccinerar aldrig våra, men om man vill tror jag det bara är 1 gång/år?
Du kan dra in smitta också, har jag hört. 

3. Om man vill ha vuxen eller inte är upp till en själv. Jag tycker det är bra om man kan ta en omplaceringskanin, som behöver nytt hem. Har själv gjort det. Mig spelar det ingen roll om det är en unge eller inte, om man ändå ska ha som sällskap och så.
Men välj från en bra uppfödare om du väljer unge, sponsra inte djuraffär samt att många kaniner i djuraffärer är från grossist = inte så bra.

Kaninmagazinet.se tycker jag är en toppensida.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Facie
0

Åh tack så mycket!

Jag tänker mer att kaninen kanske blir ensam när man är iväg och jobbar/går i skolan och då kanske det kan vara skönt med en kompis?
Buren jag ska köpa är 150 plus att den ska ha en yta på ca 5 kvadratmeter att springa lös även när vi inte är hemma. Det borde väl räcka tror jag?

Pretty wise //

[annloo]
0

Jag tror att kaniner generellt mår bättre av att ha en artfrände, de har ju trots allt ett eget språk och ett närhetsbehov som jag inte riktigt tror att människor vanligtvis kan fylla helt (bli slickad, sova tillsammans osv). :)
Ytan låter bra tycker jag! super att den/ de får är lite större så de kan sträcka på sig ordentligt!

Facie
0

Men i så fall tänkte vi först köpa en hane, som vi när han är redo kasterar, för att sen köpa en hona. Det är väl vad jag förstått lättare att det blir en bra kontakt de emellan.
Blir kaninen "mindre social" när den har en kaninkompis? Tänker att den kanske inte känner lika stort behov av kontakt av människor då. 
Jo, när vi är hemma tänkte vi också också att den/de ska få springa fritt i lägenheten under våran uppsikt :)

Pretty wise //

Fridaaaa
0

#4 Ja det låter som en bra idé. Och då hinner ni/du känna på hur det är att ha kanin och så med 🙂 
Jag har bara honor ihop. Går bra med om de passar ihop plus stor yta.
Mina är inte mindre sociala för att de har burkompis i alla fall 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Josefinesve1
0

Så roligt med kaniner, tycker det är bra om du tar en från ett omplacerings hem då du både får en kompis och kanske räddar ett liv. När man skaffar kanin är det viktigt att man läser på b.l.a för de har så känslig mage Lycka till

Facie
0

Jag har faktiskt letat väldig mycket efter omplaceringskaniner i mitt område men utan resultat. Faktiskt inte hittat en ända tillgänglig som passar in på det jag har att erbjuda!
Men jag tror kanske att det är ganska bra att min första kanin blir en unge från en uppfödare eftersom den redan är väldigt "tam" och social och avlad för att vara det. Senare när man har lite mer vana kanske man kan ge sig på de lite svårare utmaningarna :)

Pretty wise //